Numărul de startup-uri „unicorn” a crescut de 3,5 ori la nivel mondial anul trecut

crestere economica grafic calcule Foto: Pexels/Pixabay

Numărul unicornilor, start-up-uri cu o valoare de peste 1 miliard de dolari, a crescut de 3,5 ori anul trecut, la nivel mondial, de la 165 în ianuarie 2016, la 743 în iunie 2021, datorită inovației care a accelerat în pandemie, arată o analiză transmisă de PwC România, pe baza datelor furnizate de Pitch Book Data. Mai mult, în cei 5 ani și jumătate unicornii au strâns un capital total de 565 de miliarde de dolari la nivel global.

„Activitatea unicornilor a crescut spectaculos în ultimii ani, mai ales în perioada pandemiei când foarte multe activităţi au fost transferate în mediul online. În acest context, unicornii au profitat de cerinţele pieţei şi au venit cu soluţii inovatoare. Faţă de anii 90, când aproape tot capitalul de risc era investit în companii de înaltă tehnologie, internet şi telecomunicaţii, astăzi este investit în fintech (principala destinaţie pentru capitalul pre-IPO), tehnologie industrială, tehnologie de mobilitate, tehnologie de sănătate, comerţ digital, divertisment şi media. Însă, acum nu mai sunt necesari 20 de ani pentru maturizarea unui start-up, multe dintre inovaţiile unicornilor putând fi realizate în următorii 3 – 5 ani. Desigur, unii vor eşua, iar investitorii trebuie să privească cu prudenţă la evaluările ridicate de astăzi ale unicornilor„, susţine George Ureche, director PwC România.

Analiza mai arată că unicornii din ziua de azi nu modelează doar pieţele de capital şi strategiile de investiţii, ci schimbă şi redefinesc industriile în care îşi desfăşoară activitatea – prin dezvoltarea de noi produse şi servicii sau extinderea rapidă pe noi pieţe geografice. Cu toate acestea, nu orice unicorn va depăşi acest prag de evaluare de 1 miliard de dolari, iar piaţa poate suferi corecţii, spun experţii.

„Mulţi unicorni vor continua să strângă sume semnificative, iar investitorii şi companiile tradiţionale trebuie să se gândească la cum vor putea concura cu un număr tot mai mare de companii native digitale bine finanţate”, precizează sursa citată.

Deşi sunt răspândiţi în întreaga lume, unicornii sunt concentraţi în SUA şi China, unde au sediul central aproximativ 80% dintre ei şi unde au ajuns şi 80% din banii strânşi în perioada analizată, iar restul se află în alte 40 de ţări.

„Creşterea investiţiilor în companiile fintech este un exemplu al volumului de capital fără precedent care ajunge la unicorni. Dacă 1999 a fost anul ofertelor publice iniţiale (IPO – Initial Public Offering) deoarece firmele care au intrat pe bursă au strâns o sumă record de 69,2 miliarde de dolari, anii 2020 au adus o eră a inovaţiei, pe care pandemia a accelerat-o. În primele şase luni ale anului 2021, au avut loc 404 mega-runde care au totalizat 134 de miliarde de dolari în finanţare pre-IPO (etapă în care o companie privată strânge fonduri înainte de listarea la bursă). Mai mult, unicornii specializaţi în plăţi au strâns 12 miliarde de dolari de la fondurile de investiţii de capital de risc în primele 6 luni din 2021, dublu faţă acelaşi tip de investiţii obţinute pe parcursul întregului an 2020 şi triplu faţă de 2019”, precizează autorul analizei.

De asemenea, dintre companiile care au obţinut statutul de unicorn în perioada analizată, doar 28% şi-au făcut exit-ul, printr-o tranzacţie sau prin ofertele publice iniţiale.

Potrivit expertului PwC România, marii câştigători ai pandemiei sunt unicornii din tehnologie. În perioada ianuarie 2016 – iunie 2021, au apărut 106 unicorni tehnologici care se concentrează pe inteligenţa artificială (AI), învăţarea automată, analiza datelor şi automatizarea proceselor robotizate. Îngrijorător este faptul că investiţiile în securitate cibernetică nu au ţinut pasul. Din cele 96 de miliarde de dolari investite în unicornii tehnologici, doar 10 miliarde de dolari au fost direcţionate către 41 de companii cibernetice.

În acest context, analiza PwC menţionează cinci tendinţe care vor modela restul acestui deceniu şi unele dintre ele probabil vor avea un impact şi în anii 2030.

Astfel, o prima tendinţă vizează înglobarea serviciilor financiare pentru consumatori în platforme digitale. „Creşterea platformelor şi a comerţului electronic a creat o nevoie fără precedent de plăţi digitale. Platformele de aplicaţii pentru consumatori se extind prin produse „cumpăraţi acum, plătiţi mai târziu”, servicii bancare digitale, credite ipotecare, asigurări”, potrivit PwC. Numărul de unicorni fintech a crescut de peste patru ori, de la 36 în 2016 la 159 în 2021. În perioada analizată, au fost identificaţi 22 de unicorni asociaţi cu criptomonede şi alte active digitale.

Totodată, pe zona de transformare a energiei, vânzările de vehicule electrice au crescut cu 40% în 2020, atingând 3 milioane, alimentate de creşterea gradului de utilizare de către consumatori, stimulente şi ajutorul guvernelor. Piaţa vehiculelor electrice se extinde pentru a satisface această cerere, mulţi producători de automobile de la nivel mondial oferă odele electrice sau se angajează într-o tranziţie electrică.

O altă tendinţă – întâlnirea Generaţiei Z în spaţiul virtual – arată că unicornii din edtech, jocuri şi streaming au atras deja un interes semnificativ înainte de 2020 şi au strâns în total 23,5 miliarde de dolari între 2016 şi 2019. Dar în timpul pandemiei (ianuarie 2020 – 30 iunie 2021) au obţinut 29,8 miliarde de dolari. Membrii Generaţiei Z, nativii digitali născuţi între 1997 şi 2012, s-au trezit dezrădăcinaţi în anii lor de formare atât din punct de vedere social, cât şi din punct de vedere educaţional.

„Înainte de pandemie, unicornii au creat industria mobilităţii. La început, asta însemna transportul oamenilor. Pe parcursul perioadei analizate, 67 de miliarde de dolari au intrat în 26 de companii, dintre care cea mai notabilă investiţie fiind Uber. Dar pandemia a schimbat fundamental comportamentul de mobilitate al oamenilor peste noapte. Numărul de călători a scăzut rapid, iar această industrie încă nouă a fost forţată să facă o schimbare de direcţie spre furnizarea de alimente şi alte produse”, relevă analiza citată.

Nu în ultimul rând, pandemia a schimbat profund şi modul în care oamenii accesează asistenţa medicală. Consumatorii şi furnizorii au adoptat rapid serviciile de telemedicină, permiţând oamenilor să monitorizeze condiţiile medicale, să se întâlnească virtual cu furnizorii lor de servicii medicale şi să gestioneze reţetele de la distanţă. „Privind în viitor, există o mare promisiune în biotehnologie, de exemplu, în dezvoltarea de medicamentelor şi vaccinurilor care utilizează ARNm şi alte tehnologii. În prima jumătate a anului 2021, au existat 8 noi unicorni biotehnologici care au strâns un total de 1,9 miliarde de dolari, inclusiv 3 care evidenţiază public utilizarea AI şi a învăţării automate în procesul lor de dezvoltare a medicamentelor”, mai arată analiza realizată de George Ureche, director PwC România.

Foto: Pexels/Pixabay

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *