Ministrul Mediului, în ziua lansării programelor Rabla și Rabla Plus: În România, la fabrica Ford, se va produce curând primul autoturism electric/ Speranţa mea este că, şi cu o bonificaţie mai mică, apetitul pentru maşini electrice va rămâne mare

Mircea Fechet Rabla Local

Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a declarat, marţi, că la fabrica Ford de la Craiova va fi produs în curând primul autoturism electric. El a menţionat că în România au fost cumpărate, în 2016, 39 de maşini electrice, iar în 2023 au fost vândute peste 11.000 de autoturisme electrice.

”În România, la fabrica Ford, se va produce în curând primul autoturism electric. Este o veste extraordinară pentru mediu, este o veste extraordinară pentru calitatea aerului din România şi este o veste extraordinară, sunt convins, pentru economia românească în general. Asta nu înseamnă doar un aer mai curat, asta nu înseamnă că o să avem mai puţine noxe în atmosferă, dar asta înseamnă că banii pe care îi punem la dispoziţie, sumele cu care finanţăm programul Rabla Plus, vor rămâne în România. Este extrem de important ca aceşti bani să nu plece peste hotare, de multe ori, fie că finanţăm panouri fotovoltaice, fie că finanţăm autovehicule electrice, constatăm că de multe ori banii nu rămân nici în România şi nici măcar în Europa”, a anunţat Mircea Fechet, marţi, într-o conferinţă de presă susţinută la fabrica Ford Otosan Craiova, la scurt timp după lansarea oficială a programelor Rabla și Rabla Plus.

El a arătat cum a crescut numărul de mașini electrice vândute în România din 2016 până în 2023.

Analize Economedia

Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu

“În 2016, în România s-au achiziţionat doar 39 de maşini. Şi aceste cifre au tot crescut, în 2020 ajunsesem la peste 2.400, în 2021 am avut peste 10.000, în 2023 am avut peste 11.000. În toţi aceşti ani am finanţat peste 38.000 de autoturisme pur electrice. Sunt convins că unul dintre motivele principale pentru care românii au ales să achiziţioneze o maşină electrică a fost şi faptul că AFM-ul, Ministerul Mediului Apelor şi Pădurilor, acordă această bonificaţie”, a declarat ministrul Mediului.

Fechet a mai spus și că programul Rabla Plus are în 2024 un buget record.

“Anul acesta, la rabla plus, adică la autoturisme electrice și plug-in hybrid, avem un buget record, respectiv 1 miliard de lei, cea mai mare sumă pe care Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor o pune la dispoziție. După lungi discuții cu colegii de la AFM și cu colegii din minister, am decis că aceasta este calea cea dreaptă să reușim să majorăm bugetul pentru transport verde și să echilibrăm cu cu celelalte bugete.”

Pe de altă parte, spune Mircea Fechet, şi în condiţiile unei bonificaţii mai mici, apetitul pentru maşini electrice va rămâne la fel de mare ca în trecut. ”Eu cred că 5.000 de euro pentru un autoturism care de multe ori nu depăşeşte 25.000 de euro cred că e o sumă binevenită şi cred că e o sumă care ar putea să determine o persoană să achiziţioneze un autoturism electric în detrimentul unui autoturism cu combustie internă”, afirmă el.

Mircea Fechet a fost întrebat și despre faptul că s-au înjumăţit subvenţiile la Rabla Plus, iar unii dealeri susţin că le-au cerut clienţii să treacă pe Rabla Clasic.

”În primul rând, cred că trebuie să menţionez bugetul. Avem un buget record de 1 miliard de lei şi în măsura în care bonificaţia, valoarea acestei bonificaţii a scăzut, iar acest lucru s-a întâmplat ca urmare a unei ordonanţe de urgenţă din luna decembrie anului trecut, asta pentru noi, ca Minister al Mediului, nu poate decât să însemne mai multe autoturisme finanţate şi speranţa mea este că şi cu o bonificaţie mai mică apetitul pentru maşini electrice va rămâne la fel de mare ca în trecut. Cred că trebuie să aşteptăm să vedem cum evoluează programul, să vedem dacă şi cu o bonificaţie mai mică nu cumva apetitul rămâne la fel de mare şi eu am această convingere că românii vor beneficia din plin de suma de aproximativ 5.000 de euro pe care eu personal nu o apreciez ca fiind nejustificat de mică. Eu cred că 5.000 de euro pentru un autoturism care de multe ori nu depăşeşte 25.000 de euro cred că e o sumă binevenită şi cred că e o sumă care ar putea să determine o persoană să achiziţioneze un autoturism electric în detrimentul unui autoturism cu combustie internă”, a afirmat Mircea Fechet.

Ministrul Mediului a fost întrebat despre faptul că unii dealeri afirmă că bugetul pentru Rabla Clasic este prea mic.

“Le răspund că ne ţinem de promisiuni, iar promisiunea pe care am făcut-o şi în trecut şi pe care o fac şi pentru viitor este aceeaşi, respectiv că vom lua banii de la Rabla Clasic, adică de la motoarele diesel, pe benzină sau pe alte tipuri de combustie convenţională şi vom muta aceşti bani către Rabla Plus. Este ceea ce s-a întâmplat şi anul acesta, este ceea ce o să se întâmple şi în viitor. Trebuie să înţelegem că peste câţiva ani această diminuare într-o parte şi majorare în cealaltă va însemna că vom finanţa la un moment dat doar autoturisme prietenoase cu mediul”, a explicat ministrul Mediului.

Bugetul alocat Programului Rabla Clasic 2024 este de 300 de milioane de lei, iar pentru Programul Rabla Plus, bugetul alocat este de 1 miliard de lei.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: