Se lansează licitația pentru modernizarea și electrificarea liniei de tren Cluj-Napoca – Oradea, investiție de aproximativ 1,6 miliarde de euro, din care 1,3 miliarde de euro finanțare prin PNRR. Este, practic, a doua cea mai mare investiție feroviară ca valoare prin PNRR, după cea a liniei Caransebeș -Timișoara.
Magistrala feroviară dintre Cluj-Napoca, Oradea şi vama cu Ungaria are o lungime de 166 de kilometri, mai multe poduri au o durată de viaţă depăşită (peste 100 de ani), starea generală este de degradare cu alunecări de teren, iar instalaţiile au o pronunţată uzură fizică şi morală, fiind la limita critică de încadrare în condiţiile tehnice, notează Ministerul Transporturilor în Nota de Fundamentare a proiectului pentru aprobarea indicatorilor tehnico- economici.
Compania CFR infrastructură a trimis către Sistemul Electronic de Achiziții Publice documentația de achiziție, licitația urmând să fie publicată după validarea ANAP.
„CFR SA a transmis către SEAP, în vederea verificării și validării, documentația de atribuire aferentă proiectării și execuției celui de al doilea proiect major, finanțat din PNRR – „ELECTRIFICAREA ŞI REABILITAREA LINIEI DE CALE FERATǍ CLUJ NAPOCA – ORADEA – EPISCOPIA BIHOR”. Valoarea obiectivului de investiții, conform indicatorilor tehnico-economici este de 7,977 miliarde euro fără TVA.Proiectarea și execuția lucrărilor se face pe 4 (patru) loturi, delimitate geografic, respectiv:
- Lot 1 Cluj Napoca – Aghireş;
- Lot 2 Aghireş – Poieni;
- Lot 3 Poieni – Aleşd;
- Lot 4 Aleşd – Frontierǎ Ungaria”, a transmis CFR Infrastructură.
Modernizarea şi electrificarea Magistralei 300 Cluj-Napoca – Oradea se face pentru creşterea vitezei la 120 km/h pentru trenurile de călători pe întregul traseu, respectiv 80 km/h pentru garniturile de marfă şi o viteză maximă de 160 km/h la cele de călători, de unde şi valoarea mare a proiectului.
Durata lucrărilor va fi de 4 ani. Pe traseu se construiesc 18 kilometri de cale dublă nouă, iar trecerile la nivel cu linia de tren vor fi înlocuite cu pasaje rutiere supraterane, precizează Ministerul Transporturilor.
„Proiectul vizează electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Cluj – Oradea – Episcopia Bihor şi presupune realizarea unei infrastructuri ce va permite viteze maxime cuprinse între 100 km/h şi 160 km/h. Electrificarea şi reabilitarea tronsonului de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor conduce la realizarea unei infrastructuri feroviare optimizate. Traseul de cale ferată proiectat se va desfăşura în general pe actualul tronson de cale ferată existent, cu excepţia unor zone în care este necesară mărirea razelor curbelor în vederea îmbunătăţirii condiţiilor de circulaţie şi asigurării parametrilor pentru circulaţia cu viteză sporită. Prin proiect se realizează 18.0 km de linie dublă nouă. Se desfiinţează trecerile la nivel care nu respectă reglementările şi se realizează pasaje denivelate”, arată Nota de Fundamentare.
Pentru domeniul feroviar sunt stabilite următoarele „jaloane”: Modernizarea şi reînnoirea infrastructurii feroviare
– Semnarea contractelor pentru 50 % din lucrările legate de modernizarea și reînnoirea infrastructurii feroviare – Q 4 2022
– Finalizarea în Q 2 2026.
Licitaţia pentru execuţie este întârziată, spune Drulă
Despre această investiţie de aproape 2 miliarde de euro, fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, a scris luna trecută că este întârziată, pentru că încă nu a fost lansată licitaţia pentru execuţie, deşi stabilise un calendar accelerat. „Magistrala de cale ferată Cluj – Oradea: alt proiect de aproape 2 miliarde de euro cu finanțare din PNRR, unde discutasem cu conducerea CFR un calendar accelerat pentru lansarea licitației de lucrări, dar de care se pare că s-a ales praful”, a scris Drulă. În februarie 2020, Ministerul Transporturilor estima un cost de 7,3 miliarde lei pentru modernizarea şi electrificarea liniei şi lansarea licitaţiei în martie 2020, potrivit fostului ministru Lucian Bode. Iată că lansarea licitaţiei de proiectare şi execuţie se face, cu aprox. doi ani întârziere.