INTERVIU Vlad Craioveanu, CEO Impact Hub și inițiatorul proiectului Startarium: Nu birocrația cred că este cea mai dureroasă, ci mai degrabă lipsa de predictibilitate

Vlad Craioveanu - CEO & Cofondator, Impact Hub Bucharest

Startarium PitchDay, una dintre cele mai cunoscute competiții din România dedicate startupurilor, își desemnează miercuri 29 noiembrie 2023 câștigătorii ediției din acest an, care are loc sub o nouă identitate – Românii sunt antreprenori. Românii sunt antreprenori este o competiție Startarium, inițiată de Impact Hub Bucharest și ING Bank, susținută de Pluxee.

Ediția de anul acesta, a cincea, vine cu unele noutăți: introducerea unor categorii noi precum votul de popularitate („Ideea ta”), în care participanții sunt invitați să își prezinte ideea de afacere printr-un video de maximum 60 de secunde, dar și categorii dedicate afacerilor la început de drum și celor cu operațiuni în desfășurare. Premiile totale sunt de 100.000 de euro.

Înaintea acestui eveniment, Economedia a discutat cu Vlad Craioveanu, CEO și Cofondator Impact Hub Bucharest și inițiator al proiectului Startarium, despre ce obstacole au de depășit cei care pornesc o afacere și cui să ceară ajutor.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

Una din probleme importante este accesul la finanțare. Conform cercetării realizate în martie 2023, de către Impact Hub Bucharest și Startarium, cu sprijinul ING Bank și Bravva Angels, Profil de Antreprenor, 93% dintre antreprenorii români își folosesc fondurile proprii atunci când pornesc o afacere, în timp ce doar 7% vin în completarea bugetelor cu granturi, premii și sponsorizări. Aproape 60% dintre respondenți consideră că este dificil și foarte dificil să obții finanțare nerambursabilă. Cu toate acestea, întrebați care sunt prioritățile lor pentru următoarele 6-12 luni, 107 antreprenori au declarat că își propun să atragă investiții menite să contribuie la poziționarea și scalarea afacerilor lor.

Evenimentul Startarium Pitchday a mai fost organizat între 2016 și 2019: Peste 580+ de antreprenori au concurat în competiție, 155 afaceri au fost sprijinite prin oferirea de expunere, instrumente de creștere și conexiunea cu o comunitate activă de investitori și consultanți, iar 35 dintre acestea au beneficiat de premii totale în valoare de 450.000 euro. Printre câștigătorii ediției 2019 se numără startupurile  Digitail, Medicai și Kinderpedia.

Economedia: Cât e de greu sau de ușor în România să pornești o afacere în 2023?

Vlad Craioveanu: Răspunsul este simplu și complex în același timp, în sensul în care nu este ușor să pornești o afacere în România. Din punct de vedere administrativ sunt pur și simplu o serie de documente de care ai nevoie. Practic, este extrem de accesibil pentru oricine din punctul ăsta de vedere.

Unde lucrurile încep să aibă mai multe valențe, de la ușor spre greu, este mai degrabă în zona de a construi o afacere care să funcționeze și care să fie sustenabilă din punct de vedere financiar și ca model de business pe termen lung. Aici, aici pare să fie, de fapt, cea mai mare provocare a antreprenorilor. Și nu doar în România, ci în general în când vine vorba de antreprenoriat, noi nu suntem foarte diferiți de alte țări sau alte alte teritorii sau alte spații economice.

Acolo e provocarea, deci aș spune că provocarea nu este să o pornești, provocarea este s-o faci să soluționeze și să crească. Aici pare să fie un pic mai dificil, pentru că, în esență, ai nevoie de de niște lucruri cât se poate de simple într-un fel, dar pe care trebuie să le pregătești cu atenție.  În primul rând că ai nevoie de o idee care să fie viabilă.

Ai nevoie de o idee care să aibă să aibă suficient suficientă tracțiune. Prin tracțiune înțelegem potențiali clienți interesați să cumpere sau să achiziționeze serviciul sau produsul pe care îl vei îl vei construi. E important să ai oameni potriviți, cu care să încerci, evident, resurse financiare, dar mai și nevoie de o planificare a drumului, de la idee până la momentul la care afacerea ta chiar începe să funcționeze.

De multe ori, ceea ce am observat că blochează pe cei care vor să devină antreprenori să pornească pe drumul ăsta este risc, pentru că, într-adevăr, a fi antreprenor presupune o doză de risc, pentru că nu știi niciodată, până u faci lucrurile sau până nu le pui în aplicare, nu o să ai o validare reală. Validarea pe hârtie, validarea de la prieteni nu este una reală. Validarea reală este aia în care ai niște clienți care te plătesc din buzunarul lor pentru ceea ce tu le oferi.

