Ministerul Transporturilor cere 94 milioane lei din Fondul de Rezervă al Guvernului pentru asfaltarea drumurilor spre vămile cu Ucraina și Republica Moldova de la Vicovu de Sus, Racovăț, Rădăuți – Prut, Bumbăta

Pod Prut Galați Giurgiulești Sursa foto: Facebook / Ionel Scrioșteanu

Ministerul Transporturilor solicită 94 de milioane lei din Fondul de Rezervă al Guvernului pentru lucrări de asfaltare pe drumurile de acces și lucrări de modernizare în vămile cu Ucraina și Republica Moldova de la Vicovul de Sus, Racovăț, Rădăuți – Prut și Bumbăta, potrivit unui Proiect de Hotărâre de Guvern pe care l-a publicat Ministerul Transporturilor.

Din cele 94 de milioane lei, cea mai mare investiție, 68 de milioane lei va fi pentru vama Vicovul de Sus – Krasnoilsk (Ucraina). Vor fi reasfaltați 70 de kilometri pe patru drumuri naționale (38 km. pe DN 2 – E85) Suceava – Siret, iar pentru vama Rădăuți Prut – Lipcani 10 milioane lei pentru asfaltarea DN 29 A Rădăuți Prut – Dorohoi.

Este un proiect care preia datele unui act normativ din decembrie 2022, dar care nu includea alocări și pentru Drumurile Naționale (detalii aici).

Ministerul Transporturilor arată că, traficul de mărfuri pe relația cu Ucraina pune presiune și mai mare pe punctele de trecere a frontierei, unde timpii de așteptare depășesc uneori chiar și o zi. Astfel, schimburile comerciale cu Ucraina au crescut cu 20% față de perioada similară a anului trecut (2021), aceste creșteri fiind determinate de numărul mare de camioane din Ucraina care se întorc în țara vecină după ce au descărcat mărfurile în diverse state, fiind ales transportul rutier pe fondul blocajelor din porturile ucrainene cauzate de război. Ministerul de resort recunoaște, totodată ,,starea precară și lipsa infrastructurii rutiere adecvate” și invocă situația de extremă urgență, șoferii de camioane stând în cozi uriașe chiar și o zi.

Având în vedere aprobarea „Memorandumului pentru stabilirea unor măsuri de eficientizare a activității de transport rutier din zona vămilor cu Ucraina și Republica Moldova, prin prezentul act normativ se propune aprobarea suplimentării bugetului Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, pe anul 2023, la capitolul 84.01 “Transporturi” titlul 55 „Alte transferuri”, articolul 55.01 „Transferuri interne”, alin. 51.01.28 „Întreținerea infrastructurii rutiere” cu suma de 93.958 mii lei credite de angajament si 93.958 mii lei credite bugetare, pentru finanțarea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2023 pentru efectuarea următoarelor lucrări de întreținere:

Pentru Punctul de trecere a frontierei Vicovul de Sus – Krasnoilsk:

  • Covor asfaltic pe DN 2E km 77+000-87+525 cu o valoare estimată de 5.496 mii lei;
  • Covor asfaltic pe DN 2H km 17+950-32+187 cu o valoare estimată de 11.321 mii lei;
  • Covor asfaltic pe DN 17A km 77+340-84+425 cu o valoare estimată de 6.221 mii lei;
  • Covor asfaltic pe DN 2 km 441+500-479+269 cu o valoare estimată de 45.105 mii lei.

Cost total estimat: 68.143 mii lei

În prezent accesul în punctul de trecere a frontierei se face prin drumul național DN2E km 30+500 – km. 87+525 (Păltinoasa – Vicovu de Sus). Acesta este amenajat pentru traficul de persoane și autovehicule cu masa maximă autorizată de 3,5 tone (trafic ușor).

Pentru Punctul de trecere a frontierei  Racovăț – Diakivți:

  • Reparații pe DJ 291C, km 22+000-27+270  cu o valoare estimată de 1.775 mii lei;
  • Reparații pe DJ 291B, km 0+000 – 12+400 cu o valoare estimată de  4.175 mii lei.

Cost total estimat: 5.950 mii lei

Astfel, având în vedere Hotărârea Guvernului nr. 78/2023 privind deschiderea Punctului internaţional de trecere a frontierei de stat şi a Biroului Vamal de Frontieră Racovăţ, România-Diakivţi, Ucraina şi pentru modificarea unor acte normative, în vederea desfășurării în condiții optime a traficul de marfă pentru vehicule cu masă maximă autorizată mai mare de 3,5 tone precum și pentru efectuarea transporturilor de echipamente de prim ajutor și ajutoare umanitare în cadrul unor misiuni umanitare pe teritoriul României sau care tranzitează România în scop umanitar și a căror încărcătură poate fi constituită din componente care nu sunt indivizibile, este necesară reabilitarea/modernizarea sectoarelor de drum  DJ 298 și DJ  291C și aducerea acestora la starea tehnică corespunzătoare unui drum de interes național.

Pentru Punctul de trecere a frontierei  Rădăuți  Prut – Lipcani:

  • Lucrări de întreținere pe DN 29A Radauti Prut Dorohoi cu o valoare estimată de 10.889 mii lei.

Cost total estimat: 10.889 mii lei

Pentru Punctul de trecere a frontierei între localitățile Bumbăta (România) – Leova (Republica Moldova):

  • Lucrări de reparații pe  DC 41  cu o valoare estimată de595 mii lei;
  • Lucrări de amenajare intersecție DC 41 – DN 24A cu o valoare estimată de023 mii lei;
  • Lucrări de reparatii pe DN 24A între Huși și Fălciu cu o valoare estimată de 1.358 mii lei.

Cost total estimat: 8.976 mii lei

Pentru operaționalizarea vămii de la Bumbăta Ministerul Transporturilor prin CNAIR urmează să preia un Drum comunal : ,,Accesul către punctul de trecere a frontierei din drumul național DN 24A se face prin drumul comunal DC 41, în suprafață (sic !)  aproximativ 3,2 km. Astfel, în vederea asigurării capacității de preluare a traficului greu, este necesară preluarea şi darea în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii a drumului comunal DC41, situat în comuna Vetrișoara, precum și trecerea în domeniul public al statului şi încadrarea acestuia în categoria funcţională a drumurilor de interes naţional, în vederea realizării de către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere – S.A. a activităţilor de interes naţional în domeniul administrării drumurilor, respectiv pentru asigurarea comunicației de legătură de la punctului internațional de trecere a frontierei de stat Bumbăta către drumul național. Ulterior preluării drumului comunal DC 41, C.N.A.I.R. – S.A. în regim de urgență, va realiza lucrările necesare, de amenajare platformă și traversare dig, precum și amenajare drum acces DC 41, întrucât drumul comunal DC 41 cu o lungime aproximativă de 3200,00 m, are în prezent o structură rutieră precară, constituită din îmbrăcăminte de balast, structură rutieră ce nu poate prelua traficul greu, în vederea aducerii acestuia în stare corespunzătoare desfășurării traficului greu.

De asemenea,prin prezentul act normativ se autorizează Ministerul Finanțelor să introducă, la propunerea ordonatorului principal de credite, modificările corespunzătoare în structura bugetului de stat și în volumul și structura bugetului Ministerului Transporturilor și Infrastructurii pe anul 2023. Prezentul act normativ nu generează influențe financiare având în vedere că Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului este parte a bugetului general consolidat.

Sursa foto: Facebook / Ionel Scrioșteanu

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *