174 de milioane de euro este valoarea de piață estimată pentru achiziția celor 12 rame noi cu hidrogen pe care Autoritatea pentru Reformă Feroviară le va cumpăra cu finanțare prin PNRR, potrivit unui Proiect de Hotărâre de Guvern prin care Guvernul urmează să aprobe investiția.
Prin PNRR, se alocă 300 de milioane de euro pentru achiziția ramelor cu hidrogen și reparații/reînnoiri pe mai multe linii de cale ferată: București – Pitești sau Reșița – Voiteni. Pe lângă cele 174 de milioane de euro fără TVA doar pentru materialul rulant, aproape un miliard de euro este costul estimat pentru reparații, mentenanță și alimentarea cu hidrogen pentru 360 de luni (30 de ani, durata de viață a ramelor).
„Strategia de introducere a automotoarelor în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen nu reprezintă o soluție pentru anularea programelor de electrificare în România ci doar o alternativă ecologică la transportul cu tracțiune diesel de pe liniile încă neelectrificate. România face o prioritate în domeniul feroviar în ceea ce privește electrificarea sectoarelor principale și cele complementare de cale ferată, în baza beneficiilor legate de vitezele superioare care pot fi atinse.
Conform Studiului de Fezabilitate nr.22/179/26.04.2022, acest proiect de investiții pilot, este compus din 3 intervenții principale:
• investiții de capital – achiziția a 12 automotoare;
• costuri de exploatare – furnizarea serviciilor de alimentare cu hidrogen (inclusiv construcția și operarea stației de hidrogen), și furnizarea serviciilor de întreținere și reparații (inclusiv construcția și operarea spațiilor de lucru);
• durata totală este de 34 ani, fiind un proiect multianual.
Conform raportului de consultare a pieței nr.22/177/20.04.2022, au rezultat următoarele:
– costul estimativ mediu pentru o ramă electrică cu hidrogen, rezultat ca medie aritmetică a propunerilor primite, este în valoare de 12.200.000,00 Euro fără TVA, adică 14.518.000 euro cu TVA, reprezentând echivalentul a 60.380.240 lei fără TVA, adică 71.852.486 lei cu TVA, calculat la cursul BNR din data de 08.03.2022, de 1 Euro = 4,9492 Lei;
– costul serviciilor de mentenanță, rezultat ca medie aritmetică a propunerilor primite, este în valoare de 4,66 Euro/km;
– costul mediu estimativ pentru realizarea alimentării cu hidrogen, exprimat în Euro/km, este de 2,95 Euro/Km rulat.
În aceste condiții pentru achiziționarea a 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen noi este necesară sumă totală de 174.216 mii euro cu TVA, respectiv 862.230 mii lei cu TVA (calculat la cursul euro BNR de 4,9492 de la data de 08.03.2022).
În suma anterior menționată nu sunt incluse, următoarele cheltuieli aferente proiectului:
– suma de 517.103,437 mii euro cu T.V.A. – contravaloare servicii reparații și mentenanță pe durata de viață a vehiculului (30 ani), respectiv 2.559.249 mii lei cu T.V.A.;
– suma de 467.168,555 mii euro cu T.V.A. – contravaloare servicii alimentare hidrogen pe durata de viață a vehiculului (30 ani), respectiv 2.312.111 mii lei cu T.V.A.,
Ambele sume sunt calculate la cursul euro BNR de 4,9492 lei de la data de 08.03.2022.”
Pe ce linii vor circula trenurile cu hidrogen:
Magistrala 300 – București Gara de Nord – Chitila;
– Linia 700 T1 – Ramificație Aeroport T1 – Aeroport Henri Coandă T1;
– Magistrala 700 – București Nord – Ramificație Aeroport T1;
– Magistrala 101 – București Nord – Titu – Pitești – Craiova;
– Linia 104 – Titu – Târgoviște;
– Linia 106 – Pitești – Curtea de Argeș.
Trenurile cu hidrogen vor avea un program de mers cadențat, după modelul liniei Gara de Nord – Otopeni, explică secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu:
„Proiectul pilot pentru achiziția de automotoare pe hidrogen a fost avizat în CTE la Ministerul Transporturilor. În ședința Comitetului Tehnico-Economic al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii din 29 aprilie, am avizat indicatorii de investiție pentru achiziția primelor trenuri nepoluante pe hidrogen din România. Proiectul pilot, implementat prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară, vizează achiziția a 12 automotoare de 12 locuri, precum și servicii de întreținere și reparații a vehiculelor și alimentare cu hidrogen, pe termen lung.