Lanțul de erori care au dus la explozia de pe Autostrada Moldovei și întrebări la care trebuie să răspundă CNAIR și UMB. Ce spun alți constructori despre reguli și responsabilități

Explozie Autostrada Moldovei A 7 Sursa Foto : captură YouTube

Explozia produsă joi pe Autostrada Moldovei scoate la suprafață posibile erori în lanț atât ale constructorului cât și ale statului, prin CNAIR, beneficiarul lucrării. În dimineața zilei de joi, 21 septembrie, s-a produs cel mai grav accident de muncă pe un șantier de autostradă din România, accident în urma căruia patru persoane și-au pierdut viața, iar alte cinci au fost rănite.

Conform datelor oficiale, explozia s-a produs pe primul lot al Autostrăzii Focșani – Bacău unde lucrează grupul de firme UMB care aparține celui mai puternic constructor din România, Dorinel Umbrărescu. Până acum, CNAIR, Transgaz și proiectantul Consitrans au venit cu precizări publice, nu însă și UMB. Lăudat deseori pentru viteza de pe șantiere, constructorul plătește acum tribut ritmului de lucru pe care l-a impus: intrare în șantier înainte de termen (posibil chiar și fără toate avizele), lucrări pe timp de noapte și, posibil, nerespectarea regulilor de siguranță în zona de protecție/siguranță a unui gazoduct.

UMB lucra peste sau lângă magistrala de gaze. Imaginile publicate înainte de accident, dar și după explozie arată fără echivoc că s-au făcut lucrări la drum – terasamente în zona conductei. O asemenea lucrare se face după relocare, iar în zonă NU se organizează șantier la mai puțin de 20 de metri. Datele oficiale AICI.

– CNAIR nu a răspuns la întrebări-cheie

La câteva ore de la explozie, CNAIR a venit cu precizări, dar nu răspunde clar cum a asigurat consultanța/supervizarea șantierului și de ce a permis lucrări în zona magistralei de gaz: „Antreprenorul, prin subcontractantul de specialitate, a depus la Transgaz Documentația Tehnică necesară relocării efective a conductei de gaz care intersectează autostrada. Din informațiile pe care le avem până la această oră, antreprenorul Spedition UMB nu efectua lucrări de relocare a rețelei de gaz, ci doar lucrări de îmbunătățire a terenului de fundare a corpului autostrăzii”. Consultantul lucrării este tot CNAIR, prin DRDP Iași. Supervizarea a fost condusă de Mugurel Laicu, consilier PSD Iași, până în luna mai a acestui an. UMB lucra noaptea și nu știm dacă dirigintele de șantier era prezent.

Ce înseamnă supervizarea: „Furnizarea de servicii de supervizare de înaltă calitate, atât în timpul perioadei de execuție a lucrărilor, cât și pe parcursul perioadei de garanție a lucrărilor, în vederea urmăririi corectei utilizări a fondurilor disponibile și pentru a se asigura că Antreprenorul execută lucrările în conformitate cu obligațiile contractuale, în special în ceea ce privește durata, cantitatea, calitatea și costul lucrărilor”.

Ministerul Transporturilor lansează ipoteza unei fisuri a conductei

Secretarul de stat Ionel Scrioșteanu a lansat joi seară inclusiv ipoteza unei fisuri. Scenariul nu prea stă în picioare pentru că în gaz este injectat mercaptan tocmai pentru a se simți eventuale scăpări.

Adâncimea conductei

În zona exploziei NU se poate stabili adâncimea conductei față de cota inițială pentru că în zona șantierului UMB a făcut decopertări care au modificat cota de la care se raportează adâncimea.

Consitrans, proiectantul, a transmis: „Documentația de proiectare a fost elaborată la cele mai înalte standarde profesionale respectând cu strictețe toate prevederile legale şi normativele în vigoare, în baza avizelor obținute de la toţi factorii implicați și a fost aprobată de către Beneficiarul CNAIR”. Pe de altă parte, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu acuza Consitrans că a predat un proiect cu erori pentru secțiunea Ploiești – Buzău (unde a ratat orezăria și gropile de împrumut), cât și CNAIR că a recepționat o documentație cu erori (detalii aici).

Acum se văd deficiențele și lipsa de pregătire profesională pe ambele părți”

Economedia a discutat cu mai mulți constructori care au conturat posibilul lanț de erori din partea constructorului și a CNAIR care ar fi dus la tragedia de joi. „Acum se văd deficiențele și lipsa de pregătire profesională pe ambele părți. Atât la CNAIR cât și pe partea privată”, a spus un constructor care lucrează tot pe un șantier de autostradă. Antreprenorii subliniază „găselinița” CNAIR care asigură consultanța, deși supervizarea ar trebui să se facă prin firme specializate, a transmis un constructor.

„Graba, pentru un antreprenor cu foarte multă harnicie și bună voința. Dar fără experiență de management! Să lucrezi este doar o parte din sarcinile zilnice a unei companii. Pe de altă parte, beneficiarul are sarcina de a se asigura ca constructorul realizează un proiect conform. Pentru asta, angajează un consultant (inginer Fidic) care supervizează zilnic, fără întrerupere toate activitățile in șantier. La loturile UMB pe A7 NU există acest ”supervizor”. Este o găselniță pe care CNAIR o practică, folosindu-se de DRDP local. Aceștia nu au nici personalul pregătit, ba chiar nu au personal suficient. O firmă de inginerie care preia o astfel de sarcină are minimum 15 persoane, din care 4 personal-cheie, deci ingineri cu experiență minimă x ani în astfel de proiecte”, au transmis constructorii pentru Economedia.




Sursa Foto : captură YouTube

Comentarii

  1. Haideti sa vedeti cel mai jalnic santier de executie a unui drum national Alexandria-Turnu Magurele, cea mai proasta execuție a unui drum. Este o mare rusine si prostie. Un râs de lucrare, ori cineva inchide ochii pentru ca ia acoperit cu mita ori e o mare incompetenta. Rusine.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *