Ministrul Culturii din România, Lucian Romașcanu, a declarat pentru revista „Variety” că este convins că greoiul sistem de compensații pentru filme produse în România e în curs de redresare. Duminică, la Cannes, el a subliniat că guvernul este hotărât „să redreseze” un program rămas blocat în ultimii ani.
„Toți politicienii, începând cu premierul Marcel Ciolacu (sic!, n. red.), înțeleg importanța acestui lucru”, a declarat Romașcanu, el relevând totodată o serie de planuri menite să redea încrederea într-un program de compensații marcat de o mare concurență în regiune. „Din partea lumii politice răspunsul este cu siguranță ”da””.
Potrivit declarațiilor lui Romașcanu, administrația este acum hotărâtă să achite nu mai puțin de 100 milioane euro (108,2 milioane dolari) din suma datorată producțiilor străine care s-au filmat în această țară est-europeană după intrarea în vigoare a compensațiilor și după ce o serie de procese prin care se reclamau sume importante au adus programul de compensații într-un punct mort.
El s-a arătat de asemenea optimist, sperând că, până la toamnă, plățile vor începe să curgă, iar un nou program, lansat în acest an, va putea fi din nou finanțat, astfel încât să se ajungă la o sumă de 50 milioane euro anual ($54,1 milioane).
„Cred că e o veste bună faptul că toată lumea politică din România este ferm hotărâtă”, a spus Romașcanu, care a făcut aceste declarații în exclusivitate pentru Variety. „Nu este vorba doar de un ajutor acordat industriei cinematografice. Este o situație de pe urma căreia toate părțile au de câștigat. Asta va însemna un imens beneficiu pentru producătorii de film, dar și un sprijin pentru economia românească”.
Deși, în România, lumea se arăta mai mult decât optimistă în privința lansării unui program de compensații de până la 45% în 2018, programul s-a arătat viciat chiar de la început. După schimbările birocratice intervenite odată cu instalarea unui nou guvern, în 2019, programul s-a blocat – problema complicându-se peste câteva luni, când noua administrație instalată s-a izbit de pandemia coronavirusului, dar și mai târziu, în 2022, odată cu invazia Rusiei în Ucraina, acest ultim eveniment îndepărtând și el momentul favorabil apărut în tratativele dintre oamenii din industria cinematografică și oficialii români.
Totuși, tot acest blocaj nu a împiedicat filmarea în țară a unei serii de producții internaționale majore, printre ele numărându-se și filmul „Wednesday” (Miercuri) al lui Tim Burton, pentru Netflix și Sky Studios și „Django”, filmul produs de Canal Plus – un remake în limba engleză al unui western clasic al lui Sergio Corbucci, datând din 1966.
În timp ce guvernul român se pregătește să reformeze programul de compensații, Romașcanu afirmă că se vor examina toate programele de acest fel existente în Europa și se va lua ce e mai bun din fiecare, după care, a adăugat: „Sper să avem cel mai modern, cel mai bun și cel mai eficient program (din Europa)”.
Întâlnirea cu ministrul culturii, aflat în compania mai multor reprezentanți români de nivel înalt ai industriei (cinematografice), a avut loc duminică, tocmai când, pe Riviera Franceză, soarele ieșise dintre nori după niște furtuni care au „înmuiat” festivitățile din această săptămână de la cea mai mare sărbătoare a cinematografului din lume.
Producătorul Andrei Boncea, de la Frame Film, casa care a gestionat filmările la „Django”, și-a exprimat speranța că și pentru România vor veni niște zile cel puțin la fel de însorite. „După lupte îndelungi, sunt convins că, de această dată, treburile vor merge”, a spus el. „În cele din urmă, toată lumea a înțeles importanța acestui program”.
În același timp însă, producătorul britanic Christopher Milburn, care s-a aflat ultima oară în România pentru filmul de acțiune „The Protégé” al lui Martin Campbell, regizorul unor filme cu James Bond, a subliniat necesitatea revenirii la stabilitate a acestui îndelung viciat program de compensații.
„Primul lucru care trebuie făcut este achitarea compensațiilor pentru vechile filme, pentru a reda încrederea unei piețe și a unei industrii care merge înainte; toate filmele vor primi compensațiile”, a spus el. „Finanțatorii noștri de la Ingenious au sprijinit întrutotul programul. Este unul dintre primele motivele pentru care s-au dus acolo (pentru „Protégé”)”.
„Este un lucru foarte important pentru dezvoltarea industriei cinematografice românești, pentru subvenționarea industriei filmului românesc și pentru atragerea unor proiecte internaționale în România”, a mai adăugat el.