Piața românească de IT traversează o perioadă de reașezare, marcată de valul de implementare a inteligenței artificiale, eliminarea facilităților fiscale, restructurările post-pandemie și blocajele generate de anul electoral. În acest context, companiile devin mult mai prudente în alocarea bugetelor și în selecția proiectelor de tehnologie, afirmă Liviu Sima, cofondator și CEO IT Genetics, într-un interviu pentru Economedia.
„Piața trece printr-o transformare. Valul de implementare de AI este și o ocazie pentru niște companii de a face curățenie în ogradă. Când vine un val din acesta, tot începi să reanalizezi și să recalculezi totul”, explică Sima.
În opinia sa, a existat o acumulare de factori care au generat un lanț de ajustări în industria IT. Unul dintre aceștia a fost reprezentat de alegerile locale, care au adus nedumerire și incertitudine, iar acestea s-au simțit puternic, ca un factor de blocaj, în multe business-uri. Ulterior, lucrurile au reintrat pe făgaș, până la noile taxe, spune el. „Au fost mai multe lucruri consecutive care au afectat industria de IT. Sunt companii mai mult sau mai puțin afectate: unele au scăderi mari, unele doar de profit, după caz”, afirmă Sima.
Antreprenorul din IT susține însă că această transformare se transpune într-o consolidare pentru unele business-uri. „Cred că se întâmplă o transformare, poate chiar o consolidare a pieței. Dacă au fost niște business-uri care au crescut artificial post-pandemie, e clar că acum se reduc. Dar cred că este o perioadă cu efect de reconversie, de reașezare. Și evoluția economică, și evoluția bursieră, toate sunt sinusoidale. Ai perioade de creștere, perioade de scădere. Cumva e toată sinusoidală”, afirmă el.
În același timp, apetitul companiilor pentru proiecte speculative sau exploratorii a scăzut vizibil, consideră el. „Am văzut că nu mai sunt companii care să dezvolte orice fel de proiect, le cântăresc mai bine, și de aici s-a redus numărul proiectelor. Dacă înainte, orice idee apărea într-o companie – și în IT, dar și la clienții noștri – ziceau „hai să încercăm, hai să testăm, hai să vedem”, acum vor să vadă un P&L de proiect cumva. Adică: „Investim banii ăștia, dar pentru ce anume?”. Deci s-a redus zona asta de experimentare, de explorare, pentru că ne-am întors un pic la „back to basics”. Oamenii spun: „Hai să vedem ce merită cu adevărat. Nu mai încercăm orice”.””, afirmă Sima.
Aceeași tendință se vede și în bugetele de digitalizare și automatizare. „Investițiile se împart în două direcții într-o companie: „nice to have” și „must have”. Și e clar că s-au tăiat „nice to have”-urile. Dacă erau investiții sau proiecte care „ar fi bune de avut”, care ar aduce poate un mic improvement, o îmbunătățire minoră, cred că au cam dispărut. Toți s-au focusat să investească în direcția de „must have””, afirmă Sima.
În cazul IT Genetics, această schimbare a adus o creștere a proiectelor orientate spre eficientizare și reducerea costurilor, în special în producție, logistică și retail. Automatizările industriale și zona de cobotică au ajuns să reprezinte aproximativ 20% din cifra de afaceri.
„Noi avem un val de clienți, de proiecte, pe zona de optimizare. Mottoul nostru este „Let us optimize”, pentru că noi aducem în procesele unor companii – din producție, logistică, retail – optimizări și îmbunătățiri pe diverse procese și segmente. Cum îți povesteam de etichetele de raft pe care un lucrător comercial nu le mai schimbă manual… Evident că într-o perioadă de optimizare de costuri, tot ce înseamnă optimizare de proces, dacă aduce optimizare de costuri, clienții și-o doresc. De exemplu, avem o creștere bună pe automatizările industriale și pe zona de cobotică. Segmentul ăsta a ajuns cam la 20% din cifra noastră de afaceri, pentru că oamenii își doresc să automatizeze mai mult, să îmbunătățească, să eficientizeze. Și investesc banii în direcția asta și cred că vor face asta mult timp de acum înainte. Nu este un trend foarte nou – cred că are 10 ani, de când marii industriali se uită în direcția asta mult mai adânc – dar va continua mult timp, mai ales în Europa de Est, unde sunt multe lucruri de îmbunătățit și de automatizat în fabrici și depozite”, afirmă Sima.

Sursa foto: Economedia