OMV Petrom anunță semnarea a două contracte de finanțare prin Planul Național pentru Redresare și Reziliență (PNRR) pentru construirea a două capacități de producție de hidrogen verde cu o capacitate totală de 55 MW la rafinăria Petrobrazi. Contractele au fost semnate cu Ministerul Energiei pentru o valoare maximă a finanțării de 50 milioane de euro; valoarea investiției totale este de circa 140 milioane de euro.
Finanțarea a fost obținută în urma reluării în iulie 2023 a procedurii competitive pentru proiecte de sprijinire a investițiilor în hidrogen verde, inițial lansată în 2022.
Christina Verchere, CEO OMV Petrom, declară: „Prin Strategia 2030, ne-am angajat să susținem tranziția energetică în România și în regiune, cu investiții de circa 11 miliarde de euro până la sfârșitul acestui deceniu, din care circa 35% vor susține proiecte cu emisii scăzute și zero de carbon. Am făcut pași importanți în proiecte de regenerabile și de electro-mobilitate, iar cu acest proiect adăugăm hidrogenul în portofoliul nostru de proiecte cu conținut redus de carbon.”
Radu Căprău, membru al Directoratului OMV Petrom, responsabil pentru activitatea de Rafinare și Marketing, spune: „Suntem mândri că ne aflăm printre primii producători de hidrogen verde din România. Hidrogenul verde, produs din surse regenerabile de energie, reprezintă o soluție viabilă pentru un viitor cu emisii scăzute de carbon. Prin dezvoltarea acestor proiecte la Petrobrazi facem pași importanți pentru o activitate de rafinare sustenabilă.”
Proiectele vizează construirea a două instalații de electroliza apei, de 35 MW și 20 MW în cadrul rafinăriei Petrobrazi. Întregul proces va fi alimentat cu energie regenerabilă, prin urmare fără emisii de carbon, permițând clasificarea ca hidrogen verde a hidrogenului obținut.
Cantitatea anuală de hidrogen verde care va fi produsă în cadrul celor două proiecte a fost estimată la circa 8 kilotone.
Integrarea hidrogenului verde în procesul de obținere a combustibililor verzi, precum combustibilul sustenabil pentru aviație și biodiesel, va determina o reducere cu cel puțin 70% a emisiilor de CO2 prin comparație cu combustibilii convenționali.
În prezent, proiectele sunt în faza de proiectare, având ca obiectiv decizia finală de investiție în 2024.