Inovația și digitalizarea nu mai sunt un moft. E clar că trebuie să fie o necesitate. În aceste vremuri există câștigători și pierzători, iar în momentul în care identifici destul de repede oportunitățile, de cele mai multe ori ajungi să fii în tabăra celor câștigători, a declarat Ionuț Gherle, partener și Chief Growth Officer în cadrul companiei de dezvoltare software WE AS WEB.
„În momentul de față tehnologia ne ajută să avem acces la informații mult mai repede. Poți să ai acces rapid la anumite informații care eficientizează procesele în cadrul companiei. Noi am adus o componentă destul de mare pe partea de automatizare. În cadrul WE AS WEB am implementat mai multe solutii software care ne ajută să automatizăm și să fim mai eficienți în munca de zi cu zi”, a declarat Ionuț Gherle, Partener și Chief Growth Officer în cadrul companiei de dezvoltare software, WE AS WEB.
Compania a deschis recent subsidiare în Statele Unite, Marea Britanie, Austria, Olanda și în Germania, pe lângă birourile din Moldova și Albania, și are planuri de a se dezvolta pe cel putin trei noi piețe anul viitor.
În prezent, WE AS WEB are birouri în mai multe orașe din România: Cluj-Napoca, București, Craiova, Brașov, Iași și Timișoara.
Economedia: Ce înseamnă pentru un manager să fie deschis la nou?
Ionuț Gherle: A fi deschis la nou înseamnă să fii foarte receptiv la tot ceea ce se întâmplă în jur și mai mult decât atât să ai și un grad ridicat de flexibilitate și adaptabilitate. Pe scurt, e imperativ să te adaptezi cât de repede tuturor provocărilor noi venite pe piață. Pe de altă parte, contextul în care trăim în aceste zile aduce și foarte multe oportunități. Astfel, deschiderea la nou este un necesar, iar un antreprenor trebui să identifice repede aceste noi oportunități.
În aceste vremuri există câștigători și pierzători, iar în momentul în care identifici destul de repede oportunitățile, de cele mai multe ori ajungi să fii în tabăra celor câștigători.
Aș mai puncta și faptul că învățarea continuă reprezintă și ea un punct important când vine vorba despre a fi deschis spre nou. Inovația și digitalizarea nu mai sunt un moft, ci au ajuns o necesitate cotidiană. Drept urmare, fără învățare continuă nu putem face față acestor două trenduri atât de prezente în special în business.
Ce soluții de digitalizare ați implementat recent sau în ultimii ani?
Lucrăm cu foarte multe soluții din moment ce colegii noștri sunt mai mult remote. Avem soluții care ne ajută să fim mai organizați, să vedem proiectele fiecărui coleg. Lucrăm la o soluție prin care colegii pot să-și completeze rapoartele de activitate care stau la baza a ceea ce noi facturăm către clienții noștri.
Pe de altă parte utilizăm și cu foarte multe soluții pe care clienții noștri le pun la dispoziție, cum ar fi zona de finanțe. De la Vodafone am adoptat soluții de digitalizare precum internet, telefonie, chiar și un VPN cu care lucrăm atât în centrele din România, cât și din afara țării.
Pe viitor, ne dorim să integrăm și un program de inteligență artificială care să ne ajute în procesul de recrutare, pentru a-l eficientiza și pentru a ajunge mai repede la persoanele potrivite. Chiar dacă anul a fost unul mai dificil pentru piața de IT, noi am crescut destul de mult. Anul acesta am reușit să aducem echipa noastră peste 200 de colegi noi.
Care sunt avantajele și dezavantajele digitalizării?
În ceea ce privește avantajele, orice soluție software sau orice produs în zona tehnologică trebuie să aducă o eficiență și o productivitate sporită sau îmbunătățită în acel domeniu. Acest lucru nu înseamnă că trebuie să reducă numărul de oameni sau resursele utilizate, dar trebuie să reducă timpul pentru a efectua anumite task-uri sau sarcini. În momentul de față tehnologia ne ajută să avem acces la informații mult mai repede. Poți să ai acces rapid la anumite informații care pot să eficientizeze procesele din cadrul companiei.
Dacă ar fi să mă uit la zona de dezavantaje, există destul de multe riscuri pe partea de securitate cibernetică. Cred că e un subiect foarte sensibil în momentul de față. Inclusiv în cadrul companiei noastre avem un serviciu pe partea de securitate cibernetică și lucrăm cu anumite companii pentru a face teste de securitate.
Care este impactul tehnologiei asupra profitabilitatii?
Impactul nostru în zona de profitabilitate vine din zona de comunicare și colaborare eficientă. Mai exact, putem monitoriza tot timpul stadiul proiectelor și astfel putem să le analizăm.
Poate fi un dezavantaj dacă ești dependent doar de o anumită tehnologie, așa că încercăm să nu fim dependenți de una singură. Totuși, avem mare nevoie de sistemul nostru de facturare. Dacă nu ne-ar funcționa în principal la finalul lunii ar fi o gaură destul de de importantă în bugetul nostru.
Cum îi convingeți pe clienții care sunt reticenți să se digitalizeze?
Reticența și rezistența la schimbare este o piedică destul de importantă în adaptarea noii tehnologii. Din experiența mea am observat că acestea se întâmplă în principal din două motive: din neînțelegerea importanței sau din cauza unor lacune în ceea ce privesc cunoștințele și abilitățile necesare pentru operare.
Un alt obstacol în adoptarea tehnologiei este reprezentat de cost și de faptul că de cele mai multe ori este vorba de un proces pe termen mediu și lung.
Putem face o comparație între clienții din România și din afara țării, în ceea ce privește dorința de a te digitaliza.
Clienții din afara țării par să înțeleagă mai bine faptul că dacă nu investesc în astfel de servicii și produse, vor avea de suferit pe termen mediu și lung. De cele mai multe ori, aceștia știu să discute mai aplicat pe nevoile lor, iar dialogul funcționează mai ușor, mai direct. În schimb, cu clienții din România trebuie să depunem noi mai mult efort în a înțelege exact nevoia lor și a o transpune într-un proiect pe care noi îl dezvoltăm de multe ori de la zero.
Cel mai important lucru este să reușim să îi facem să-și dea seama ce își doresc, pentru a putea ajunge la rezultatele așteptate.
Care sunt planurile companiei de dezvoltare pentru 2024?
Compania are în prezent echipe în România, Moldova și Albania. Am început o strategie de a ieși și în alte piețe. Am dezvoltat mai multe subsidiare în țări precum Austria, Germania, Olanda, UK și Statele Unite. Aceste subsidiare sunt deschise cu parteneri locali, pentru a fi mai aproape de clienții noștri, dar și pentru a putea înțelege mai bine specificitățile fiecărei piețe. De aceea, în fiecare subsidiară avem atât personal cu rol tehnic, cât și specialiști care înțeleg piața și nevoile ei. Astfel, există o comunicare mult mai facilă între clienți, parteneri și echipele din România. În 2024 dorim să ne continuăm extinderea pe plan global. În prezent ne îndreptăm atenția și spre țări precum Elvetia, Australia și Noua Zeelandă.
De asemenea, ne concentrăm în momentul de față să adăugăm și să ne dezvoltăm intern și alte capabilități din punct de vedere servicii și soluții cu care să venim către clienții noștri existenți sau către potentiali clienti, cum ar fi servicii de cybersecurity, application management services sau product strategy & development.
Acest interviu a fost transcris cu ajutorul Vatis Tech.