Ministerul Transporturilor a stabilit cât costă 12 trenuri cu hidrogen: 174 milioane euro/ Aproape un miliard de euro costă reparațiile și alimentarea cu hidrogen pe o perioadă de 30 de ani

tren hidrogen alstom Sursa foto: Alstom

174 de milioane de euro este valoarea de piață estimată pentru achiziția celor 12 rame noi cu hidrogen pe care Autoritatea pentru Reformă Feroviară le va cumpăra cu finanțare prin PNRR, potrivit unui Proiect de Hotărâre de Guvern prin care Guvernul urmează să aprobe investiția.

Prin PNRR, se alocă 300 de milioane de euro pentru achiziția ramelor cu hidrogen și reparații/reînnoiri pe mai multe linii de cale ferată: București – Pitești sau Reșița – Voiteni. Pe lângă cele 174 de milioane de euro fără TVA doar pentru materialul rulant, aproape un miliard de euro este costul estimat pentru reparații, mentenanță și alimentarea cu hidrogen pentru 360 de luni (30 de ani, durata de viață a ramelor).

„Strategia de introducere a automotoarelor în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen nu reprezintă o soluție pentru anularea programelor de electrificare în România ci doar o alternativă ecologică la transportul cu tracțiune diesel de pe liniile încă neelectrificate. România face o prioritate în domeniul feroviar în ceea ce privește electrificarea sectoarelor principale și cele complementare de cale ferată, în baza beneficiilor legate de vitezele superioare care pot fi atinse.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

Conform Studiului de Fezabilitate nr.22/179/26.04.2022, acest proiect de investiții pilot, este compus din 3 intervenții principale:
• investiții de capital – achiziția a 12 automotoare;
• costuri de exploatare – furnizarea serviciilor de alimentare cu hidrogen (inclusiv construcția și operarea stației de hidrogen), și furnizarea serviciilor de întreținere și reparații (inclusiv construcția și operarea spațiilor de lucru);
• durata totală este de 34 ani, fiind un proiect multianual.
Conform raportului de consultare a pieței nr.22/177/20.04.2022, au rezultat următoarele:
– costul estimativ mediu pentru o ramă electrică cu hidrogen, rezultat ca medie aritmetică a propunerilor primite, este în valoare de 12.200.000,00 Euro fără TVA, adică 14.518.000 euro cu TVA, reprezentând echivalentul a 60.380.240 lei fără TVA, adică 71.852.486 lei cu TVA, calculat la cursul BNR din data de 08.03.2022, de 1 Euro = 4,9492 Lei;
– costul serviciilor de mentenanță, rezultat ca medie aritmetică a propunerilor primite, este în valoare de 4,66 Euro/km;
– costul mediu estimativ pentru realizarea alimentării cu hidrogen, exprimat în Euro/km, este de 2,95 Euro/Km rulat.
În aceste condiții pentru achiziționarea a 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen noi este necesară sumă totală de 174.216 mii euro cu TVA, respectiv 862.230 mii lei cu TVA (calculat la cursul euro BNR de 4,9492 de la data de 08.03.2022).
În suma anterior menționată nu sunt incluse, următoarele cheltuieli aferente proiectului:
– suma de 517.103,437 mii euro cu T.V.A. – contravaloare servicii reparații și mentenanță pe durata de viață a vehiculului (30 ani), respectiv 2.559.249 mii lei cu T.V.A.;
– suma de 467.168,555 mii euro cu T.V.A. – contravaloare servicii alimentare hidrogen pe durata de viață a vehiculului (30 ani), respectiv 2.312.111 mii lei cu T.V.A.,
Ambele sume sunt calculate la cursul euro BNR de 4,9492 lei de la data de 08.03.2022.”

Pe ce linii vor circula trenurile cu hidrogen: 

Magistrala 300 – București Gara de Nord – Chitila;
– Linia 700 T1 – Ramificație Aeroport T1 – Aeroport Henri Coandă T1;
– Magistrala 700 – București Nord – Ramificație Aeroport T1;
– Magistrala 101 – București Nord – Titu – Pitești – Craiova;
– Linia 104 – Titu – Târgoviște;
– Linia 106 – Pitești – Curtea de Argeș.

Trenurile cu hidrogen vor avea un program de mers cadențat, după modelul liniei Gara de Nord – Otopeni, explică secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu:

„Proiectul pilot pentru achiziția de automotoare pe hidrogen a fost avizat în CTE la Ministerul Transporturilor. În ședința Comitetului Tehnico-Economic al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii din 29 aprilie, am avizat indicatorii de investiție pentru achiziția primelor trenuri nepoluante pe hidrogen din România. Proiectul pilot, implementat prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară, vizează achiziția a 12 automotoare de 12 locuri, precum și servicii de întreținere și reparații a vehiculelor și alimentare cu hidrogen, pe termen lung.

Proiectul pilot „privind utilizarea automotoarelor în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen, în cadrul obligației de serviciu public de transport feroviar de călători pe liniile CF neelectrificate” va deservi prin servicii cu frecvență ridicată rutele din nordul Municipiului București și județul Ilfov, în conexiune cu județele învecinate Argeș, Dâmbovița și Giurgiu. Datorită fiabilității noilor vehicule trenurile vor ajunge și până în județele Olt și Dolj.
Astfel, noile trenuri pe hidrogen vor asigura:
Trenuri la 30 de minute între Gara de Nord și Aeroportul Otopeni
Trenuri la 30 de minute între Gara de Nord – Chitila – Săbăreni și Titu
Trenuri la o oră între București – Găești – Pitești
Trenuri la o oră între București și Târgoviște
4 trenuri pe zi între București – Slatina – Craiova prin Pitești
Trenurile vor permite îmbarcarea cu bicicleta și accesul facil pentru persoanele cu dizabilități”.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. Nu stiu cum se face ca din banii de pensii speciale faci atatea in Tara asta …

  2. Candva, se cânta despre netrou, prin anii’ 80:
    “Trenul galben fara cai’ iar acum la 2023 se poate cânta:
    ‘ Tren cu hidrogen fara cale ferata’.
    Minunat tovarasi!
    Minunate realizari puneti la cale!
    Ca in filmele SF!
    Extraordinar!
    Brovooo!

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.