INTERVIU Exonia va investi jumătate de milion de euro în cumpărarea unor brațe robotice pentru automatizarea completă a liniei de ambalare

Exonia

Exonia, unul dintre principalii jucători din piața locală în producția de ambalaje din hârtie, își propune să continue investițiile în digitalizare și în următorii ani. Tiberiu Stoian, CEO Exonia, spune că firma se uită spre a investi 500.000 euro în achiziția de brațe robotice care vor ajuta la automatizarea completă pentru linia de ambalare.

Deși roboții ar urma să simplifice din munca angajaților, Tiberiu Stoian a spus că oamenii nu vor fi complet înlocuiți de roboți, ci personalul va fi mutat către domenii specifice și mai puțin repetitive.

Roboții vor fi implementați până la finalul anului 2022, în noua capacitate de producție inaugurată în 2020, în urma unei investiții de 3,65 milioane euro.

„Noi ne-am dorit încă din 2015 să dezvoltăm noua capacitate de producție care a fost inaugurată în 2020. Aceasta este cea mai modernă capacitare de producție pe acest domeniu în sensul că sunt utilaje care au toate automatizările posibile dezvoltate până la nivelul anului 2020. Pentru că sunt automatizate, personalul nu este unul numeros. Fiecare echipament este deservit de cinci persoane: personal înalt calificat care coordonează producția și calitatea”, a declarat Tiberiu Stoian, CEO Exonia.

Economedia: Cât ați investit în tehnologie și ce planuri pentru dezvoltare aveți pentru următorii ani?

Tiberiu Stoian: Investiția în noua secție de producție a ajuns la 3,65 milioane euro. Avem programate alte investiții. Vrem să mai aducem încă două linii tehnologice complexe, dar în același timp și pentru linia pe care o deținem acum intenționăm să automatizăm complet partea de ambalare. Ar însemna că urmează să aducem brațe robotice care să înlocuiască personalul care formează paleții. Sacoșele ies de pe linia complet automatizată care sunt apoi puse în cutii stivuite manual și se fac paleți de 2 metri jumătate.

Vrem să aducem niște roboți de dimensiuni mari care să ia cu niște ventuze cutiile și să le pună automat pe paleți într-o anumită formă, în funcție de dimensiunile cutiilor. Apoi acești paleți să poată pleca automat pe liniile speciale către zona de legare care să îi țină în poziție verticală pentru a nu se putea răsturna la transport.

Conform ultimelor oferte, linia finală de roboți de formare a paleților de ambalare și dus în depozit costă cam o jumătate de milion de euro, iar implementarea lor ar putea avea loc până la finalul anului 2022. Vrem să implementăm foarte bine aceste două linii de producție care ne vor crește capacitate de producție cu 300% după finalul anului 2022.

Spre ce regiuni vreți să vă mai extindeți?

În prezent livrăm produsele noastre în special în zona de Sud, în Texas, Nevada și California. Însă avem solicitări serioase și pentru coasta de est, ceea ce ar putea fi un avantaj pentru noi având în vedere că este mai aproape de Europa, iar transportul poate fi mai facil. Noi livrăm prin portul Huston, care este cel mai apropiat de statul Texas. Avem solicitări de extindere între Jacksonville, Miami, Florida și New York.

Am luat contact cu mai mulți distribuitori din SUA care au arătat un interes pentru a se transforma în investitori. Ne-au întrebat în ce măsură am fi interesați să fondăm o fabrică Exonia și în SUA, pe coasta de est. Suntem interesați deoarece este o cerere imensă acolo și am economisi mult în ceea ce privește costurile de expediere. Ar fi un proiect de succes, însă noi suntem deja implicați într-o investiție mare în România, avem o piață mare în Europa. Vom analiza oportunitatea de a investi și acolo.

Cum a fost intrarea pe piața din SUA?

Trebuie să devenim cât mai cunoscuți pe piața din SUA și să fim pregătiți pentru a crește capacitatea de producție și să avem asigurată piața de desfacere.

Faptul că suntem producători români nu a reprezentat un avantaj sau dezavantaj. Piața din SUA pune accent foarte mult pe calitate. Trebuie să ai un portofoliu de produse foarte bune deoarece piața americană este una mai exclusivistă. De asemenea, producătorul trebuie să aibă o capacitate mare de livrare deoarece ei au consumuri uriașe. Exigențele te obligă să-ți faci temele corespunzător, să ai echipamente performante și materie primă de calitate superioară.

Cât reprezintă procentul livrărilor în România, Europa și piața din SUA?

În România livrăm 25-27%, 50% pe piața europeană și circa 20-22% în SUA. Inițial, când capacitatea de procuție era mai mică, livram în România 55% din comenzi. Însă, odată cu dezvoltarea liniei, am identificat și alți clienți cu un potențial foarte mare din țări europene precum Germania, Austria sau Franța. Pentru noi a fost mai eficient să procesăm comenzile lor fiind mai mari ceea ce ne-a adus o productivitatea mai bună, mai eficientă și mai profitabilă.

Câți clienți aveți în prezent și care sunt principalele companii către care livrați produsele voastre?

În acest moment avem peste 2.000 de clienți, unii dintre ei cu comenzi reduse sau ocazionale. Avem în jur de 100 sunt clienți mari, recurenți. Printre aceștia se numără eMag, tazz by eMag, Mobexpert, CityGrill, Hervis, Coca-Cola sau Procter & Gamble.

Care este capacitatea de producție din prezent?

În fiecare lună livrăm între 5-7 milioane de bucăți, depinde și de dimensiunea sacoșelor. Vrem să triplăm această capacitate cu noua tehnologie implementată în 2020 pentru a ajunge la o capacitate de livrare de 20 milioane de bucăți lunar până la finalul anului 2024.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *