Ministerul Economiei, acționar majoritar al Șantierului 2 Mai Mangalia, nu s-a prezentat la Adunarea Generală în care urma să fie aprobat exitul Damen din Şantierul Naval Mangalia

HVDC topside at Damen Shipyards Mangalia (1)

Ministerul Economiei, acționar majoritar al Șantierului 2 Mai Mangalia, nu s-a prezentat la Adunarea Generală în care urmau să fie aprobate actele pentru exitul Damen din Şantierul Naval Mangalia, potrivit unui anunț publicat la Bursa de Valori.

Ședința a fost convocată pentru data de 17.03.2025, de la ora 11.30, la sediul societății din Mangalia, strada Rozelor, nr. 3, pentru toti acționarii înregistrați în Registrul acționarilor la sfârșitul zilei de 04.03.2025 cu următoarea ordine de zi:

1. Ratificarea actelor intreprinse pana la acest moment si aprobarea actelor si masurilor ulterioare cu privire la procesul de Exit al DAMEN din Damen Shipyards Mangalia S.A. („DSMa”) .

Analize Economedia

economie razboi bani
romania germania
concedieri dreamstime
industrie forta de munca somaj industrial uzina fabrica manufactura muncitor muncitor necalificat
blindate, armata, militar
Bugetul familiei, bani
dambovita arena aci
afacere semnare contract pexels
șantier aeroport craiova
costuri, cladiri, birouri, angajati
software, calculator, IT
CV locuri de munca job
MixCollage-21-Dec-2024-07-15-PM-1798
economie 2024
grafic crestere dreamstime
tranzactii calcula fuziuni
locuinta constructii bricolaj
salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere

2. Aprobarea datei de 04.04.2025 ca data de inregistrare, respectiv de identificare a actionarilor asupra carora se rasfrang efectele hotararilor A.G.E.A. din data de 17/21.03.2025, a datei de 03.04.2025 ca ex-date, in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 24/2017 privind emitentii de instrumente financiare si operatiuni de piata;

3. Imputernicirea Directorului General al Societatii, sau al inlocuitorului acestuia, in vederea efectuarii procedurilor si formalitatilor prevazute de lege in scopul inregistrarii hotararii A.G.E.A. la Oficiul Registrului Comertului de pe langa Tribunalul Constanta.

Potrivit informării transmise BVB, cvorumul nu a fost întrunit.

“Structura actionariatului la data de referinta 04.03.2025  este :

    -Statul Roman prin Ministerul Economiei Digitalizarii Antreprenoriatului si Turismului : 93,8878 %   6.264.800  actiuni

-Persoane fizice:                                                   5,9035 %                                393.920  actiuni

-Persoane juridice        :                                        0,2087 %                                  13.925  actiuni

Reprezentantul Ministerului Economiei Digitalizarii Antreprenoriatului si Turismului care la data de referinta 04.03.2025 detine  6.264.800 actiuni, reprezentand 93,8878%  din totalul de 6.672.645 actiuni,  nu este prezent.

Nu este prezent nici un alt actionar inregistrat in Registrul actionarilor la data de referinta 04.03.2025.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Constatam ca, in conformitate cu dispozitiile  Art. 112, alin. (1) din Legea nr. 31/1990 a societatilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu sunt indeplinite conditiile de cvorum  pentru desfasurarea sedintei adunarii generale extraordinare a actionarilor in data de  17.03.2025.

Sedinta se va desfasura , conform convocatorului, in data de 21.03.2025, in acelasi loc, la aceeasi ora si cu aceeasi ordine de zi.”

La şantierul de la Mangalia statul român este acţionar majoritar cu 51%, prin Șantierul 2 Mai Mangalia, iar compania olandeză Damen are 49% din acţiuni.

În anul 2023, grupul Damen a anunţat că a emis notificarea de reziliere a acordului de asociere încheiat în 2018 între Damen Holding BV şi statul român, pentru că “prin adoptarea Legii nr. 187/2023, a fost anulat cadrul juridic în baza căruia funcţiona asocierea dintre statul român şi Damen în ceea ce priveşte Şantierul Mangalia”. Ulterior, Damen Holding a cerut insolvenţa Damen Shipyards Mangalia, Tribunalul Constanţa deschizând, pe 19 iunie 2024, procedura respectivă.

În 2018, Damen a investit la Şantierul Naval Mangalia, achiziţionând pachetul majoritar de acţiuni de compania coreeană de la Daewoo, acceptând apoi să cesioneze statului român 2% din acţiuni pentru a deveni acţionar majoritar, cu 51%, cu condiţia ca partenerul olandez să aibă controlului operaţional şi managerial al şantierului.

Ulterior, printr-o altă modificare la această lege adoptată în 2023 în Parlament (Legea nr. 187/2023), companiile aflate în situația Damen Shipyards Mangalia, cu acționar majoritar de stat, dar cu control operațional privat, nu mai erau exceptate de la regulile ordonanței privind guvernanța corporativă a companiilor de stat. Astfel, compania privată care era acționar minoritar dar deținea controlul operațional privat pierdea acest control.

Damen a spus că, în fața deciziei unilaterale și a faptului de a nu mai avea control operațional în șantierul din Mangalia, se confrunta cu o încălcare a contractului.

Compania spune că prin adoptarea Legii nr. 187/2023, a fost anulat cadrul juridic în baza căruia funcționa asocierea dintre statul român și Damen în ceea ce privește Șantierul Mangalia.

Drept urmare, compania olandeză Damen a decis în vara lui 2023 să rezilieze Acordul de Asociere încheiat în 2018 cu partenerul român.

Legea la care se face referire – legea 187/2023 adoptată de Parlamentul României în data de 10 mai 2023, privind modificarea OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice (“OUG nr. 109/2011”), înregistrată sub nr. PL-x 143/2023, trimisă spre promulgare în data de 12 mai 2023 si publicata in Monitorul Oficial joi 29 iunie 2023.

„Cadrul juridic care se aplică în prezent încalcă condițiile oferite, agreate și garantate în favoarea Damen de către statul român și structurile sale în 2018, invalidând complet principiile care au stat la baza deciziei Damen de a investi în șantierul din Mangalia. În plus, acest fapt vine după mai bine de 3 ani de alte blocaje în procesul decizional, niciun alt tip de ajutor, implicare sau finanțare din partea partenerului român”, transmitea compania.

„În ultimele patru luni, Damen a încercat în mod repetat să prevină orice impact negativ asupra șantierului naval, a forței de muncă și a clienților. De exemplu, am informat pe larg autoritățile române și entitățile relevante cu privire la impactul noii legi asupra acestui parteneriat, chiar înainte de adoptare și am solicitat acțiuni imediate pentru a-l preveni. Damen a insistat pentru un dialog autentic și pentru o soluție rapidă, care să fie implementată înainte de intrarea în vigoare a legii, pentru a minimiza orice întrerupere a activității șantierului naval și pentru a rezolva situația actuală dificilă. Acest lucru nu s-a întâmplat”, transmitea Damen în vara lui 2023.

240 de angajați de la Damen Mangalia au fost concediați în ultima zi a lunii februarie, a relatat Europa FM. Măsura a fost luată de administratorul judiciar, care a invocat reducerea cheltuielilor în șantierul aflat în insolvență. Alți aproape 900 de navaliști sunt în șomaj tehnic de aproape un an. Dacă statul român și compania olandeză vor continua lupta in instanțe, Șantierul Damen Mangalia intră în faliment, au avertizat atunci navaliștii.

Nimic nu s-a întâmplat la Damen Mangalia din data de 7 februarie când ministrul Economiei a promis protestatarilor că va cere amânarea concedierilor, dând asigurări că ar fi găsit investitori care să preia șantierul. 240 de angajați au fost deja concediați, a spus la începutul lui martie liderul sindical Laurențiu Gobeajă, iar pentru cei aproape 900 de angajați:

„Se prelungește perioada de șomaj tehnic cu încă trei luni, dar nu există nicio certitudine cine va plăti drepturile salariale după concedierea ce a avut loc recent”, a spus liderul sindical Laurențiu Gobeajă.

Ministerul Economiei a transmis la vremea respectivă sindicatului că nu are pârghii legale de acțiune, Damen Shipyard Mangalia fiind în insolvență. Soluție pentru salvarea șantierului ar exista, susține Laurențiu Gobeajă.

„Cei doi acționari trebuie să dea dovadă de înțelepciune pentru a încheia acest contract de asociere. După care, dacă statul ar deveni acționar unic, să identifice un acel investitor interesat să administreze șantierul”, a spus Laurențiu Gobeajă/

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.