Înainte de invazia rusă în Ucraina, porumbul ucrainean lua drumul spre porturile de la Marea Neagră, Odesa și Mikolaiv, pentru a ajunge de acolo pe piețele din Asia și Europa. Acum însă, cu porturile blocate din cauza războiului, grâul și celelalte cereale din cele două țări beligerante stau grămadă în silozuri și doar un mic procent din ceea ce era destinat exportului înainte de război mai părăsește acum regiunea, fiind transportat pe calea ferată prin România și Polonia, scrie Kathimerini, citat de Rador.
Deja lovite de blocajele din lanțul de aprovizionare, de tarifele uriașe de transport și de condițiile meteo extreme, piețele de mărfuri și alimente se confruntă cu o deteriorare continuă în ceea ce privește lipsa grâului și a cerealelor, în general, din Rusia și Ucraina, care reprezintă aproximativ 25% din comerțul mondial cu cereale, în valoare totală de 120 de miliarde de dolari. Iar prețul grânelor continuă să crească fără încetare, deoarece îngrijorările cu privire la posibilele lipsuri de aprovizionare se intensifică din cauza iernii severe și a vremii extreme din Europa și SUA.
Potrivit Departamentului Agriculturii din SUA, doar 30% din culturile de iarnă sunt de calitate foarte bună și excelentă. Aceasta este cea mai scăzută rată înregistrată în această perioadă a anului în ultimele trei decenii. Potrivit firmei franceze de consultanță Agritel, în unele părți ale Europei s-a înregistrat îngheț sau ninsori abundente care au cauzat probleme similare. Astfel, contractele futures pe cereale au înregistrat ieri o creștere cu 2,9%, la 1.039,25 dolari un bushel, ceea ce echivalează cu o creștere generală de aproape 6% în cursul săptămânii. Între timp, porumbul a crescut cu 0,9% după ce luni înregistrase un salt de 2,9%, când Washingtonul a anunțat că exportă peste 1 milion de tone de cereale în China.
Ucraina este una dintre primele țări din lume la exporturile de grâu, cereale și ulei de floarea-soarelui. Înainte de război exporta cel puțin 5 milioane de tone de cereale pe lună, dar de la începutul războiului abia dacă a exportat 500.000 de tone, ceea ce, conform Ministerului Agriculturii din Ucraina, echivalează cu o pierdere de venituri de 1,5 miliarde de dolari. Țările în curs de dezvoltare, precum India, se grăbesc să umple acest gol, schimbându-și politica tradițională de a păstra cantități uriașe de cereale stocate în silozurile proprii și intrând pe piața globală de export prin furnizarea unor cantități record către întreaga Asie. Între timp, Brazilia își crește și ea exporturile în mod spectaculos, depășind în primele trei luni ale anului volumele de anul trecut la toate categoriile. Pentru prima dată în ultimii patru ani, se realizează transporturi de porumb american către Spania, în timp ce Egiptul analizează încheierea unui acord de a furniza îngrășăminte din producția proprie în schimbul importării de cereale din România. În același timp, negociază importuri de cereale din Argentina.
Toate aceste schimbări generate de intrarea sau întărirea prezenței altor țări pe piața mondială a exporturilor de cereale și alimente nu sunt însă suficiente pentru a umple golul creat de absența exporturilor rusești și ucrainene. Așa cum subliniază Dan Basse, președintele firmei de cercetare a pieței agricole AgResource, „putem da totul peste cap, dar dacă războiul va continua și la vară, când ar trebui să crească exporturile de la Marea Neagră, atunci vom avea probleme și vom începe să vedem lipsuri”.
Aprovizionarea de la furnizori alternativi vine cu tarife mai mari, timpi de transport mai mari, dar și diferențe de calitate, iar rezultatul este o accelerare și mai mare a inflației la prețurile alimentelor.