România este piaţa sursă numărul unu de turişti pentru Republica Moldova, iar oferta turistică a celor două ţări poate deveni una comună, afirmă Natalia Ţurcanu, managerul industriei turismului şi activităţi de marketing în cadrul proiectului de competitivitate şi rezilienţă rurală din Republica Moldova, finanţat de USAID, scrie Agerpres.
“Sigur că România este piaţa sursă numărul unu de turişti pentru Moldova, asta o spune şi statistica, şi desigur pentru noi este importantă relaţia pe care o avem cu România în acest sens. De asta suntem prezenţi şi la târgul de turism (Târgul Naţional de Turism n.r). În primul rând, Moldova este recunoscută pentru vinurile, cramele pe care le are şi este parte a ITER VITIS, ruta cultural-europeană din 2020. Drumul Vinului Moldovei este parte a acestei rute. Asta atrage şi turistul român: cramele, viaţa simplă de la ţară, mâncarea foarte gustoasă, mănăstirile de lemn, care sunt diferite de cele din România şi sunt cumva integrate în acest circuit turistic. Avem şi ruta Ştefan cel Mare conectată cu România, Moldova, bisericile”, a declarat, pentru Agerpres, Natalia Ţurcanu.
Aceasta a precizat că tururile în Republica Moldova pot fi diferite, de la jumătate de zi, la o zi şi până la 4-5-7 zile şi ele sunt tematice. Tururile sunt prezentate şi adaptate de tur-operatori la necesitatea şi la solicitarea clientului, de la turism de aventură până la turismul rural gastronomic, viti-vinicol, la crame, şi există şi o agendă de evenimente cultural-turistice.
“Am venit la târg şi am început să promovăm agenda de evenimente cultural-turistice 2023. Sunt de evenimente care se întâmplă atât în Chişinău, dar şi în regiuni, pentru că prin evenimentele cultural-turistice noi putem să dezvoltăm şi să impulsionăm integrarea comunităţilor locale în circuitul turistic, să-i implicăm pe mai mulţi să fie partea acestei a ofertei turistice”, a explicat oficialul moldovean.
Ea a subliniat că Republica Moldova nu este “o destinaţie ieftină”, deoarece vizitatorul poate să aibă experienţe culinare, gastronomice, să bea un vin bun, dar nu asta costă mult, ci serviciile de de cazare şi mai ales transportul.
“Nu vorbim de România, dar vorbim de alte pieţe. Pentru a ajunge în Moldova avem nevoie să lucrăm foarte mult cu companiile aeriene low-cost şi alte companii aeriene care ar putea diversifica oferta şi să avem mai multe zboruri spre Republica Moldova”, a punctat Natalia Ţurcanu.
Conform datelor furnizate de aceasta, un pachet de trei zile în Republica Moldova, ar putea porni de la 200-250 de euro de persoană şi ar include şi excursii la vinării şi prânzuri. Dar, a precizat ea, operatorii pot să ajusteze oferta, iar pachetele pot porni şi de la mai puţin.
Ţurcanu a adăugat că România şi Moldova pot veni cu o ofertă comună pe partea de turism şi a subliniat că, prin proiectele finanţate de USAID, industria turismului din ţara vecină a înflorit.
“Aşa cum suntem vecini şi oferta turistică poate devine una comună. Prin proiectele finanţate de USAID industria turismului, pe parcursul a mai bine de 10 ani, a înflorit şi asta se datorează de fapt unei viziuni complexe şi strategice pentru acest sector. Sigur că pandemia a dat peste cap evoluţia şi creşterea exponenţială a numărului de turişti din Republica Moldova, posibilităţile de promovare a ţării şi pe plan internaţional ca destinaţie turistică emergentă, aşa cum aveam planuri foarte măreţe în 2019 şi statisticile arătau îmbunătăţiri la acest capitol. Numărul de turişti creştea continuu, interesul pentru Republica Moldova ca destinaţie turistică era mai evident deja şi în presa internaţională.(…) Pentru noi este important să comunicăm că suntem aici, suntem gata să primim turişti, indiferent de ce se întâmplă în regiune. Moldova totuşi este o destinaţie sigură”, a punctat oficialul moldovean, vineri seara, la evenimentul de networking şi conexiune cu piaţa din România “De ce să vizitezi Moldova în 2023?’.
Ea a precizat că proiectul de competitivitate şi rezilienţă rurală finanţat de USAI D a început în octombrie 2022 şi este un proiect pe cinci ani, care vine să susţină industria turismului, a vinului, agricultura performantă şi îşi propune să dezvolte Republica Moldova din punct de vedere sustenabil.
Republica Moldova promovează la TNT agenda “Pomul vieţii”, cu 40 de evenimente cultural artistice, printre care festivalul cultural internaţional Mărţişor (1-10 martie), festivalul de muzică clasică în aer liber DescOperă, de la Butuceni (16-18 iunie), festivalul de muzică “Te salut Chişinău” (14-6 iulie), festivalul covorului şi portului naţional de la Mihăileni (20 august), Ethno Jazz Festival (septembrie, Chişinău), Găgăuz Şarap Yortusu -Festivalul vinului găgăuz (noiembrie) etc.
Printre tururile prezentate la târg se numără cel vinicol de week-end, un tur de patru zile (trei nopţi), cu tur ghidat prin Chişinău, excursie şi degustare de vin la vinăria Asconi, în oraşul subteran, Mileştii Mici, la Chateau Purcari şi la Castel Mimi, precum şi vizită la magazinul de dulciuri Bucuria şi la magazinul Franzeluţa.