Proiectul Magistralei de Metrou M4 Gara de Nord – Filaret nu poate fi aprobat în Consiliul General al Municipiului București pentru că nu există majoritate care să „treacă” Planul Urbanistic Zonal (PUZ-ul) pentru primele șase stații, a confirmat marți primarul general, Nicușor Dan.
După 10 ani de la semnarea contractului de finanțare (un grant elvețian), documentația tehnică pentru M4 Gara de Nord – Filaret are referatul de aprobare semnat, dar încă nu poate fi pus pe ordinea de zi din cauza stației de la Ministerul Apărării care a venit cu aviz negativ de la Ministerul Transporturilor (detalii aici).
Nicușor Dan nu a dorit să explice de ce nu are majoritate și ce partid nu susține PUZ-ul în forma actuală, dar majoritatea este asigurată de USR, PNL și PMP.
La sfârșitul anului trecut, stația de la MAPN (cu aviz negativ de la Transporturi) a fost subiectul disputei între primarul general Nicușor Dan și secretarul de stat PNL în Ministerul Transporturilor Ionel Scrioșteanu.
M4 Gara de Nord – Filaret și M1 Cluj-Napoca sunt cele două proiecte feroviare de metrou cu finanțare prin PNRR: câte 300 de milioane de euro pentru M4 și M1 (lucrări la structura stațiilor cu termen de finalizare 2026). Dacă pentru M1 Cluj-Napoca se așteaptă o decizie de la CNSC care ar putea permite semnarea contractului cu Gulermak, pentru M4 Gara de Nord – Filaret, Guvernul a solicitat oficial Comisiei Europene transferul celor 300 de milioane de euro pentru prima secțiune a M6 Gara de Nord – Băneasa, unde Alsim Alarko va începe lucrările la vară. Dacă transferul fondurilor se aprobă, atunci borna din PNRR care prevede semnarea a 50% din valoarea contractelor feroviare până la sfârșitul anului poate fi considerată ca îndeplinită.
„Planul Urbanistic Zonal (PUZ) este gata, inclusiv referatul de aprobare este semnat de mine… Când o să existe voință majoritară în Consiliul General o să-l pun pe ordinea de zi. Nu vreau să dau detalii din culisele Consiliului General, când o să existe majoritate îl pun pe ordinea de zi”, a declarat miercuri primarul general, Nicușor Dan.
Costul estimat pentru cele două secțiuni ale Magistralei M4 Gara de Nord – Filaret – Progresu este de 8,5 miliarde lei (indicatorii actuali). Cele șase noi stații până la Filaret: Știrbei Vodă, Bogdan Petriceicu Hașdeu, George Rozorea (n.r Piața Arsenalului-Mariott), Piața Chirigiu și Filaret. În faza a doua, de la Autogara Filaret până la Gara Progresu, la ieșirea din București spre Giurgiu sunt prevăzute 7 stații și un depou.
Extinderea Magistralei M4 Gara de Nord – Progresu face parte din diametrala de Metrou Nord – Sud de aproximativ 33 de kilometri și 28 de stații, explica în 2012, la semnarea de finanțare cu Consiliul Federal din Elveția, fostul director general Metrorex, Gheorghe Udriște.