Primele două loturi ale liniei de tren Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor sunt, oficial, în procedura de licitație pentru modernizare și electrificare, după ce ANAP a validat documentația iar Sistemul Electronic de Achiziții Publice a publicat oficial anunțul pentru investiția finanțată prin PNRR, al doilea cel mai mare proiect de infrastructură feroviară finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență.
Astfel, după ce Compania CFR Infrastructură a anunțat pe 30 decembrie transmiterea documentației spre validarea ANAP (Agenția Națională pentru Achiziții Publice), sâmbătă, pe 1 ianuarie 2021 a fost publicată licitația în SICAP. Pentru primul lot (Cluj-Napoca – Aghireș), contractul de proiectare și execuție are o valoare de 1,5 miliarde lei, în timp ce lotul 2 (Aghireș – Poieni) are o valoare estimată de 1,47 miliarde lei. Modernizarea celor 166 de kilometri de linie dintre Cluj și Oradea costă aproximativ 8 miliarde lei, potrivit CFR Infrastructură.
Magistrala feroviară dintre Cluj-Napoca, Oradea şi vama cu Ungaria are o lungime de 166 de kilometri, mai multe poduri au o durată de viaţă depăşită (peste 100 de ani), starea generală este de degradare cu alunecări de teren, iar instalaţiile au o pronunţată uzură fizică şi morală, fiind la limita critică de încadrare în condiţiile tehnice, notează Ministerul Transporturilor în Nota de Fundamentare a proiectului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici. Primele două loturi sunt Cluj-Napoca – Aghireș și Aghireș – Poieni, loturile 3 și 4 fiind Poieni – Aleșd și Aleșd – Frontieră Ungaria.
Modernizarea şi electrificarea Magistralei 300 Cluj-Napoca – Oradea se face pentru creşterea vitezei la 120 km/h pentru trenurile de călători pe întregul traseu, respectiv 80 km/h pentru garniturile de marfă şi o viteză maximă de 160 km/h la cele de călători, de unde şi valoarea mare a proiectului. Durata lucrărilor va fi de 4 ani. Pe traseu se construiesc 18 kilometri de cale dublă nouă, iar trecerile la nivel cu linia de tren vor fi înlocuite cu pasaje rutiere supraterane, precizează Ministerul Transporturilor.
„Proiectul vizează electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Cluj – Oradea – Episcopia Bihor şi presupune realizarea unei infrastructuri ce va permite viteze maxime cuprinse între 100 km/h şi 160 km/h. Electrificarea şi reabilitarea tronsonului de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor conduce la realizarea unei infrastructuri feroviare optimizate. Traseul de cale ferată proiectat se va desfăşura în general pe actualul tronson de cale ferată existent, cu excepţia unor zone în care este necesară mărirea razelor curbelor în vederea îmbunătăţirii condiţiilor de circulaţie şi asigurării parametrilor pentru circulaţia cu viteză sporită. Prin proiect se realizează 18.0 km de linie dublă nouă. Se desfiinţează trecerile la nivel care nu respectă reglementările şi se realizează pasaje denivelate”, arată Nota de Fundamentare.
Pentru domeniul feroviar sunt stabilite următoarele „jaloane”: Modernizarea şi reînnoirea infrastructurii feroviare
– Semnarea contractelor pentru 50 % din lucrările legate de modernizarea și reînnoirea infrastructurii feroviare – Q 4 2022
– Finalizarea în Q 2 2026.