Meta Platforms poate fi amendată pentru încălcarea vieții private a utilizatorilor, a decis miercuri un tribunal norvegian. Instanța a respins o încercare a proprietarului Facebook și Instagram de a anula o amendă impusă de autoritatea de reglementare a datelor din această țară, scrie Reuters.
Meta a fost amendată cu un milion de coroane (93.200 de dolari) pe zi, începând cu 14 august, pentru că a cules date despre utilizatori și le-a folosit pentru a le direcționa publicitatea. Așa-numita publicitate comportamentală este un model de afaceri obișnuit pentru Big Tech.
Proprietarul Facebook și Instagram ceruse o interdicție temporară împotriva ordinului de la autoritatea norvegiană de reglementare a datelor, Datatilsynet, care a impus o amendă zilnică timp de trei luni.
“Aceasta este o mare victorie pentru viața privată”, a declarat Datatilsynet într-un comunicat.
Cazul ar putea avea implicații europene mai largi, deoarece Datatilsynet ia în considerare posibilitatea de a trimite decizia la autoritatea europeană de reglementare a datelor.
În cazul în care Comitetul european pentru protecția datelor este de acord cu Datatilsynet, acesta ar putea extinde domeniul de aplicare teritorial al deciziei la restul Europei și ar putea face ca amenda să fie permanentă.
Agenția norvegiană a declarat miercuri că nu a luat încă o decizie cu privire la o sesizare.
Norvegia nu este membră a Uniunii Europene, dar este membră a pieței unice europene.
Meta a susținut, printre altele, că decizia autorității a fost disproporționată, imposibilă de îndeplinit și a încălcat alte legi, dar instanța a respins aceste afirmații.
“Niciunul dintre aceste argumente nu va afecta rezultatul”, a declarat judecătorul Henning Kristiansen în hotărârea sa, care obligă, de asemenea, Meta să plătească costurile de judecată ale Datatilsynet.
Meta a refuzat să spună dacă va face apel. “Suntem dezamăgiți de decizia de astăzi și ne vom gândi acum la următorii pași”, a declarat un purtător de cuvânt al Meta într-o declarație trimisă prin e-mail către Reuters.
Meta a declarat în august, în cadrul unei audieri de două zile în instanță, că s-a angajat deja să ceară consimțământul utilizatorilor și că Datatilsynet a folosit un “proces accelerat” care nu era necesar și nu a oferit companiei suficient timp pentru a răspunde.
Autoritatea de reglementare a declarat că nu era clar când și cum Meta va cere consimțământul utilizatorilor și că, între timp, drepturile utilizatorilor au fost încălcate.