Italia va oferi subvenții în valoare de aproape 1 miliard de euro în acest an pentru a sprijini achiziția de automobile și tranziția către vehicule mai puțin poluante, a declarat joi un oficial din cadrul Ministerului Industriei, scrie Reuters.
Cheltuiala face parte dintr-un program multianual mai amplu, în valoare de peste 8 miliarde de euro, pe care Italia l-a anunțat în 2022, pentru a sprijini industria sa auto.
Noua schemă de stimulente vine pe fondul unei confruntări între guvernul italian de dreapta și Stellantis, proprietarul Fiat, cu privire la nivelurile de producție ale grupului în țară, premierul Giorgia Meloni afirmând săptămâna trecută că producătorul auto franco-italian a acționat uneori împotriva interesului național.
Directorul general al Stellantis, Carlos Tavares, a mai spus săptămâna trecută că Italia cheltuiește mai puțin decât alte țări europene importante pentru a sprijini dezvoltarea vehiculelor electrice și că această abordare frânează producția.
Obiectivul, producție anuală de 1 milion de mașini
Guvernul și Stellantis, singurul mare producător auto din Italia, poartă discuții încă din vara anului trecut cu privire la un plan pe termen lung pentru a inversa declinul producției naționale de automobile, care include obiectivul de a crește producția anuală a Stellantis în țară la un milion de vehicule.
Fiat Chrysler, care a fuzionat cu PSA din Franța la începutul anului 2021 pentru a crea Stellantis, a produs ultima dată peste un milion de vehicule în Italia – inclusiv autoturisme și vehicule comerciale ușoare – în 2017.
Producția totală a Stellantis în Italia s-a ridicat la aproximativ 750.000 de unități anul trecut — iar în Franța, cifra a fost de puțin sub 750.000 de unități.
La sfârșitul anilor 1980, când Fiat era în ascensiune, producția anuală de automobile din Italia se ridica la aproape 2 milioane de vehicule.
După ce a riscat să intre în faliment la începutul anilor 2000, fostul campion național Fiat s-a îndepărtat de originile sale italiene, fuzionând mai întâi cu Chrysler în 2009, iar apoi cu PSA, părintele Peugeot, în 2021.
Acum, doar una dintre cele 14 mărci ale Stellantis, Fiat are o gamă redusă de modele și, pentru prima dată în aproape un secol, nu a fost luna trecută cea mai bine vândută marcă din Italia, pierzând coroana în favoarea Volkswagen.
“Scandalul” Stellantis
Meloni a declarat săptămâna trecută în parlament că managementul și proprietarii Stellantis au acționat uneori împotriva interesului național și a descris nașterea Stellantis ca fiind o preluare de facto de către Franța a industriei auto italiene.
Într-o aparentă ironie la adresa Fiat, a cărui mașină de dimensiuni medii 600 este comercializată ca fiind un produs al “Dolce Vita” italiene, dar este fabricată în Polonia, Meloni a spus: “Dacă vrei să vinzi o mașină…. anunțând-o ca fiind o bijuterie italiană, acea mașină trebuie să fie fabricată în Italia”.
În autobiografia sa politică din 2021, “Eu sunt Giorgia”, ea a descris crearea Stellantis ca fiind un “scandal care pune în pericol în Italia mii de locuri de muncă și toate industriile din lanțul de aprovizionare”.
Guvernul dorește acum să “apere interesul național” și să “stabilească o relație echilibrată cu Stellantis” și va lucra pentru a proteja locurile de muncă și pentru a aduce noi investiții și alți producători auto în Italia, a declarat Meloni în fața legislatorilor.
Familia fondatoare a Fiat, familia Agnellis, este cel mai mare investitor al Stellantis, prin intermediul holdingului Exor . Familia Peugeot și guvernul francez se numără, de asemenea, printre cei mai mari acționari ai grupului.
Subvenții cerute de Stellantis
Directorul general de origine portugheză, Carlos Tavares, care a făcut din Stellantis unul dintre cei mai profitabili producători auto, a declarat că grupul ar trebui să producă doar vehicule de vârf în țări precum Franța și Italia, mutând producția de modele mai ieftine și cu marje reduse în altă parte.
Stellantis a declarat că este angajată în Italia, unde deține mai multe fabrici, inclusiv Cassino, Melfi și Pomigliano în sud, Mirafiori în orașul natal al Fiat, Torino, și Atessa, cea mai mare fabrică de dube din Europa, în centrul regiunii Abruzzo.
Conform unui plan anunțat anul trecut, va produce unele modele de dimensiuni medii ale mărcilor sale franceze (DS) și germane (Opel) în fabrici italiene – o decizie criticată de sindicate și politicieni din Franța și Germania.
Însă compania a declarat că subvențiile sunt esențiale pentru a susține cererea și, prin urmare, producția în Italia, în special pentru vehiculele electrice. De asemenea, a solicitat reducerea facturilor la energie și amânarea sau anularea proiectului noilor norme Euro 7 privind emisiile.
“Italia cheltuiește mult mai puțini bani decât orice altă mare țară europeană pentru a sprijini vehiculele electrice”, a declarat Tavares săptămâna trecută, adăugând că această abordare costă Italia în termeni de producție pierdută.