Șeful Meta Mark Zuckerberg a declarat luni, 21 octombrie, că compania extinde testele de recunoaștere facială pentru a combate așa-numitele„celeb-bait”, respectiv anunțuri de escrocherie cu celebrități și nu numai. Testele vor folosi recunoașterea facială ca o soluție de rezervă pentru a verifica anunțuri semnalate ca fiind suspecte de către sistemele Meta, atunci când acestea conțin imaginea unei personalități publice, relatează techcrunch.com.
„Escrocii încearcă adesea să folosească imagini ale unor figuri publice, cum ar fi creatori de conținut sau celebrități, pentru a atrage oamenii să acceseze anunțuri care conduc la site-uri web frauduloase, unde li se cere să împărtășească informații personale sau să trimită bani. Această schemă, denumită în mod obișnuit „celeb-bait”, încalcă politicile noastre și este dăunătoare pentru persoanele care utilizează produsele noastre”, a scris Monika Bickert, vicepreședintele Meta.
Unele dintre teste vizează îmbunătățirea măsurilor anti-scam existente, cum ar fi scanările automate efectuate ca parte a sistemului de revizuire a anunțurilor. Acest procedeu are scopul de a face munca escrocilor mai dificilă și să îi împiedice să mai păcălească utilizatorii Facebook și Instagram să dea click pe anunțuri false.
Selfie-uri video plus AI pentru deblocarea conturilor
În plus, Meta a anunțat că testează utilizarea recunoașterii faciale aplicate selfie-urilor video pentru a permite deblocarea mai rapidă a conturilor persoanelor care au fost blocate în afara conturilor lor Facebook/Instagram după ce acestea au fost preluate de escroci. De exemplu, în cazul în care o persoană a fost păcălită să își dea parolele.
Acest lucru pare destinat să atragă utilizatorii prin promovarea utilității tehnologiei de recunoaștere facială pentru verificarea identității. Meta dă de înțeles că va fi o modalitate mai rapidă și mai ușoară de a recâștiga accesul la cont decât încărcarea unei imagini a unui act de identitate emis de guvern. Aceasta este modul obișnuit pentru deblocarea accesului în prezent.
„Verificarea video selfie extinde opțiunile pentru ca oamenii să recâștige accesul la cont, durează doar un minut pentru a fi finalizată și este cel mai simplu mod prin care oamenii își pot verifica identitatea”, a declarat Bickert. Meta speră ca această metodă de verificare va fi în cele din urmă mai greu de abuzat de către hackeri comparativ cu verificarea tradițională a identității pe bază de documente.
Metoda de identificare prin selfie video pe bază de recunoaștere facială pe care Meta o testează va solicita utilizatorului să încarce un selfie video care va fi apoi procesat cu ajutorul tehnologiei de recunoaștere facială pentru a compara înregistrarea video cu fotografiile de profil de pe contul pe care încearcă să îl acceseze.
Meta susține că metoda este similară cu verificarea identității utilizată pentru deblocarea unui telefon sau accesarea altor aplicații, cum ar fi Face ID de pe iPhone.
„Imediat ce cineva încarcă un selfie video, acesta va fi criptat și stocat în siguranță”, a adăugat Bickert. „Nu va fi niciodată vizibil pe profilul lor, prietenilor sau altor persoane de pe Facebook sau Instagram. Ștergem imediat orice date faciale generate după această comparație, indiferent dacă există sau nu o potrivire.”
Condiționarea utilizatorilor să încarce și să stocheze un selfie video pentru verificarea identității ar putea fi o modalitate prin care Meta să își extindă ofertele în spațiul identității digitale. Asta în cazul în care un număr suficient de utilizatori optează pentru încărcarea datelor biometrice.
Testele acestea nu sunt disponibile încă în UE și Regatul Unit
Meta susține că toate aceste teste de recunoaștere facială sunt efectuate la nivel global, dar compania a menționat, destul de vizibil, că testele nu se desfășoară în Regatul Unit sau în Uniunea Europeană din cauza reglementărilor cuprinzătoare ce privesc protecția datelor. În cazul specific al biometriei pentru verificarea identității, cadrul de protecție a datelor al blocului cere consimțământul explicit al persoanelor în cauză pentru un astfel de caz de utilizare.
Având în vedere acest lucru, testele Meta par să se încadreze într-o strategie mai amplă de relații publice ce va fi organizată în Europa în ultimele luni pentru a încerca să exercite presiuni asupra legislatorilor locali în vederea reducerii protecției vieții private a cetățenilor. De data aceasta, cauza pe care o invocă pentru a face presiuni în favoarea prelucrării neîngrădite a datelor pentru AI nu este o noțiune (interesată) de diversitate a datelor sau pretenții de creștere economică pierdută, ci obiectivul de combatere a escrocilor.
„Ne angajăm cu autoritatea de reglementare din Regatul Unit, cu factorii de decizie politică și cu alți experți în timp ce testele avansează”, a declarat purtătorul de cuvânt al Meta, Andrew Devoy, pentru TechCrunch. „Vom continua să căutăm feedback de la experți și să facem ajustări pe măsură ce caracteristicile evoluează”.
Anunțurile „celeb-bait” sunt adesea concepute pentru a părea cât mai reale, greu de depistat, iar celebritățile sunt prezentate în majoritatea dintre ele.
„Pentru a le combate în cadrul testelor, vom folosi tehnologia de recunoaștere facială pentru a compara fețele din anunț cu pozele de profil de pe Facebook și Instagram ale figurii publice, iar dacă se va confirma o potrivire și anunțul este o înșelătorie, se va bloca”, a mai scris Bickert.
Cu toate acestea, în timp ce utilizarea recunoașterii faciale într-un scop strict de securitate ar putea fi acceptabilă pentru unii și, într-adevăr posibilă pentru Meta în conformitate cu normele existente protecției datelor. Cu toate acestea utilizarea datelor oamenilor pentru a antrena modele comerciale de inteligență artificială este o cu totul altă problemă.