Economedia: Ce e mai complicat pentru un antreprenor când să înceapă: birocrația, de care se vaită foarte multe firme din România, sau accesul la finanțare?

Vlad Craioveanu: Onest vorbind, partea asta de birocrație variază de de la caz la caz. În primul rând că birocrația asta de care spuneți dvs. e diferită în funcție de industrie, de specificul industriei, de ce fel de hârtii sau ce fel de autorizații ai nevoie atunci când îți construiești, să zicem, un business în Horeca, e foarte diferită speța față de un business în care tu dezvolți o aplicație în IT sau ești în agricultură.

E foarte dificil să găsești o sursă de informare care să fie foarte clară și simplă explicată. Pentru tine, ca antreprenor la început de drum, să poți să te duci, de exemplu, pe site-ul nu știu, unei autorități publice, pentru că în mod normal, a o autoritate publică ar trebui să fie cea la care te duci, nu la prieteni, cunoscuți sau cu alții. Și atunci, dacă ar fi simplu de înțeles ce documente, cum să le faci și ar exista zona asta de consiliere, cum să le faci, ar fi lucrurile mult mai simple.

Pentru că există foarte multă confuzie și neclaritate și o diferență foarte mare între termenii pe care îl folosește legea, așa cum e a scrisă, și lumea în care noi trăim. Eu, sincer, recomand de foarte multe ori antreprenorilor cu care lucrăm noi și care sunt mai degrabă la început să nu se chinuie să facă singur pașii ăștia, ci mai degrabă să își găsească fie un contabil, fie un un profesionist în fiscalitate sau chiar și un avocat, depinde la speță la speță, care să-i ajute să navigheze prin pașii ăștia. Chiar dacă ajungi să plătești un cost, e un cost minimal ca să poți să bifezi lucrurile astea. Nu vreau să înțelegem de aici că lucrurile sunt simple și că viața unui antreprenor ușoară și că nu te lovești din de birocrație. E foarte frustant de foarte multe ori, ca antreprenor te trezești în tot felul de situații sau cum trebuie să faci tot felul de lucruri, dar e parte din e parte din job description.

E un rău necesar, pe care trebuie să le înțeleagă și antreprenorii, pentru că trebuie să existe reguli în orice economie ca să funcționeze. Ce mi se pare mie dificil apropo de întrebarea asta, pentru că nu birocrația cred că este cea mai dureroasă, ci mai degrabă lipsa de predictibilitate. Pentru mine ca antreprenor și pentru foarte mulți antreprenori e frustrant că, în timp, trebuie să se adapteze și să navigheze în fiecare an prin noi legi, care schimbă, de multe ori schimbă profund, sistemul de lucru sau sistemul contabil. Și atunci trebuie să fii permanent pregătit de schimbări.

Economedia: În legătură cu noul pachet de măsuri fiscale, reacțiile venite dinspre mediul de afaceri nu au fost chiar vehemente. Cum a fost primit de antreprenorii cu care lucrați, care au fost reacțiile? 

Vlad Craioveanu: Nu pot să spun că sunt sau văd niște reacții vehemente sau atât de categorice. Sunt cel puțin două aspecte aici. Să ne uităm la relația cu autoritatea sau la relația cu legislația.

În primul rând, că există un drum lung de la o inițiativă legislativă până la aplicarea ei și, de exemplu, ce am învățat de-a lungul anilor este că important este ssă vezi cum se va implementa și care sunt regulile la final. Pentru că parcursul unui proces decizional  durează mult și permanent se schimbă câte ceva, lucrurile nu se întâmplă chiar așa peste noapte.

Acuma, pe niciun antreprenor, nici pe mine, dacă ne întrebați vreodată sunteți de acord să plătiți taxe mai mari sau sunteți de acord cu schimbări legislative? Nimănui nu-i convin! Realitatea este că, pe de o parte taxele sunt importante, ele trebuie să existe, pe de altă parte taxele ajung tot în buzunar clientului final, în orice formă ar fi ele, pentru că cineva trebuie să acopere costul ăsta. E un cred vicios aici, cine plătește și cum plătește la final taxele astea. Până la urmă, antreprenorii își doresc ca statul să intervină cât mai puțin în economie. Statul, la rândul lui, are niște obligații să deservească și alte categorii sociale și în același timp să construiască un cadru legislativ corect față de toată lumea și să îl aplice corect față de toată lumea. De aici apar de fapt diferențele.

Noi acum, dacă ar fi să ne uităm matur la lucruri, încercăm să găsim niște soluții la niște probleme fundamentale, care sunt foarte vechi și care vin din modul în care a fost construit construită toată structura asta a taxelor. Cred că fiecare dintre noi, într-un fel sau altul, era conștient că la un moment dat ajungem și la momentele de genul ăsta.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: