Ministerul Transporturilor va cere Comisiei Europene transferul celor 300 de milioane de Euro din PNRR de pe Magistrala M 4 Gara de Nord-Filaret către Magistrala de metrou M 6 Gara de Nord-Băneasa-Otopeni, a anunțat marți, la Constanța, ministrul Grindeanu care a explicat că este o decizia în Coaliția de Guvernare. Este practic, înlocuirea M4 cu M 6 pentru că proiectul spre Filaret nu este nici măcar lansat în licitație în timp ce, pentru prima secțiune a metroului spre Otopeni, constructorul Alsim Alarko (Turcia) este așteptat să înceapă la primăvară lucrările pentru structura primelor șase stații cu termen de 3 ani. Pentru secțiunea II Băneasa-Otopeni, Metrorex analizează până în ianuarie 2023 ofertele depuse, toate cele trei oferte fiind din partea unor constructori din Turcia. Este vorba despre contract pentru structuri, nu metrou ,,la cheie” așa cum este licitat la Cluj Napoca.
,,După cum știți, ca să fie un proiect viabil în PNRR trebuie să se termine până în 2026. Când au făcut ei PNRR -ul (n.r 2021 USR), înseamnă că nu au știut foarte bine realitatea. Nu era un proiect matur care să poată să fie finalizat până în 2026, tocmai de aceea, vă spuneam despre discuția din Coaliție, am propus să nu se schimbe tipul de transport, să rămână metrou, ci să se schimbe magistrala. Adică M 4 să treacă pe POT (Programul Operațional Transport 2021-2027) deci tot pe finanțare europeană, dar scos din PNRR și M 6 să vină în locul său pentru că este un proiect matur. E adevărat că, în 2021 când era altcineva ministru, a abandonat proiectul M 6, deși avea și finanțare japoneză. Când am venit ministru, mi-am cerut scuze de la ambasadorul Japoniei pentru întârzierea de un an și am reluat proiectul. Este matur și poate fi finalizat până în 2026.” a explicat Grindeanu la Constanța.
Pentru secțiunea II, Băneasa -Otopeni, Ministerul Transporturilor are peste 300 de milioane de Euro printr-un credit de la Banca Japoniei. Comisia Europeană a refuzat finanțarea secțiunii II pe motiv de lipsa de rentabilitate, iar fostul ministru Cătălin Drulă a considerat proiectul ,,o piatră de moară” și a explicat că banii trebuie folosiți pentru a finanța metroul M 5 pentru secțiunile Eroilor -Universitate-Iancului-Pantelimon (detalii aici).
Înlocuirea în PNRR a Magistralei M 4 a fost anunțată încă din vară, însă cu variantele de transfer pentru cele 300 de milioane de Euro către proiecte feroviare de reparații rapide tip quick wins sau a magistralei M 100 Craiova-Caransebeș care să includă și tunelul Balota. Săptămâna trecută, în ședința de Guvern, premierul Nicolae Ciucă a vorbit despre ,,înlocuirea magistralelor de metrou”, însă fără a da mai multe detalii. Despre (in)deciziile care au tras Metroul spre Filaret pe linie moartă, Economedia a scris aici.