Marca de fast fashion Shein este implicată într-un nou proces. Compania, acuzată de șantaj și de încălcarea drepturilor de autor prin intermediul unui algoritm de inteligență artificială

fashion, moda, Shein Sursa foto: https://www.shein.co.uk/

Controversata marcă de fast fashion Shein se află din nou în mijlocul controverselor, după ce designerii independenți au acuzat-o de șantaj și de încălcarea drepturilor de autor prin intermediul unui algoritm de inteligență artificială, scrie Euronews.

Într-un nou proces, designerii independenți au intentat o acțiune în justiție împotriva gigantului din domeniul modei, susținând că au folosit un „algoritm secret” pentru a reproduce presupuse lucrări pentru propriile modele.

Raportat pentru prima dată în The Fashion Law, procesul a fost depus marți, 11 iulie, la un tribunal federal din California. Aceasta acuză compania de îmbrăcăminte că a folosit „algoritmul” pentru a identifica arta aflată în trenduri și a o copia.

Analize Economedia

Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu

Krista Perry, Larissa Martinez și Jay Baron sunt cei trei artiști independenți care au dat în judecată Shein. Aceștia susțin că marca și compania mamă, Zoetop Business Company Ltd., s-au angajat în „producerea, distribuirea și vânzarea de copii exacte ale operelor lor creative”, susținând că acest proces aparent este „parte integrantă a procesului de ”design” și a ADN-ului organizațional al Shein”.

În proces, designerii susțin că Shein a reprodus „copii cu adevărat exacte ale desenelor grafice care pot fi protejate prin drepturi de autor”, citând ca exemplu o lucrare a lui Perry intitulată „Make It Fun”.

Lucrarea „Trying My Best” a lui Jay Baron ar fi fost copiată de Shein, dar, într-un mod complicat din punct de vedere juridic, desenul nu numai că este înregistrat ca drept de autor, ci și fraza a fost înregistrată ca marcă comercială de către artist.

Reclamanții susțin că „au suferit și vor continua să sufere prejudicii substanțiale” pentru afacerile lor și „o diminuare a valorii desenelor și artei lor, a drepturilor și reputației lor”.

Un „algoritm secret”?

Perry, Martinez și Baron au susținut, de asemenea, că Shein a creat un „algoritm secret” pentru a identifica tendințele în creștere în materie de modă, folosind datele pentru a „produce cantități foarte mici de articole (ale sale) pentru vânzare”. Prin utilizarea lucrărilor unor designeri mai mici și independenți, ei spun că este mai puțin probabil ca „încălcarea” să treacă neobservată.

În plus față de această afirmație, ei spun: „Marca a făcut miliarde de dolari prin crearea unui algoritm secret care determină în mod uimitor tendințele în curs de apariție ale modei – și prin cuplarea acestuia cu o structură corporativă, inclusiv scheme de producție și de îndeplinire, care sunt perfect executate pentru a unge rotițele algoritmului, inclusiv aspectele sale neplăcute și ilegale”.

Procesul îl numește pe Chris Xu drept creierul din spatele algoritmului, numindu-l un „geniu tehnologic misterios”. Designerii au continuat să susțină că acesta a făcut din Shein „cea mai bună companie de îmbrăcăminte din lume prin înaltă tehnologie, nu prin design”.

Cât de gravă este o plângere RICO?

În timp ce Shein a fost în mod frecvent în situații controversate din punct de vedere juridic, această nouă plângere este deosebit de notabilă pentru afirmația sa din Racketeer Influenced and Corrupt Organizations Act (RICO).

RICO este o lege federală concepută pentru a combate crima organizată în Statele Unite. Persoanele fizice sau organizațiile pot utiliza această lege pentru a depune plângeri civile împotriva presupuselor activități de șantaj desfășurate ca o întreprindere criminală continuă.

Acțiunea susține că presupusa activitate de încălcare a legii de către Shein este „comisă nu de o singură entitate, ci de o asociație de facto de entități”, sugerând că partea infractoare nu este doar o persoană sau o întreprindere, ci o organizație criminală.

Plângerea susține că „structura corporativă confuză” a Shein îi permite companiei să „evite răspunderea” în cazul încălcării proprietății intelectuale. Aceștia susțin că marca tinde să retragă „produsul de pe site-urile sale cu (sic) blamarea comportamentului necorespunzător unui alt actor (entitate Shein) (ceea ce implică faptul că un astfel de actor este independent)”.

Perry, Martinez și Baron cer daune-interese trecute și viitoare, despăgubiri pentru cheltuielile de judecată și o măsură pentru „a preveni continuarea activității de șantaj” în cadrul companiei.

Un istoric de controverse

Acest proces nu este prima dată când Shein se confruntă cu acuzații de încălcare a drepturilor de autor sau este criticată pentru etica sa de afaceri.

Printre alte reclamații, în luna mai a acestui an, artista Maggie Stephenson a ajuns la o înțelegere cu Shein pentru o sumă nedivulgată în urma unui proces de 100 de milioane de dolari (aproximativ 89.000 de euro).

Tot în luna mai, creatorul de modă italian Giuliano Calza a acuzat retailerul că a furat modele de pantofi create de marca sa de îmbrăcăminte de stradă, GCDS.

Chiar luna trecută, Shein a fost criticat pe scară largă pentru că a invitat un grup de influenceri la o excursie plătită la o fabrică deținută de retailer în orașul chinez Guangzhou.

Compania a fost adesea acuzată de abuzuri asupra forței de muncă, iar turul așa-numitei sale „fabrici de inovație”, care a apărut pe rețelele de socializare, a stârnit o reacție uriașă, unii critici afirmând că grupul a vizitat doar o fabrică din cele aproximativ 6.000 deținute de Shein.

În videoclipurile lor, cei șase influenceri cu sediul în SUA au abordat doar ușor acuzațiile formulate împotriva Shein cu privire la politicile lor de muncă și de mediu.

Anul trecut, postul de televiziune britanic Channel 4 a trimis un lucrător sub acoperire în alte două fabrici Shein din Guangzhou. Aceștia au descoperit că muncitorii primesc un salariu de bază de doar 4.000 de yuani pe lună – sau aproximativ 503 euro – pentru zile de până la 18 ore, în timp ce trebuie să producă 500 de piese de îmbrăcăminte pe zi, cu o singură zi liberă pe lună.

În noiembrie 2022, colaborarea dintre Shein și legendara trupă rock The Rolling Stones a fost retrasă după ce grupul a fost informat cu privire la acuzațiile de abuzuri de muncă.

La momentul respectiv, un purtător de cuvânt al trupei a declarat: „Nu dorim să fim asociați cu Shein, după ce am fost informați despre dezvăluirile recente privind tratamentul lucrătorilor din lanțul său de aprovizionare, și am cerut ca linia să fie reziliată”.

În 2021, site-ul brandului a fost numit de Rouge Media drept „cel mai manipulator din domeniul modei”.

Aceștia au descoperit că site-ul web prezenta o serie de „modele întunecate” – o interfață de utilizator atent creată pentru a păcăli utilizatorii să facă lucruri pe care nu le-ar face în mod normal.

În cazul Shein, „modelele întunecate” ar include numărătoare inversă pe termen limitat, reduceri exclusive pentru abonați și invitații frecvente de a cheltui mai mult pentru a primi un cadou sau o livrare gratuită.

Mai recent, în luna mai a acestui an, un grup de legislatori americani a solicitat o anchetă privind afirmațiile potrivit cărora Shein a folosit munca forțată a uigurilor pentru a confecționa unele dintre hainele pe care le vinde.

Ca răspuns, marca de modă rapidă a declarat: „Avem toleranță zero față de munca forțată”.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: