Omul de afaceri Iulian Dascălu va demara un amplu proiect de reamenajare a Palas Iași, care a devenit în 2000 primul mall din țară, în afara Bucureștiului. Investiția se va ridica la 80 de milioane de euro și va include remodelarea spațiilor comerciale existente, extinderea suprafeței totale de retail, aducerea de noi branduri, regândirea esplanadei din fața Teatrului „Luceafărul”, aflat în proximitate, ca spațiu verde și de evenimente, formate flagship stores, noi spații de joacă, o extindere a parcului, relocarea și modernizarea centrului de evenimente, locuri suplimentare de parcare în subteran, valorificarea conexiunii cu Palatul Culturii, într-un design verde.
Reamenajarea Palas Iași este estimată la 80 de milioane de euro, ceea ce va ridica investiția realizată de IULIUS în centrul Iașului la peste 520 de milioane de euro.
Conceptul de reamenajare a ansamblului Palas Iași va fi creat de celebrul birou de arhitectură Foster + Partners.
„Masterplanul revitalizează complet inima orașului și îmbunătățește conexiunile către centrul acestuia prin alei pietonale ample, mărginite de copaci. Verdeața și noile spații publice impresionante se împletesc în țesutul orașului, transformând experiența urbană și reîncadrând spectaculosul Palat al Culturii”, a declarat Stefan Behling, Head of Studio la Foster + Partners.
„Designul pe care l-am elaborat reconectează armonios ansamblul Palas cu împrejurimile, extinzând, totodată, experiența parcului prin Atrium (zona centrală a clădirii de retail) și pe acoperișuri. Clădirea revitalizată dispune de o piațetă publică interioară-exterioară, care se va deschide spre zona amenajată peisagistic și va crea noi linii de vizibilitate către Palat”, a spus Maximilian Zielinski, Senior Partner la Foster + Partners.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
„Conservăm componentele istorice în cadrul peisajului și integrăm motive tradiționale românești pentru a celebra orașul Iași și pentru a ne asigura că viziunea reflectă în mod pertinent contextul”, a adăugat Daniel Zielinski, Senior Partner la Foster + Partners.
„Inițiem acest proces de reconfigurare. Redesenăm spațiul pentru a-l conecta și mai bine cu orașul, adăugând zone verzi de relaxare, terase primitoare, amfiteatre în aer liber și spații dedicate familiilor. Extindem magazinele existente, aducem noi branduri internaționale și diversificăm oferta de recreere, pentru ca Palas să rămână locul preferat al ieșenilor și al celor care ne vizitează orașul”, a spus Raluca Munteanu, Director de Dezvoltare Iulius.
Astfel, pe larg, reamenajarea Palas Iași va include:
- Noi branduri și concepte de entertainment – optimizarea spațiilor existente și amenajarea de noi zone dedicate shoppingului vor duce suprafața închiriabilă de retail a ansamblului la 80.000 mp. Vor fi extinderi de magazine și noi formate flagship store implementate pentru ancorele principale actuale, inaugurări de locații ale unor retaileri internaționali în premieră regională, spații de joacă pentru copii și centre de distracție pentru toate vârstele, noi concepte de food & beverage. Noutățile în zona de shopping au început deja, cu inaugurarea primei locații din afara Capitalei a brandului italian de lux Furla și cu cea viitoare a conceptului multibrand JD Sports. În perioada următoare vor fi anunțați noi retaileri, ceruți de publicul din Iași, pe segmentele: fashion, department store, bijuterii, sport, cosmetice şi altele. De asemenea, va exista o zonă dedicată brandurilor sportive, cu noi intrări și concepte ale celor prezente deja.
- O viziune arhitecturală ce dezvoltă conexiunea ansamblului cu Palatul Culturii – conceptul Foster + Partners se axează pe punerea și mai mult în valoare a clădirii simbol a Iașului. Prin noua amenajare, zona centrală a clădirii de retail, Atriumul, va beneficia de mai multă lumină naturală, de spații de întâlnire și insule cu plante ca zone de relaxare, oferind, în același timp, și din interior o perspectivă mai generoasă și spectaculoasă asupra Palatului Culturii.
- Reamenajarea grădinii Palas – se va implementa un concept cu zone interactive pentru copii, cascade de apă în aer liber, noi trasee de promenadă, o regândire a peisajului pentru și mai mult verde, amenajarea unor spații de relaxare, activând întregul areal al parcului. .
- Un nou centru de evenimente – demersul presupune relocarea centrului de conferințe Congress Hall într-o locație nou creată, cu patru săli și o capacitate suplimentată de până la 1.000 de persoane, cu mai multe facilități, amenajare modernă și o vedere și mai spectaculoasă spre Palatul Culturii.
- Remodelarea esplanadei din fața Teatrului Luceafărul – va fi creată o axă urbană între Palatul Culturii și Teatrul pentru Copii și Tineret „Luceafărul”, esplanada devenind o agoră publică, cu mai multă vegetație, zone de relaxare, terase primitoare, amfiteatru în aer liber și locuri special gândite pentru familii.
Demersul presupune și amenajarea unei zone dedicate descoperirilor arheologice făcute în anii `60, reprezentând ziduri de incintă din partea estică a Curţii Domneşti, acoperite atunci cu beton, dar readuse la lumină odată cu dezvoltarea Palas. Valorificarea descoperirilor este un obiectiv mai vechi, pentru care au fost propuse, în ultimii ani, mai multe variante de amenajare, neagreate însă de toate părțile implicate. De această dată, amenajarea va fi una cât mai naturală, ca parte a zonei verzi și posibil de admirat prin trasee pietonale, integrând, astfel, vestigiile în circuitul turistic al orașului, alături de celelalte descoperiri expuse sau prezentate în ansamblul Palas.
Demersul se va realiza etapizat, astfel încât activitatea Palas să se desfășoare în mod obișnuit. Prima etapă începe în luna martie, cu activitățile de pregătire pentru lucrările de cercetare arheologică din zona esplanadei din fața Teatrului pentru Copii și Tineret „Luceafărul”, în contextul creării unor spații adiționale de retail, dar și de parcare la nivelurile subterane și reamenajării esplanadei, cu mai multă vegetație și într-un concept cu amfiteatru în aer liber, pentru a facilita evenimentele culturale.
Palas Iași a raportat 22,2 milioane de vizite și vânzări în creștere cu 15% în 2024, zona de office găzduind 60 de companii și 14.000 de angajați.