Rezultatele testelor de coliziune efectuate în SUA au generat îngrijorări cu privire la faptul că mașinile electrice ar putea fi prea grele pentru a fi oprite în condiții de siguranță de parapeții de protecție de pe șosele, scrie Euronews.
Mașinile electrice, care cântăresc de obicei mai mult decât mașinile cu motor cu combustie internă, se pot izbi cu ușurință de parapeții de protecție din oțel pe drumurile care nu sunt proiectate să reziste la forța suplimentară.
Acest lucru reiese din datele de la testele de impact publicate miercuri de Universitatea Nebraska din SUA, care au generat îngrijorări cu privire la mașinile electrice și la siguranța rutieră.
De obicei, mașinileelectrice cântăresc cu 20 până la 50% mai mult decât vehiculele pe benzină, datorită bateriilor care pot cântări aproape la fel de mult ca o mașină mică pe benzină sau diesel.
Și au centre de greutate mai joase. Din cauza acestor diferențe, parapeții de protecție de pe șosele nu pot face mare lucru pentru a împiedica mașinile electrice să treacă prin barierele de obicei din oțel.
La sfârșitul anului trecut, inginerii de la Midwest Roadside Safety Facility din Nebraska au văzut cum o camionetă electrică se îndrepta spre o balustradă de protecție instalată pe terenul de testare al instalației, la marginea aeroportului municipal local.
Vehiculul Rivian R1T 2022 de aproape 4 tone (3,6 tone metrice) a sfâșiat parapetul metalic și abia a încetinit până când a lovit o barieră de beton aflată la câțiva metri distanță, pe partea cealaltă.
„Știam că va fi un test extrem de solicitant al sistemului de siguranță rutieră [al SUA]”, a declarat Cody Stolle, care lucrează la această facilitate
„Sistemul nu a fost făcut pentru a gestiona vehicule mai mari de 2.268 kg”.
Semnal de alarmă cu privire la greutatea mașinilor electrice
Universitatea a făcut publice rezultatele testului de impact într-un moment în care popularitatea în creștere a mașinilor electrice a determinat oficialii din domeniul transporturilor să tragă un semnal de alarmă cu privire la diferența de greutate dintre noile vehicule alimentate cu baterii și cele mai ușoare cu motorină.
Anul trecut, Consiliul Național pentru Siguranța Transporturilor din SUA și-a exprimat îngrijorarea cu privire la riscurile de siguranță pe care le prezintă mașinile electrice grele în cazul în care se ciocnesc cu vehicule mai ușoare.
Oficialii și organizațiile din domeniul siguranței rutiere spun că mașinile electrice în sine par să ofere o protecție superioară pentru ocupanții lor, chiar dacă s-ar putea dovedi periculoase pentru ocupanții vehiculelor mai ușoare.
Camionul Rivian testat în Nebraska nu a prezentat aproape nicio deteriorare a interiorului cabinei după ce s-a izbit de bariera de beton, a declarat Stolle.
Ca răspuns la publicarea rezultatelor testelor de miercuri, Rivian Automotive Inc. a precizat că autocamionul utilizat în cadrul testelor a primit premiul Top Safety Pick+ 2023, cel mai înalt nivel de premiere emis de Insurance Institute for Highway Safety.
Dar întregul scop al parapeților, care se găsesc de-a lungul a zeci de mii de kilometri de șosea, este de a ajuta la împiedicarea vehiculelor de pasageri să părăsească șoseaua, a declarat Michael Brooks, director executiv al Centrului american non-profit pentru siguranța auto.
Barierele de protecție au rolul de a împiedica mașinile să iasă de pe șosea în zone critice, cum ar fi peste poduri și căi navigabile, în apropierea marginilor stâncilor și ravenelor și pe teren stâncos, unde rănirea și moartea într-un accident în afara șoselei sunt mult mai probabile.
„Balustradele sunt un fel de elemente de siguranță de ultimă instanță”, a spus Brooks. „Cred că ceea ce vedeți aici este adevărata preocupare cu mașinile electrice – greutatea lor. Există o mulțime de vehicule noi în această gamă de dimensiuni mai mari care ies pe piață în acea gamă de 3.175 kg. Și aceasta este o preocupare”.
