Consiliul Judeţean Maramureş a lansat în licitaţie contractul pentru proiectarea şi construirea noului pod peste Tisa de la Tepliţa, lângă Sighetu Marmaţiei, noul pod urmând să devină punct de frontieră şi pentru transportatori la vama cu Ucraina. Proiectul a fost transferat anul trecut de la Ministerul Transporturilor- CNAIR la Consiliul Judeţean Maramureş. În prezent, pe la vama Sighetu Marmaţiei – Solotvino, pe podul din lemn refăcut în 2007, nu pot trece şi camioane, traficul de marfă ocolind zeci de kilometri pe la Halmeu (judeţul Satu Mare) sau Siret ( judeţul Suceava). Contractul pentru proiectarea noului pod peste Tisa de lângă Sighetu Marmaţiei are o valoare de 125 de milioane lei şi o durată de 730 de zile din care 3 luni proiectul tehnic şi 16 luni execuţia ( n.r indicatorii tehnico- economici pe care i-a aprobat Ministerul Transporturilor în 2020 prevedeau o valoare totală de 170 milioane lei şi 24 de luni execuţie). ,,Varianta de traseu avizată (varianta roșie) va fi amplasată în zona Teplița din localitatea Sighetu Marmației, jud. Maramureș, în cadrul acesteia fiind cuprinse: – Un pod peste râul Tisa între România și Ucraina în lungime de 261,20 m – adică 2 poduri paralele cu tablier mixt otel-beton, grindă continuă cu înălțime variabilă (un pod pentru fiecare sens de circulație); – Structura rutiera suplă și structură rutieră semirigidă; – Sistemul de iluminat public – corpuri de iluminat tip LED cu sistem de telegestiune; – Varianta de traseu: varianta 1 (roșie), având lungimea de 1,200 ml. Varianta de traseu avizată este formată dintr-un drum de legătură care se desprinde din drumul național DN 18 în dreptul poziției kilometrice 69+260, traversează cartierul Camara și apoi râul Tisa. În varianta avizată, lungimea drumului de legătură desprins din drumul național DN 18 plus cea a podului (până pe teritoriul Ucrainei) este de 1,200 ml. ” se arată în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice. Podul nou peste Tisa va avea o lungime de 261 de metri, cu tablier mixt din oţel- beton şi trei deschideri. Lăţimea carosabilului va fi de 8 metri, cu două benzi de circulaţie şi trotuar pentru pietoni cu o lăţime de 2 metri, potrivit Caietului de Sarcini. Pe lângă noul pod va fi construită şi o şosea nouă, un drum de legătură de 1,2 kilometri lungime care se desprinde din DN 18, şosea cu patru benzi şi o lăţime de 15 metri 4 X 3,75 metri.
Proiectul are ca scop o cale de comunicaţie modernă cu implicaţii în dezvoltarea regională a zonei, fluidizarea circulaţiei, creşterea siguranţei, micţorarea timpului de parcurs, reducerea poluării şi de asemenea, scurtează legăturile cu Ungaria, Polonia, Slovacia, Ţările Baltice şi Rusia. ,,În ceea ce privește plățile, acestea vor fi realizate de către CNAIR, iar licitația și implementarea vor fi coordonate de către Consiliul Județean Maramureș. Legătura cu Ucraina, care va fi creată prin realizarea Podului peste Tisa, reprezintă o oportunitate extraordinară de dezvoltare pentru ambele comunități de pe malul Tisei, prin creșterea mobilității populației și a bunurilor, eficientizând schimburile comerciale, prin reducerea timpului de călătorie și, nu în ultimul rând, prin atragerea de investitori în Maramureșul istoric.” a anunţat CJ Maramureş.
Vamă nouă la Tepliţa- Sighetu Marmaţiei cu câte 5 benzi/sens
Noul punct de trecere a frontierei cu Ucraina de la Tepliţa – Sighetu Marmaţiei va avea o lungime de 540 de metri, parcare pentru autoturisme (13 locuri) respectiv 10 pentru TIR-uri şi cântare pentru camioane. Pentru fiecare sens vor fi prevăzute cinci benzi : un culoar pentru autocare, două benzi pentru autoturisme şi alte două pentru camioane. Ofertele pot fi depuse până la termenul limită- 21 ianuarie 2022 iar durata de evaluare este de 60 de zile.
Recent, Ministerul Transporturilor din Republica Moldova a iniţiat discuţii cu Ministerul Transporturilor din România pentru construirea a trei noi poduri peste Prut : la Fălciu şi Bumbăta ( în jud. Vaslui) şi la Stânca în judeţul Botoşani. De asemenea, podurile din vămile Oancea, Sculeni şi Albiţa (tot peste Prut) vor intra în Programul de reparaţii capitale, în prezent fiind în pregătire documentaţia tehnică necesară lucrărilor.