Ministerul Transporturilor a emis joi, 29 februarie 2024, Autorizația de Construire pentru lotul 3 al Magistralei CFR 300 Cluj Napoca – Oradea – Frontieră Ungaria. Contractul pentru proiectarea și execuția lucrărilor dintre Poieni (județul Cluj) și Aleșd (Bihor) a fost semnat în toamna anului 2022 cu Asocierea de Constructori FCC (Spania) – Gulermak (Turcia) pentru 2,1 miliarde lei, finanțare din PNRR și termen de 42 luni (6 luni proiectare și 36 execuție). Pe lotul 2 Aghireș – Poieni lucrează Asocierea Alstom – Arcada cu Autorizație completă, iar pe lotul 4 Aleșd – Frontieră Ungaria (47 km) Webuild va preda proiectul tehnic pentru aprobare. În ianuarie 2024, Ministerul a emis Autorizația de Construire și pentru Lotul 1 Cluj – Aghireș (fără pasajul Tăietura Turcului).
Ministerul Transporturilor a emis Autorizație de Construire parțială (Etapa I) pentru 15 din cei 53 de kilometri și lucrări în valoare de peste 640 milioane lei pe teritoriul localităților bihorene Vadu Crișului, Măgești și Aștileu.
„Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA vă informează că, joi 10 noiembrie 2022, a fost semnat primul contract de electrificare și modernizare a infrastructurii și suprastructurii feroviare, în valoare de 2,11 MILIARDE lei, pentru LOTUL 3 POIENI – ALEȘD, aferent obiectivului de investiții “Electrificarea și reabilitarea liniei de cale feratǎ Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor (166,2 km)ˮ, finanțat cu fonduri nerambursabile prevăzute în Planul Naţional de Relansare şi Rezilienţă (PNRR), Componenta 4 – Transport sustenabil Semnarea contractului pentru electrificarea și modernizarea secțiunii POIENI – ALEȘD, un prim lot, din cele 4 care vizează întregul tronson Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, reprezintă startul în implementarea proiectelor majore de infrastructură feroviară din Regiunea de Nord – Vest. Prin electrificarea și modernizarea căii ferate între Cluj Napoca și Episcopia Bihor vom asigura călătorilor condiții de transport la standarde europene, vom contribui semnificativ la descongestionarea traficului feroviar, în special a celui de marfă, din zona de frontieră Curtici și reșim să le oferim tuturor operatorilor de transport feroviar cea de a doua poartă feroviară modernă spre și dinspre Vest”, a declarat Ion Simu Alexandru, director general al CFR SA.
Asocierea FCC CONSTRUCCION – GULERMAK – CCN lot 3 Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, desemnată câștigătoare în luna octombrie, va elabora proiectul tehnic și va executa lucrările de electrificare și modernizare a infrastructurii şi suprastructurii feroviare pentru viteza maximă de 160 km/h pe secțiunea POIENI – ALEȘD, în lungime de 52,74 km, inclusiv lucrări civile în stațiile Bratca și Aleșd, în cele 7 halte de mișcare – Ciucea, Lacu Crișului, Piatra Craiului, Bulz, Șuncuiuș, Vadu Crișului, Butan -, 6 puncte de oprire – Valea Drăganului, Negreni, Stâna de Vale, Bălnaca, Vadu Crișului, Aleșd -, lucrări de modernizare a lucrărilor de artă – 10 poduri, 91 podețe, 2 tuneluri – Șuncuiuș (191 m), Peștera (86,20 m) -, 2 pasaje denivelate noi, la km 571+588 și km 590+950, sisteme automate de semnalizare la 31 de treceri la nivel cu calea ferată, lucrări specifice de exploatare feroviară, precum și lucrări de semnalizare prin implementarea sistemului ERTMS (ETCS nivel 2 și GSM-R) pe întregul traseu.
CFR Infrastructură a semnat toate cele 8 mari contracte PNRR pentru modernizarea Magistralelor M 100 Caransebeș – Timișoara – Arad respectiv M 300 Cluj Oradea – Frontieră, în total peste 300 de kilometri modernizare și parțial electrificare.