Litoralul românesc trece printr-o criză fără precedent. Prețurile, condițiile de cazare și calitatea serviciilor, printre principalele reclamații/ Românii vor să vadă investiții semnificative în calitate

aglomeratie litoral, Costinești, Marea Neagră Sursa foto: G4Media.ro

Litoralul românesc trece printr-o criză fără precedent. Dacă n-ar fi fost voucherele de vacanță, cele în baza cărora bugetarii au cazare și masă gratuite, Litoralul ar fi înregistrat un record negativ de turiști. Cum s-a ajuns în această situație, de ce nu mai merg turiștii pe litoral decât în weekend?

Un barometru realizat de compania de consultanță Frames vine să ofere câteva explicații în privința acestui fenomen.

37% dintre cei 350 de intervievați au declarat că, în acest an, vor merge în vacanță în străinătate, și numai 24% au rezervat o vacanță pe litoralul românesc.

Analize Economedia

Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu

39% au declarat că nu au planuri de vacanță în această vară din motive diverse, în special de ordin financiar.

De ce evită românii litoralul românesc

Întrebați care sunt motivele pentru care au evitat în acest an litoralul românesc, cei mai mulți dintre respondenți (64%) au indicat prețurile practicate de hotelieri drept principal motiv.

Pe listă s-au mai regăsit, în ordinea opțiunilor, condițiile de cazare, menționate de 37% dintre respondenți, calitatea serviciilor (29%), traficul aglomerat (23%), situația plajelor (21%) și lipsa modalităților de distracție (18%).

În cadrul interviurilor directe, intervievații au reclamat curățenia deficitară din hoteluri, starea instalațiilor din băi, în general dotările precare ale camerelor (lenjerie veche, consumabile de baie insuficiente, absența aparatelor de cafea/ceai, calitatea slabă a internetului wireless) și lipsa locurilor de parcare asociate hotelurilor.

O parte din ei au reclamat și situația plajelor extinse din Mamaia, acolo unde experiența de a sta la plajă nu este loc una plăcută.

„Raportul preț-calitate în turismul de pe litoral reprezintă, întradevăr, o mare problemă. Din păcate, avem prea multe hoteluri așa-zis modernizate, de 4 stele, care oferă servicii sub nivelul așteptărilor. Unele dintre ele au fost renovate, însă într-un mod tipic românesc, iar detaliile sunt cele care fac diferența”, spune Adrian Negrescu, managerul Frames.

Potrivit rezultatelor barometrului, 8 din 10 români cred că litoralul are nevoie de investiții masive  pentru a atrage turiști.

63% consideră că actualele hoteluri, cele mai multe moștenite de pe vremea comuniștilor, nu mai respectă standardele de calitate, iar 59% spun că nici serviciile asociate, de la masă la distracție, nu sunt pe măsura prețurilor practicate.

Ce își doresc românii de la litoralul românesc?

Întrebați ce și-ar dori să se întâmple pe litoralul românesc pentru a merge din nou în vacanță și nu doar în weekend-uri, 72% dintre cei intervievați au declarat că ar vrea să vadă prețuri mai mici, în raport cu veniturile românilor, atât la cazare cât și la restaurante.

Pe listă s-au mai regăsit dorința de a avea oferte mai clare și imagini reale cu camerele de cazare (53%), locuri de parcare asociate hotelului (42%) și plaje mai bine amenajate (38%).

65% și-ar dori ca prețul șezlongurilor să fie inclus în tariful de cazare, iar 78% ar prefera o variantă de servicii all-inclusive.

Un aspect interesant, relevat de barometru, îl reprezintă dorința majorității celor chestionați de a avea acces la mai multe servicii, altele decât cele de cazare și masă.

78% dintre cei chestionați și-ar dori ca, în perioada în care se află în vacanță, să vadă un spectacol, să participe la un concert sau să aibă acces la un centru de distracții.

„Din păcate, serviciile de vacanță asociate hotelurilor, de la teatrele de vară la cinematografe, centre de distracție, în general modalități de a petrece timpul într-un mod plăcut sunt din ce în ce mai puține. Nu prea ai ce face pe litoral decât să mergi la plajă, să ieși la plimbare, poate la mall la Constanța, și cam atât. Restaurantele de calitate sunt puține și scumpe, teatrele de vară – altădată cu un program zilnic de spectacole, au devenit ruină, cluburile le numeri pe degete, iar centrele de distracții, cele care mai sunt – au un caracter de bâlci, de încropeală, arată concluziile barometrului.

„Pentru ca litoralul românesc să redevină un loc de vacanță preferat de români nu doar în weekend este nevoie de investiții, de o strategie coerentă de dezvoltare locală, de limitare, de exemplu, a autorizațiilor de construire pe spațiile verzi dintre hoteluri, de eliminare a magazinelor alimentare din zonele turistice, de susținere și dezvoltare a zonei de entertainement, de asigurare a unor linii de transport viabile, rapide între stațiuni”, afirmă Adrian Negrescu.

Vestea bună este că pe litoral investițiile în dezvoltarea unor complexuri turistice și rezidențiale de calitate sunt tot mai mari.

Barometrul efectuat de compania de consultanță Frames a fost realizat în perioada 3-10 iulie 2022, prin chestionare online, telefonic şi email, pe un eşantion reprezentativ de 350 de persoane, angajați cu studii medii și superioare, 58% bărbați și 42% femei, cu o vârstă medie de 47 de ani. Focusul grupul a fost reprezentat de persoane active, din diverse domenii de activitate, de la comerţ, la servicii financiare, agricultură, energie, confecţii, IT etc.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: