Lucrările la Magistrala de metrou M6, prima secțiune între 1 Mai și Tokyo (Complex Băneasa) progresează lent, la jumătate de an de la demararea șantierului, cu stadii incipiente la cele mai multe stații, arată Asociația Metrou Ușor, care a făcut o vizită pe șantier.
Probleme mari riscă să apară la stația Tokyo, unde a fost necesară devierea unui apeduct zonal, iar progresul lent de aici poate afecta întregul proiect. De asemenea, o lucrare complexă va fi și la puțul PSS 1 Mai, ce va implica restricții majore de circulație în zona 1 Mai și demolarea parțială a tunelului existent al magistralei M4, ceea ce va afecta circulația magistralei.
Asociația spune că „imaginea per ansamblu nu este deloc încurajatoare” și că progresul este lent, astfel că termenul decembrie 2026 din Planul Național de Redresare și Reziliență riscă să fie depășit în ritmul actual, în timp ce licitația pentru execuția finisajelor, respectiv montarea șinelor și a instalațiilor conexe este întârziată, fiind recent anulată.
Asocierea de constructori din Turcia Makyol – Alsim Alarko a primit în decembrie autorizația de construire pentru secțiunea Gara de Nord – 1 Mai – Băneasa (stația Tokyo), primele șase stații ale Magistralei M6 spre Aeroportul Otopeni, cu termen de execuție de 39 de luni. Estimările oficiale pentru începerea efectivă a lucrărilor la galerii cu cele două TBM-uri (cârtițe) sunt pentru iulie-august 2024.
Alsim Alarko lucrează pe loturile 1 și 2 ale Autostrăzii A0 București Sud, iar Makyol a devenit al doilea constructor din România după UMB raportat la numărul kilometrilor de autostradă contractați (68 km pe A13 Sibiu – Făgăraș). Pentru prima secțiune, lucrările se fac cu bani din PNRR (300 de milioane de euro).
Inaugurarea magistralei M6 ar urma să se facă peste doar 4 ani, la sfârșitul anului 2027, a promis la semnarea contractului pentru secțiunea II, Mariana Miclăuș, director general Metrorex. Pentru prima secțiunea a liniei de metrou, contractul este semnat cu asocierea Alsim Alarko-Makyol, iar pentru secțiunea II cu Gulermak – Somet. Contractul pentru secțiunea 2 stația Tokyo (Băneasa) – Otopeni a fost semnat în primăvara acestui an cu asocierea turco-română Gulermak – Somet, iar termenul este de 4 ani.
În decembrie 2023 a fost demarată organizarea de șantier pentru primul tronson al magistralei 6 de metrou: secțiunea 1 Mai – Tokyo (Complex Băneasa). Acest proiect este începutul unei noi axe nord-sud a metroului Bucureștean, coroborat cu extinderea magistralei 4 spre sud, care va lega noi cartiere și va ajuta mobilitatea din oraș.
O jumătate de an mai târziu, progresul lucrărilor se prezintă astfel:
Stațiile Expoziției și Aeroport Băneasa au avansat cel mai mult. Aici se lucrează intens la executarea pereților mulați, inclusiv în weekend.
Celelalte stații sunt în stadii incipiente: se pregătește montarea grinzilor de ghidaj prin săparea așa-numitelor “tranșee”. Cea mai mare problemă este la stația Tokyo, unde a fost necesară devierea unui apeduct zonal, iar progresul lent de aici poate afecta întregul proiect, întrucât aici va fi executat Puțul Lansare Scut (PLS), pe unde vor fi introduse instalațiile TBM (Tunnel Boring Machine) pentru forarea tunelurilor. Din fericire, lucrările la PLS sunt puțin mai avansate decât la stație și se lucrează la pereții mulați.
Toate interstațiile au perimetrul asigurat, însă doar la o parte din ele se desfășoară lucrări de instalare a coloanelor forate. Este vorba de interstațiile Pajura – Expoziției și Piața Montreal – Gara Băneasa, dar și la Puțul Scoatere Scut (PSS) Carpați, unde va fi extrasă una dintre cele două instalații TBM. În luna iulie, este preconizată începerea lucrărilor la celălalt puț, PSS 1 Mai – o lucrare complexă ce va implica restricții majore de circulație în zona 1 Mai și demolarea parțială a tunelului existent al magistralei M4, ceea ce va afecta circulația magistralei.
Imaginea per ansamblu nu este deloc încurajatoare: progres lent, mai ales la obiectivul intermediar principal (lansarea TBM-urilor și demararea forajelor pentru cele două galerii). Amintim că lucrarea este finanțată prin Planul Național pentru Redresare și Reziliență (PNRR), iar termenul impus pentru finalizarea lucrărilor la structurile de rezistență este decembrie 2026. În ritmul actual, acest termen riscă să fie depășit. În plus, licitația pentru execuția finisajelor, respectiv montarea șinelor și a instalațiilor conexe este întârziată, fiind recent anulată.
Asociația “Metrou Ușor” trage un semnal de alarmă referitor la desfășurarea acestor lucrări. Este necesar un ritm mult mai mare de muncă, mai ales în punctele cheie precum PLS / PSS. Sperăm că acest proiect va fi accelerat odată ce constructorul turc va finaliza complet lucrările la loturile sale din autostrada A0”, arată Asociația Metrou Ușor.