Primăria Craiova a semnat contractul de achiziție pentru 31 de autobuze electrice cu producătorul BMC Truck&Bus, un contract de 12 milioane de euro ce reprezintă prima mișcare majoră de după modificarea legii achiziiților publice, a anunțat edilul Lia-Olguța Vasilescu.
BMC fusese desemnată în mai câștigătoare a licitației de la Craiova, însă contractul nu a fost semnat, întrucât competitorul Anadolo Isuzu, nemulțumit de rezultat, a contestat la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, a primit o soluție nefavorabilă, apoi s-a dus în instanță, procesul fiind încă pe rol.
De o săptămână, legea achizițiile publice s-a schimbat în sensul că o autoritate publică poate semna contractul cu câștigătorul unei licitații după un rezultat favorabil al comisiei de evaluare responsabile cu achiziția și după o primă soluție de respingere a eventualelor contstații de la CNSC sau o primă instanță sesizată.
„Am semnat astăzi contractul cu producătorul BMC pentru furnizarea a 30 de autobuze electrice și 37 de stații de încărcare.
Valoarea contractului este de peste 61 de milioane de lei, fără TVA, sumă provenită din fonduri europene. Contractul prevede 22 de luni ca termen total de livrare, primul autobuz fiind livrat în a 15-a lună. Acestea vor avea o lungime de 12 metri și o capacitate de 91 de persoane dintre care 29 pe scaune, existând posibilitatea suplimentării numărului de locuri prin montarea de scaune rabatabile.
De asemenea, autobuzele vor avea dotări de ultimă generație, wi-fi, sistem de numărare a călătorilor, aer condiționat, monitoare LCD, camere de supraveghere, platformă coborâtă fără trepte sau rampă pentru scaun cu rotile”, a precizat, pe Facebook, Vasilescu.
BMC, care are o unitate de producție autobuze în Ciorogârla, lângă București, a câștigat, în ultimii ani, mai multe contracte cu primării din țară pentru livrarea de autobuze pe motorină și electrice și, la nivel centralizat, cu Ministerul Dezvoltării (ca ordonator de credite pentru fondurile UE), care cumpără pentru UAT-uri din țară. Acest tip de autobuz cu care au câștigat licitația de la Craiova este importat de la gigantul chinez ZTE. Pe viitor, BMC are în plan să producă local acest tip de autobuz.
„Semnarea contractului la Craiova este un lucru bun șI pentru România, care are acces acum și la unele dintre cele mai moderne și fiabile autobuze electrice din lume, de la gigantul ZTE. Noi, în viitorul apropiat, vrem să și producem aici un astfel de autobuz electric, ca să livrăm nu numai în țară, dar și la export. Totodată, ne bucură și schimbarea modului în care se fac achizițiile publice pentru că, de prea multe ori, apar la licitații tot felul de firme care, atunci când pierd, apelează la orice fel de metode ca să blocheze sau să întârzie semnarea contractului cu câștigătorul desemnat”, a declarat, pentru Economedia.ro, Sinan Kilic, președintele BMC Truck&Bus.
În România, autobuze electrice a mai vândut Solaris, un producător polonez (Polonia înregistrează un adevărat boom pe ceea ce înseamnă mobilitate electrică), dar și turcii de la Anadolu și Bozankaya, precum și chinezii de la BYD. În prezent, aproape toate achizițiile pentru noi flote de autobuze se fac pentru electric, pentru că UE nu mai finanțează cumpărăturile de mijloace de transport în comun pe motorină. Țara noastră reprezintă o piață de miliarde de euro pentru achizițiile de autobuze și tramvaie, pentru că cea mai mare parte a flotelor din orașe este uzată fizic și moral.
Schimbare majoră în achizițiile publice
O OUG adoptată în urmă cu o sătămână a schimbat decisiv modul în care se fac achizițiile publice în România. Această Ordonanță modifică Legea 2016 privind remediile și căile de atac, în cazul achizițiilor publice. Este o schimbare radicală în domeniul achizițiilor publice pentru că, până acum, licitațiile puteau fiind întârziate cu anii, până se finalizau toate procesele în justiție pe care perdanții le înaintau autorității contractante: apel, recurs, apoi, în funcție de sentință, chiar reluarea întregii proceduri de achiziție.
De acum înainte, procedura se derulează astfel: autoritatea declară un câștigător, conform cerințelor din caietul de sarcini, perdanții pot contesta la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor/ o instanță judecătorească. Aici, crește și valoarea taxei de timbru. După prima pronunțare, dacă soluția este de respingere, contractul se semnează imediat cu câștigătorul licitației.
„Decizia în primă instanță este executorie și nu se poate dispune suspendarea punerii în executare a acesteia. Această măsură vizează eficientizarea procesului de achiziție publică și asigurarea derulării investițiilor în graficul estimat permițând semnarea contractului fără a mai aștepta o eventuală soluționare în instanță a plângerii/ recursului”, se arată în comunicarea Guvernului.
În plus, a fost eliminată din sarcina operatorului economic declarat câștigător obligația de a prezenta certificate fiscale pentru toate sediile secundare/ punctele de lucru, aceasta fiind înlocuită cu o declarație pe proprie răspundere din care să reiasă că nu și-a încălcat obligațiile privind plata impozitelor sau cele privind contribuțiile la asigurările sociale, fără alte documente suplimentare. În practică, obținerea certificatelor fiscale s-a dovedit a fi o povară administrativă excesivă, mai ales în cazul operatorilor economici cu sute sau chiar mii de sedii secundare.
Alte modificări legislative importante vizează reducerea duratei întregului proces de achiziție publică, de la peste 2 ani (durata medie actuală) până la 6 luni, printr-o serie de măsuri cum ar fi: diminuarea perioadei maxime de prelungire a termenului de întocmire a raportului procedurii sau a raportului intermediar (spre exemplu în cazul licitației deschise și al licitației restrânse, perioada de prelungire se reduce de la 80 la 30 de zile), reducerea la jumătate a termenului de publicare a deciziei de anulare a procedurii și, respectiv, eliminarea posibilității de prelungire a termenului stabilit pentru depunerea documentelor în susținerea DUAE, în cazul procedurii simplificate.