Banii veniți de la buget, adică de la cetățenii și firmele care își derulează activitatea în România, au fost plătiți de PNL site-ului Digi24.ro prin intermediul unei agenții de publicitate, după ce în fruntea partidului au ajuns Nicolae Ciucă și Lucian Bode, arată o investigație Libertatea.
Suma de 1 milion de euro pe an, din bani publici, vărsată de un singur partid, PNL, către site-ul Digi24 și confirmată de Libertatea din mai multe surse, se compară cu banii pe care mii de români și de firme îi donează în mod deschis, în aceeași perioadă de un an, proiectului Recorder, publicația cu cei mai mulți donatori din România, scrie publicația. Sau cu banii pe care sute de firme private care își fac publicitate marcată ca atare îi dau într-un site din TOP 10, comparabil ca audiență cu Digi24.ro. „Comparația aceasta dezvăluie un abuz îngrozitor! Practic, prin publicitate mascată încasată de la un singur partid, un site câștigă cât iau alte site-uri din economia privată sau de la public, în mod transparent. Iar site-urile TV încasează de la mai multe partide. În realitate, tarife atât de mari pe net se explică într-un singur fel: aceștia sunt bani pentru protecție politică pe televiziuni, iar site-ul nu este decât un vehicul care maschează adevăratul destinatar: televiziunea”, a explicat, sub condiția confidențialității, un om de publicitate la curent cu sistemul, într-un dialog explicativ pentru publicul Libertatea. PNL a plătit 37,7 milioane de lei (7,5 milioane de euro) în intervalul ianuarie – octombrie 2023 pentru propagandă și presă.
În anul 2022, suma a fost de 39,3 milioane de lei (8 milioane de euro). Pe ce s-au dus banii? Pentru că în afara campaniilor electorale, televiziunile nu pot primi bani, partidele folosesc site-urile televiziunilor și plătesc acolo. Este ceea ce un specialist din publicitate, consultat confidențial de Libertatea, a numit „un subterfugiu”. De ce subterfugiu? „Se cumpără imunitate pe televiziuni plătind, indirect, prin site-urile canalelor TV” „De fapt, dând bani site-urilor, partidele își asigură protecție pe televiziunile respective. Se publică știri nemarcate pe site, iar grosul banilor e dat pentru «prestația de pe TV». Dovada e bugetul «online» mult prea mare pentru site-uri, specific televiziunilor”, a explicat același specialist.
Citeşte întreaga investigație AICI