Versiunile mai ieftine ale SUV-ului Model Y și ale sedanului Model 3 ale Tesla se confruntă cu o provocare majoră în Europa, unde compania lui Elon Musk are, probabil, cea mai mare nevoie de sprijin, potrivit Reuters.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Dezvăluite marți, Model Y Standard de și Model 3 se vor alătura unei piețe europene deja aglomerate cu vehicule electrice ieftine, cu mărci europene și chinezești care oferă mai mult de 12 modele sub 30.000 de dolari și altele care urmează să apară.
„Concurența pe această piață este mare”, spune Sam Fiorani, vicepreședinte la firma de cercetare AutoForecast Solutions, adăugând că varietatea de vehicule electrice din Europa, cu prețuri mai mici decât ale Model Y și Model 3 mai ieftine ale Tesla, ar putea împiedica perspectivele acestora.
Mai puțină concurență în SUA, dar mai puține oportunități
Tesla, care susține că prețurile sale uneori mai mari sunt justificate de calitatea și funcțiile superioare, a suferit aproape o înjumătățire a cotei sale de piață din Europa, ajungând la aproximativ 1,5% din 2023, când Model Y a fost cea mai bine vândută mașină din regiune.
Analiștii atribuie scăderea parțial unei linii de produse învechite și unei reacții negative din partea unor consumatori împotriva lui Musk pentru sprijinul său acordat politicienilor de extremă dreapta.
Tesla speră că mașinile mai ieftine vor îmbunătăți vânzările după ce livrările globale au scăzut în 2024 pentru prima dată și se estimează că vor scădea cu încă 10% în acest an, conform estimărilor Visible Alpha.
În Statele Unite, prețul Model Y Standard sub 40.000 de dolari va egala sau va fi mai mic decât cel al concurenților, inclusiv SUV-ul Ioniq 5 al Hyundai Motor, Chevrolet Blazer al General Motors și ID.4 al Volkswagen.
Totuși, se așteaptă ca piața de vehicule electrice din SUA să se contracteze în trimestrele următoare, după expirarea unui credit fiscal de 7.500 de dolari pentru cumpărători. Chiar dacă mașinile mai ieftine ale Tesla pot recupera o parte din cota de piață, Musk a spus că ar putea avea parte de „câteva trimestre dificile” dacă cererea generală din SUA stagnează, așa cum se preconizează.
În China, noile lansări Tesla rămân semnificativ mai scumpe decât rivalii locali, cum ar fi BYD Co, Yuan Plus și mini EV-urile SAIC-GM-Wuling, care domină cea mai mare piață de vehicule electrice din lume.
Concurență europeană
În Europa, Tesla se confruntă cu mulți rivali mai ieftini, inclusiv BYD Dolphin Surf, Dacia Spring și SUV-ul Citroen e-C3. Luna trecută, Volkswagen a anunțat că plănuiește un hatchback compact ID.Polo pentru sub 25.000 de euro anul viitor. Totuși, Pedro Pacheco, vicepreședinte pentru cercetare la consultanța Gartner, a spus că Model Y Standard va fi probabil mai ieftin decât SUV-ul plug-in hybrid Seal, cel mai bine vândut model BYD.
Tesla a oprit scăderea vânzărilor în unele piețe europene în septembrie, după ce a adus modelului Y îmbunătățiri interioare și exterioare, contribuind la livrări globale record în al treilea trimestru. Totuși, analiștii spun că linia sa limitată de modele este învechită. Model Y, lansat în 2020, rămâne ultimul său model de masă nou.
Modelul Y mai ieftin nu va schimba semnificativ piața
Analistul Schmidt Automotive, Matthias Schmidt, a spus că mașinile Tesla mai ieftine ar trebui să impulsioneze vânzările începând de anul viitor, dar a avertizat că piața de vehicule electrice din Europa urmează să devină mult mai aglomerată. AutoForecast Solutions estimează că vor fi lansate în Europa mai mult de 25 de vehicule electrice noi anul viitor, cu aproximativ o duzină în plus până în 2027.
Fiorani a prognozat că Model Y Standard ar putea susține vânzările Tesla în Europa pe baza informațiilor actuale privind prețurile, dar „nu va deschide piața într-un mod în care ar face-o un vehicul de 30.000 de euro”, a spus el.