CFR Infrastructură și constructorul FCC (Spania) au semnat contractul pentru modernizarea lotului 3 al Magistralei M 300 Cluj Napoca – Oradea, contract câștigat cu o ofertă de 2,1 miliarde lei (400 milioane euro), a anunțat joi ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Este al doilea mare contract feroviar finanțat prin PNRR, primul fiind lotul 3 al Magistralei M 100 Caransebeș – Timișoara – Arad.
Lotul 3 al Magistralei CFR Cluj – Oradea – Episcopia Bihor (frontieră cu Ungaria) are o lungime de 52 de kilometri, iar durata este de 42 de luni, din care primele șase luni pentru proiectare respectiv trei ani pentru șantier.
„Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA vă informează că, joi 10 noiembrie 2022, a fost semnat primul contract de electrificare și modernizare a infrastructurii și suprastructurii feroviare, în valoare de 2,11 MILIARDE lei, pentru LOTUL 3 POIENI – ALEȘD, aferent obiectivului de investiții “Electrificarea și reabilitarea liniei de cale feratǎ Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor (166,2 km)ˮ, finanțat cu fonduri nerambursabile prevăzute în Planul Naţional de Relansare şi Rezilienţă (PNRR), Componenta 4 – Transport sustenabil Semnarea contractului pentru electrificarea și modernizarea secțiunii POIENI – ALEȘD, un prim lot, din cele 4 care vizează întregul tronson Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, reprezintă startul în implementarea proiectelor majore de infrastructură feroviară din Regiunea de Nord – Vest. Prin electrificarea și modernizarea căii ferate între Cluj Napoca și Episcopia Bihor vom asigura călătorilor condiții de transport la standarde europene, vom contribui semnificativ la descongestionarea traficului feroviar, în special a celui de marfă, din zona de frontieră Curtici și reșim să le oferim tuturor operatorilor de transport feroviar cea de a doua poartă feroviară modernă spre și dinspre Vest”, a declarat Ion Simu Alexandru, director general al CFR SA.
Asocierea FCC CONSTRUCCION – GULERMAK – CCN lot 3 Cluj Napoca – Oradea -Episcopia Bihor, desemnată câștigătoare în luna octombrie, va elabora proiectul tehnic și va executa lucrările de electrificare și modernizare a infrastructurii şi suprastructurii feroviare pentru viteza maximă de 160 km/h pe secțiunea POIENI – ALEȘD, în lungime de 52,74 km, inclusiv lucrări civile în stațiile Bratca și Aleșd, în cele 7 halte de mișcare – Ciucea, Lacu Crișului, Piatra Craiului, Bulz, Șuncuiuș, Vadu Crișului, Butan -, 6 puncte de oprire – Valea Drăganului, Negreni, Stâna de Vale, Bălnaca, Vadu Crișului, Aleșd -, lucrări de modernizare a lucrărilor de artă – 10 poduri, 91 podețe, 2 tuneluri – Șuncuiuș (191 m), Peștera (86,20 m) -, 2 pasaje denivelate noi, la km 571+588 și km 590+950, sisteme automate de semnalizare la 31 de treceri la nivel cu calea ferată, lucrări specifice de exploatare feroviară, precum și lucrări de semnalizare prin implementarea sistemului ERTMS (ETCS nivel 2 și GSM-R) pe întregul traseu.
CLUJ NAPOCA – AGHIREȘ (LOTUL 1) – Asocierea RAILWORKS, ofertă în valoare de 1.611.475.802,43 lei, fără TVA
AGHIREȘ -POIENI (LOT 2) -Asocierea Aktor-Alstom-Arcada (RailWorks) 1,5 miliarde lei
POIENI – ALEȘD (LOTUL 3) – Asocierea FCC CONSTRUCCION – GULERMAK – CCN lot 3 Cluj Napoca-Oradea-Episcopia Bihor, ofertă în valoare de 2.117.167.899,08 lei, fără TVA
ALEȘD – FRONTIERĂ Ungaria (LOTUL 4) – Asocierea WEBUILD SPA – IMPRESA PIZZAROTTI& C SPA – SALCEF SPA, cu valoarea de 2.416.850.365,99 lei, fără TVA
Ministerul Transporturilor și CFR Infrastructură au semnat marți, contractul pentru finanțarea proiectului de modernizare a Magistralei 300 Cluj – Oradea (frontieră cu Ungaria) contractul de finanțare fiind în valoare de 9,3 miliarde lei din care 6,5 miliarde lei, fonduri prin PNRR. Fondurile din PNRR pentru infrastructura de transport sunt atât granturi, nerambursabile cât și împrumuturi cu dobândă mică, așadar finanțarea europeană gratuită este de un sfert. Primul jalon din PNRR este semnarea a 50 % din valoarea contractelor feroviare până la sfârșitul anului, iar ultimul jalon finalizarea lucrărilor în august 2026.
Linia de tren Cluj-Napoca – Oradea și M 100 Caransebeș – Timișoara – Arad sunt cele două mari proiecte feroviare cu finanțare prin PNRR, ambele având câte 4 loturi.