Barierele nu se potrivesc cu mașinile electrice mai grele
Testul preliminar de coliziune sponsorizat de Centrul de cercetare și dezvoltare al Corpului de ingineri al armatei SUA a implicat, de asemenea, un accident cu un sedan Tesla, în care sedanul a ridicat parapetul și a trecut pe sub acesta. Testele au arătat că sistemul de bariere este probabil să fie depășit de mașinileelectrice mai grele, au declarat oficialii.
Greutatea suplimentară a mașinileelectrice provine de la bateriile lor supradimensionate necesare pentru a atinge o autonomie de deplasare de aproximativ 480 de kilometri la o încărcare.
„Până în prezent, nu vedem o compatibilitate bună între vehicul și parapet cu mașinile electrice”, a declarat Stolle.
Acesta a precizat că sunt planificate mai multe teste, care implică simulări pe calculator și teste de coliziune cu mai multe mașini electrice, și vor fi necesare pentru a determina cum să se creeze bariere rutiere care să minimizeze efectele coliziunilor atât pentru vehiculele mai ușoare pe benzină, cât și pentru mașinile electrice mai grele.
„În momentul de față, mașinile electrice se situează la sau în jurul a 10% din vehiculele noi vândute, așa că mai avem ceva timp”, a spus Stolle. „Dar, pe măsură ce mașinileelectrice continuă să fie vândute și devin mai populare, această problemă va deveni mai răspândită. Există o anumită urgență pentru a aborda acest aspect”.
Instalația a mai văzut această problemă înainte. În anii 1990, pe măsură ce tot mai mulți oameni au început să cumpere camionete ușoare și vehicule utilitare sport, Midwest Roadside Safety Facility a constatat că sistemul de parapete vechi de 50 de ani de atunci s-a dovedit a fi inadecvat pentru a face față greutății lor suplimentare. Astfel, a început să reproiecteze parapeții pentru a se adapta.
„La acea vreme, camionetele ușoare reprezentau între 10 și 15 la sută din parcul de vehicule”, a spus Stolle. „Acum, mai mult de 50 la sută din vehiculele aflate pe șosea sunt pickup-uri și SUV-uri”.
„Așadar, iată-ne aici încercând să facem din nou același lucru: Să ne adaptăm la componența în schimbare a vehiculelor de pe șosea”.
Generațiile ulterioare de mașini electrice ar putea fi mai ușoare
Este imposibil să știm cum va arăta această schimbare, a spus Stolle.
„Ar putea fi vorba de bariere de beton. Ar putea fi altceva”, a spus el. „Domeniul de aplicare a ceea ce trebuie să schimbăm și să actualizăm rămâne încă să fie determinat”.
Philip Jones, directorul executiv al Alliance for Transportation Electrification, care susține utilizarea mașinilor electrice în America de Nord, a pus la îndoială motivul pentru care mașinile electrice au fost selectate în cadrul testelor, menționând că mai multe modele mari de SUV-uri pot cântări în jur de 2.721 kg.
„Mașinile electrice nu sunt neapărat mai grele”, a declarat Jones. „Conduc un Chevy Bolt, iar acesta cântărește 1.678 kg”.
Dar el a recunoscut că, în general, prima generație de mașini electrice este mai grea decât omologii lor pe benzină. Generațiile următoare vor fi probabil mai ușoare, a spus el, pe măsură ce producătorii lucrează pentru a realiza baterii mai mici care să transporte mai multă energie.
Administrația Federală a Autostrăzilor din SUA a refuzat să comenteze imediat rezultatele testelor din Nebraska.
Îngrijorarea legată de greutatea mașinilor electrice se întinde dincolo de accidentele între vehicule și de compatibilitatea cu parapeții de protecție, a declarat Brooks. Greutatea suplimentară va afecta totul, de la uzura mai rapidă pe străzile rezidențiale și aleile de acces, până la anvelopele vehiculelor și infrastructura, cum ar fi garajele.
„Multe dintre aceste structuri de parcare au fost construite pentru a găzdui vehicule care cântăreau între 907 kg și 1.814 kg – nu 4.536 kg”, a spus el.
„Ceea ce trebuie să se întâmple cu adevărat este o mai mare colaborare între inginerii de transport și producătorii de vehicule”, a spus Brooks. „Acolo s-ar putea vedea o schimbare reală”.