Autoritatea europeană de reglementare a siguranței aeriene a declarat joi că va solicita inspecții pentru cel puțin o parte a flotei Airbus A350 pe distanțe lungi, după ce o piesă a motorului s-a defectat în timpul zborului unui avion de linie Cathay Pacific A350-1000, scrie Reuters.
Agenția Uniunii Europene pentru Siguranța Aviației (EASA) a declarat că acționează ca măsură de precauție pentru a preveni evenimente similare, după consultarea omologului său chinez și a anchetatorilor din Hong Kong, precum și a Airbus și a furnizorului de motoare Rolls-Royce.
De asemenea, a confirmat că defectarea unei părți a sistemului de combustibil a provocat un incendiu care a fost rapid lichidat de echipaj.
„Vom solicita o inspecție unică a flotei, care poate fi aplicabilă doar unei părți a flotei A350, pentru a identifica și a scoate din funcțiune orice furtunuri de combustibil de înaltă presiune potențial compromise”, a afirmat EASA într-o declarație trimisă prin e-mail.
Detaliile și termenele limită pentru verificări vor fi prezentate joi într-o directivă de urgență privind navigabilitatea, a adăugat aceasta. Rolls-Royce și Airbus au declarat că lucrează îndeaproape cu autoritățile pentru a se conforma directivei. Rolls a declarat că se concentrează pe minimizarea oricăror perturbări pe termen scurt, adăugând: „Ne cerem scuze celor care ar putea fi afectați”.
A350-1000, cel mai mare dintre cele două modele ale familiei Airbus A350, și motoarele sale Rolls-Royce XWB-97 au fost în centrul atenției de când un avion cu destinația Zurich a fost nevoit să se întoarcă la Hong Kong în urma unei probleme la motor, care ulterior a fost determinată de o scurgere de combustibil.
Investigațiile inițiale au arătat că o conductă flexibilă care alimenta o duză de injecție de combustibil a fost perforată, au declarat miercuri surse, iar ancheta condusă de Hong Kong trebuie acum să stabilească dacă aceasta a fost cauza sau o consecință a incidentului.
A350-1000 reprezintă 15% din flota A350 în serviciu.
Detaliile măsurii EASA erau încă discutate joi, dar persoane familiarizate cu problema au declarat că este probabil să implice o inspecție vizuală a motoarelor Trent XWB-97 cu termene progresive – o sarcină de întreținere relativ ușoară.
Motorul XWB-84, care echipează A350-900, utilizat pe scară mai largă, a fost considerat mai puțin probabil să fie inclus în verificări.
Decizia de a ordona verificări de precauție pentru cel puțin o parte a flotei vine după ce producătorii au susținut inițial că nu sunt necesare verificări pentru întreaga populație A350, au declarat sursele.
Cu excepția unor noi dovezi, producătorii au fost înclinați împotriva recomandării unor verificări la nivel mondial, dar ultimul cuvânt îl au autoritățile de reglementare, au declarat miercuri surse pentru Reuters.
Din cauza naturii extrem de tehnice a aeronavelor și motoarelor moderne, producătorii efectuează de obicei o mare parte din munca tehnică de bază în pregătirea instrucțiunilor de reglementare și joacă un rol crucial în monitorizarea globală a flotei în serviciu.
Cu toate acestea, autoritățile de reglementare pot să treacă peste recomandările acestora și să dispună propriile verificări, iar acestea se confruntă cu o presiune din ce în ce mai mare pentru a fi văzute ca acționând independent, ca urmare a înăspririi la nivel mondial a supravegherii siguranței în urma crizei de siguranță de la Boeing.
Decizia este considerată drept primul test public pentru directorul executiv al EASA, Florian Guillermet, numit recent în funcție.
Deși incidentul a fost controlat rapid și nimeni nu a fost rănit, miza modului în care este gestionat rămâne ridicată pentru Rolls-Royce și companiile aeriene, pe fondul preocupărilor publice cu privire la siguranța aeriană.
Surse din interior au declarat că acest lucru ar putea declanșa o dispută cu privire la formularea tehnică a criteriilor de înlocuire a oricăror piese.
Sursele au declarat că Rolls este nerăbdătoare să se asigure că orice lucrare de reparație este determinată de factori tehnici, mai degrabă decât de o presiune mai puțin tangibilă asupra companiilor aeriene și este probabil să reamintească transportatorilor să utilizeze procedurile și instrumentele corecte după un val de inspecții ad hoc.
Companiile aeriene, la rândul lor, au făcut presiuni pentru mai multă claritate din partea Airbus și a producătorului de motoare și au criticat lipsa de comunicare, deoarece se confruntă cu întrebări din partea pasagerilor.
Airbus și Rolls-Royce au încercat să răspundă întrebărilor companiilor aeriene joi, în timpul primelor ședințe de informare închise pentru transportatori de la incidentul de luni. Întrebările au inclus ce avioane vor fi afectate și disponibilitatea pieselor, a declarat o persoană informată în acest sens.