Petrom, liderul pieței carburanților din România, a ieftinit din nou motorina, iar aceasta a devenit mai ieftină decât benzina, la fel cum s-a întâmplat în urmă cu 11 luni. Prețul motorinei a scăzut sâmbătă dimineața cu 5 bani pe litru.
Este a patra ieftinire din luna aprilie, după ce joi la prânz prețul motorinei a mai scăzut cu trei bani pe litru. Apoi, marți, 23 aprilie, benzina standard s-a ieftinit cu doi bani pe litru și motorina standard, cu 4 bani pe litru, iar sâmbătă, 20 aprilie, prețul motorinei a scăzut cu 6 bani pe litru.
Stația Petrom Vitan, monitorizată de Economedia, afișează sâmbătă 27 aprilie 2024 următoarele prețuri: 7,39 lei pentru un litru de benzină standard și 7,36 lei pe litru în cazul motorinei standard.
Potrivit peco-online, la stațiile Petrom din Capitală, prețul unui litru de benzină standard este cuprins acum între 7,33 lei și 7,40 lei pe litru. În cazul motorinei standard, prețurile variază între 7,34 lei și 7,37 lei pe litru. Astfel, litrul de motorină este cu trei bani mai ieftin decât cel de benzină.
Acest lucru s-a mai întâmplat în urmă cu aproape un an, pe 25 mai 2023, când Petrom a scumpit benzina cu 4 bani pe litru. Drep urmare, un litru de benzină a ajuns atunci mai scump cu doi bani decât unul de motorină. Stația Petrom Vitan, monitorizată de Economedia, afișa pe data de 25 mai 2023 un preț al benzinei standard de 6,47 lei pe litru și de 6,45 lei/litru pentru motorina standard. Apoi prețurile carburanților au urcat din nou și motorina a devenit iarăși mai scumpă decât benzina.
Prețurile carburanților au fluctuat foarte mult în ultimii doi ani, cea mai mare diferență fiind înregistrată în octombrie 2022, când motorina era mai scumpă cu 1,5 lei pe litru. Apoi, după o serie de modificări, benzina și motorina au ajuns la finele lui aprilie 2023 la același preț, fie că era 6,60 lei, fie 6,61 lei pe litru.
Comparativ cu luna martie 2024, scrie pico-online, prețul mediu al unui litru de benzină s-a majorat cu 3,8 %, ceea ce înseamnă că un plin (50 de litri) costă astăzi cu 13,5 lei mai mult decât în urmă cu 30 de zile. În cazul motorinei, prețul mediu al unui litru a crescut cu 0,1 %, ceea ce înseamnă că un plin (50 de litri) costă astăzi cu 50 de bani mai mult decât în urmă cu 30 de zile.
În această perioadă, România se află pe locul al 3-lea în Uniunea Europeană în topul țărilor cu cea mai ieftină benzina, după Bulgaria și Malta. În cazul motorinei, țara noastră este situată pe locul 3 între statele Uniunii Europene în ceea ce privește cel mai mic preț la acest tip de combustibil, după Bulgaria și Malta.
Potrivit unei analize publicate de Oil Price la începutul acestei săptămâni, scăderea prețului motorinei este un fenomen global, iar acest lucru reflectă încetinirea economiei mondiale
În luna septembrie a anului trecut, Bloomberg a raportat că rafinăriile din întreaga lume se străduiau să țină pasul cu cererea de motorină. Acest dezechilibru a dus la creșterea prețurilor la motorină, combustibilul crescând cu 60% în Europa și depășind 140 de dolari pe baril în SUA.
La vremea respectivă, au existat avertismente că revenirea activității economice după pandemie și criza de energie din 2022 ar putea duce la o penurie de motorină și la creșterea inflației. Numai că acest lucru nu s-a întâmplat. Pentru că, de atunci, prețul motorinei a scăzut, iar acum avertismentele se referă la cererea slabă de petrol.
John Kemp, de la Reuters, a scris într-un articol recent că speculatorii instituționali și-au vândut pozițiile pe motorină pe măsură ce prețurile au început să scadă. Acest declin, la rândul său, a fost rezultatul ajustărilor fluxurilor comerciale globale după șirul de atacuri ale navelor efectuate de Houthis din Yemen în Marea Roșie.
A durat ceva timp pentru ca această ajustare să se finalizeze, dar acum pare a fi un fapt, iar acest fapt presează prețurile la motorină. De asemenea, se pare că producția de motorină s-a accelerat, eliminând în mare măsură îngrijorările legate de o penurie. Cu toate acestea, nu se poate spune același lucru despre activitatea economică.
Citirea din martie a indicelui directorilor de achiziții din SUA, un indicator urmărit îndeaproape al creșterii sau declinului în sectorul manufacturier, a dezamăgit. Acesta s-a situat la 51,9, în timp ce previziunile îl vedeau la 52,5. A fost, de asemenea, o scădere față de februarie, când citirea a fost de 52,2. Acum, orice cifră peste 50 este un semn de creștere, dar se pare că această creștere slăbește și acest lucru se reflectă în prețurile la motorină. Legat de acest subiect: Saudi Aramco se uită la o participație la o firmă petrochimică chineză
Situația a fost foarte asemănătoare în Europa, ceea ce nu a fost deloc o surpriză, având în vedere dificultățile prin care trece sectorul de producție din UE din cauza costurilor mai mari ale energiei și a ceea ce pare a fi un ajutor insuficient din partea guvernelor. Iar acesta ar putea fi motivul pentru care piața de motorină suferă: pentru că economiile funcționează predominant pe motorină.
“Există o slăbiciune reală pe piața fizică, reflectată în creșterea contango în contractele futures pentru motorină”, a declarat săptămâna trecută pentru Bloomberg analistul PVM Tamas Varga.
Un alt analist, James Noel-Beswick de la Sparta Commodities, a declarat pentru publicație că există motive fundamentale pentru starea pieței de motorină: cererea mai slabă pe piețele cheie, combinată cu o creștere a capacității de producție de motorină.
Cu toate acestea, s-ar putea să fie un lucru temporar. Kemp de la Reuters a raportat din nou, la începutul acestei luni, că o lectură alternativă a PMI realizată de Institute for Supply Management a sugerat o îmbunătățire a activității în martie, în special în sectorul manufacturier. Serviciile, pe de altă parte, au înregistrat o activitate mai slabă. Este interesant de remarcat că industria serviciilor include sectoare precum agricultura, transporturile și construcțiile – toate acestea fiind mari consumatoare de motorină.
Bloomberg a sugerat, de asemenea, că slăbiciunea cererii de motorină – și a prețurilor – ar putea fi un eveniment temporar, foarte asemănător cu situația tensionată de pe această piață de anul trecut, care i-a determinat pe analiști să avertizeze cu privire la posibile penurii încă de acum șase luni.
Faptul că această înăsprire nu s-a materializat cu adevărat este, pe de o parte, o veste bună. Prețurile mai mari la carburanți se transferă asupra consumatorilor, afectând puterea de cumpărare și contribuind la inflație. Dar slăbiciunea motorinei este, de asemenea, un semn al unor economii care se clatină, ceea ce nu este o veste atât de bună, așa cum s-a văzut în Europa, unde scăderea cererii de motorină a însoțit o creștere foarte slabă a PIB-ului care, în economii cheie precum Germania, s-a transformat într-o recesiune. Economia americană este în creștere, conform ultimelor rapoarte privind PIB-ul, dar acest lucru nu a fost suficient pentru a scăpa de un sentiment de îngrijorare în rândul analiștilor. Acest lucru se datorează probabil faptului că, deși există creștere, aceasta încetinește.