Primăria Capitalei și Ministerul Transporturilor își pasează răspunderea pentru ratarea proiectului liniei de metrou din PNRR Gara de Nord – Filaret, continuarea Magistralei M4 spre sudul Capitalei fiind întârziată din cauza lipsei avizelor. Practic, la mai bine de 10 ani de la creditul pe care Metrorex l-a primit din Elveția pentru studiul de prefezabilitate și fezabilitate, Ministerul Transporturilor, prin Metrorex, nu a reușit să scoată la licitație contractul pentru lucrări la structură, deși primele șase stații ale liniei spre Gara Progresu au fost incluse în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) încă din 2021. Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a recunoscut eșecul și a cerut Comisiei Europene transferul banilor din PNRR de pe M4 pe 6 (detalii aici).
Primarul general al Capitalei Nicușor Dan spune că Ministerul Transporturilor a depus documentație incompletă cu aviz negativ de la Ministerul Apărării pentru stația din fața MAPN, iar secretarul de stat Ionel Scrioșteanu (PNL) dezinformează cu privire la cauzele întârzierii M 4.
„Ministerul Transporturilor ar trebui, în loc să caute vinovați imaginari, să accelereze proiectarea și avizarea pentru realizarea magistralei de metrou M4. Secretarul de stat Ionel Scrioșteanu a susținut zilele trecute că PMB tergiversează aprobarea PUZ-ului pentru magistrala 4. Nimic mai fals.
Ministerul a obținut de la PMB avizul preliminar în 21 ianuarie 2022. De atunci a fost în sarcina proiectanților ministerului să obțină avizele de la instituții, în baza cărora PMB să emită avizul arhitectului șef. În 21 octombrie 2022 ministerul a revenit la PMB cu avizele obținute. Dintre acestea, avizul Ministerului Apărării, emis în 11 aprilie 2022, era negativ (condiționat de mutarea stației din fața Ministerului), iar PMB nu poate emite legal avizul arhitectului șef fără avize pozitive de la toate instituțiile.
Deci din aprilie proiectanții ministerului știau că nu vor putea obține avizul PMB fără un aviz pozitiv al Ministerului Apărării și au venit în octombrie tot cu avizul negativ al acestuia.
Reacția PMB a fost promptâ în fiecare din fazele PUZ. De exemplu acum, după depunerea documentației de către minister, în 4 noiembrie a fost o discuție specială de lucru pentru M4 la arhitectul-șef iar în 9 noiembrie a fost o ședintă a Comisiei Tehnice de Urbanism pentru proiectul M4. Au fost semnalate deficiențe ușor corectabile și lipsa avizului pozitiv al Ministerului Apărării fără de care proiectul nu poate fi avizat.
Poziția Ministerului Transporturilor este cu atât mai greu de înțeles cu cât în 20 decembrie a avut loc o întâlnire de lucru între PMB și cele două ministere în care s-a convenit că singura problemă rămasă este acordul între cele două ministere pe stația din fața Ministerului Apărării și pe avizul acestuia.
În consecință, asigurăm Ministerul Transporturilor de întreaga noastră deschidere și disponibilitate în momentul, sperăm cât mai apropiat, în care documentația va fi completă pentru ca proiectul să poată fi aprobat în mod legal”, a transmis primarul Nicușor Dan.
Costul estimat pentru cele două secțiuni ale Magistralei M4 Gara de Nord – Filaret – Progresu este de 8,5 miliarde lei. Cele șase noi stații până la Filaret: Știrbei Vodă, Bogdan Petriceicu Hașdeu, George Rozorea (n.r Piața Arsenalului-Mariott), Piața Chirigiu și Filaret. În faza a doua, de la Autogara Filaret până la Gara Progresu, la ieșirea din București spre Giurgiu sunt prevăzute 7 stații și un depou.
Extinderea Magistralei M4 Gara de Nord – Progresu face parte din diametrala de Metrou Nord – Sud de aproximativ 33 de kilometri și 28 de stații, explica în 2012, la semnarea de finanțare cu Consiliul Federal din Elveția, fostul director general Metrorex, Gheorghe Udriște.
„Odată cu elaborarea documentațiilor tehnico-economice necesare promovării acestui proiect, S.C. Metrorex S.A trece la o nouă etapă în procesul de dezvoltare a rețelei de metrou și anume acela de extindere a Liniei 4, pe tronsonul Gara de Nord – Gara Progresu, iar la finalizarea acestuia și conectarea cu linia de legatură a metroului cu Aeroportul Internațional Otopeni, Municipiul București va dispune de cea mai lungă diametrală de metrou pe axa Nord – Sud, în lungime de circa 33 km și 28 de statii cu puncte intermodale de transport la conexiunile cu cele două aeroporturi – Otopeni și Băneasa – și cele patru gări de cale ferată: Băneasa, Basarab, Gara de Nord, Gara Progresu”, afirma el.
Diametrala Nord – Sud, adică magistralele M6 și M4, va asigura legătura între Nordul și Sudul județului Ilfov, explica la relansarea licitației pentru execuția secțiunii Băneasa – Otopeni secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Ionel Scrioșteanu.
„M6 este prima linie de transport public de mare capacitate care face legătura între Nordul şi Sudul Bucureştiului, prima magistrală care leagă direct Capitala de localităţile din Ilfov (Otopeni-Bucureşti- Jilava). M6 este o ramificație din Magistrala M4 Străulești – Gara de Nord – Palatul Parlamentului – Eroii Revoluției – Gara Progresu. Prin implementarea proiectelor de metrou M4 și M6 se asigură funcționalitatea completă a acestei investiții, locuitorii din Sudul Capitalei având acces direct în zonele de. Linia de Metrou M6, pe relația Stația 1 Mai – Stația Aeroport Otopeni este inclusă în toate scenariile analizate pentru obținerea unei strategii de mobilitate durabilă în București (PMUD 2016-2030) fiind selectată în Scenariul Optim: Aceasta va oferi o conexiune importantă între partea de sud a Regiunii București-Ilfov și aeroport”, afirma el.