Proiectul magistralei de metrou M4 Gara de Nord – Filaret, care include lucrări la structura primelor șase stații, va fi scos oficial din lista proiectelor finanțate prin PNRR pentru că nu mai are șanse de finalizare la termenul-limită 2026, conform jaloanelor din PNRR, a anunțat vineri, în deschiderea ședinței de Guvern, premierul Nicolae Ciucă. Decizia oficială era previzibilă încă de acum câteva luni, vina pentru întârzierea avizelor fiind pasată între Primăria Generală și Metrorex. În februarie 2022, Economedia explica cum au trecut 10 ani de la obținerea finanțării pentru proiectare fără avea însă și licitația pentru execuție lansată.
Raportul Corpului de Control prezentat în septembrie menționează necesitatea de a reactualiza Studiul de Fezabilitate: „Echipa de control a mai constatat faptul că, „deși METROREX SA a beneficiat de finanțarea necesară pentru a avea un proiect matur ce poate fi finanțat pentru implementare, în prezent este necesară actualizarea Studiului de Fezabilitate în vederea punerii în aplicare a finanțării din PNRR pentru construcția Magistralei M4: București – Secțiunea 1: Gara de Nord – Filaret, cu alocarea de fonduri suplimentare din bugetul Metrorex SA”.
Practic, cu mai puțin de 4 ani înainte de borna 2026, M4 nu are nici măcar licitația pentru proiectare și execuție lansată și este destul de departe de această etapă în lipsa tuturor avizelor. Spre comparație, proiectul metroului din Cluj Napoca (Magistrala M1) finanțată prin PNRR are vineri, 28 octombrie, ultima zi pentru depunerea ofertelor la contractul de proiectare și execuție, licitația fiind lansată în martie 2022.
Două variante oficiale pentru transferul banilor din PNRR
Două variante au fost anunțate până acum: modernizarea Magistralei feroviare M 100 Craiova – Caransebeș cu Tunelul Balota, licitație promisă de directorul general CFR Infrastructură, Ion Simu pentru sfârșitul anului și suplimentarea fondurilor (transferul celor 300 de milioane de euro) pentru proiecte de tip quick wins, adică reparații rapide pentru aducerea liniei la viteza proiectată 120-140 km/h.
În ședința de Guvern de vineri, Premierul Ciucă a spus „înlocuirea magistralei cu o alta”, fără a explica dacă este vorba despre magistrală CFR sau de metrou. Prin PNRR se finanțează deja cu 3 miliarde de euro Magistralele CFR Caransebeș – Arad și Cluj – Oradea, iar pentru cele 12 stații ale M6 Gara de Nord – Otopeni, primele 6 sunt în etapa de proiectare (Alsim Alarko), execuția fiind programată să înceapă la primăvară (finanțare POIM Fond Coeziune), în timp ce secțiunea II Băneasa – Otopeni este în etapa de evaluare a ofertelor depuse și are finanțare prin creditul de la Guvernul Japoniei (peste 300 de milioane euro)
Anunțul premierului Ciucă:
„Am discutat elementele de infrastructură de transport, ținând cont de situația în care este necesar să căutăm modalități prin care să se asigure refacerea fluxurilor de aprovizionare.
În principiu, toate aceste discuții au fost agreate în sensul în care modificările de adaptare în interiorul PNRR să poată fi agreate tehnic. De exemplu, în PNRR este asumat să finalizăm magistrala M4 de metrou. Dar, ținând cont că nu este încă un proiect matur și nu există timpul necesar ca până în 2026 să fie finalizat, există posibilitatea ca această magistrală să fie înlocuită cu o alta care să poată să fi finalizată și să asigure absorbția banilor. Practic, în tot acest ansamblu al discuțiilor convenite, concluzia este că avem nevoie să facem aceste ajustări. Timp de renegociere nu avem, pentru că ar însemna o pierdere atât de timp, cât și de resurse. Practic, angajamentul de a implementa PNRR și de a face în așa fel încât să realizăm întreaga absorbție de fonduri financiare din granturi și din împrumuturi să nu se realizeze în proporție de 100%”.