Pe piața auto globală s-au vândut 65,9 milioane de mașini în 2021. România produce puțin peste Italia, dar piața este cu mai mult de 10 milioane de unități sub nivelul din 2019

trafic-bucuresti-masini_INQUAM_Photos_Sabin_Cirstoveanu

În 2021, volumul vânzărilor auto globale s-a cifrat la 65,9 milioane de unități, în creștere modestă de 3,6%, în condițiile penuriei de semiconductori, care a pus o presiune suplimentară asupra industriei auto. Iar creșterea vânzărilor a fost, în principal, rezultatul bazei de comparație scăzute din 2020.  Potrivit ACEA, piața este încă cu aproximativ 10 milioane de unități sub nivelul din 2019.

Pierderile substanțiale din a doua jumătate a anului 2021 au redus performanța în regiunea europeană cu 1,6% la 14,3 milioane de mașini vândute. Rezultatele au fost afectate de pierderi în UE (-2,4%) și în Turcia (-7,7%). Cu toate acestea, Rusia, și în special Ucraina, au dat rezultate mult mai bune, în creștere cu 2,7% și, respectiv, 21,2% în 2021.

Anul trecut, vânzările de mașini de pasageri în SUA au reflectat constrângerile lanțului de aprovizionare și încetinirea ulterioară a producţiei. Volumele pentru întregul an au ajuns la 11,9 milioane de unități în 2021, o creștere de doar 5,5% față de 2020. Rezultatele anuale ale Americii de Sud au rămas solide, crescând cu 10,5% până la 2,8 milioane de unități în cursul anului 2021. Cu toate acestea, performanța regiunii nu a fost ajutată de
vânzările slabe din Brazilia (în scădere cu 3,7% față de 2020).

Vânzările de mașini japoneze în 2021 au fost de 3,7 milioane de unități, în scădere cu 3,7% față de 2020. Volumele din Coreea de Sud au scăzut, de asemenea, cu 9,5% de la an la an.

Cererea din China în 2021 a rămas aproape de nivelul din 2020, cu o creștere modestă de 1,6%, deoarece impulsul de recuperare a scăzut în a doua parte a anului, din cauza problemelor legate de lanțul de aprovizionare cu microcipuri. Cu toate acestea, cota chineză din vânzările globale de mașini
a rămas peste 30%, iar China cea mai mare piață globală.

Situația în UE

Înmatriculările de mașini noi în UE au scăzut cu 2,4%, până la 9,7 milioane în 2021, în ciuda bazei de comparație scăzute din 2020. Această scădere a fost în principal rezultatul penuriei de semiconductori care a afectat negativ producția de mașini, în special în a doua jumătate a anului 2021.

Înmatriculările totale de mașini din UE anul trecut au fost cu 3,3 milioane de unități sub nivelurile din 2019.Dintre cele patru piețe majore ale UE, doar Germania a înregistrat o scădere (-10,1%) în 2021.

În schimb, Italia a înregistrat cea mai mare creștere(+5,5%), urmată de Spania (+1%) și Franța (+0,5%), cu creștere modestă. În În 2022, vânzările de mașini sunt de așteptat să revină pe creștere, așa cum este și oferta de microprocesoare, care
se preconizează că se va stabiliza pe parcursul anului.

Producția auto

Anul trecut, producția europeană s-a restrâns cu 5,7%. Rusia și în special Ucraina, au fost singurele țări din Europa care au înregistrat o creștere anul trecut, cu producție crescând cu 7,3%, respectiv 75,1%, creștere blocată acum de războiul provocat de Rusia în Ucraina.

România se află pe poziția a șasea la producători cu pete 420.000 de unități produse, în scădere cu 4% față de 2020, dar a depășit Italia și Ungaria la cifra mașinilor produse.

Fabricile auto din SUA au produs aproximativ 6,3 milioane de mașini de pasageri în 2021, în creștere cu 3,1% comparativ cu 2020, în ciuda penuriei continue de semiconductori. Producătorii auto au continuat să-și concentreze eforturile pe menținerea producției pentru a satisface cererea, deși
aceasta a lăsat puțin spațiu pentru reaprovizionarea stocurilor.

Producția de autoturisme din China a crescut cu 7,1% anul trecut, la 20,7 milioane unități, în ciuda problemelor de alimentare și a întreruperilor livrării de curent. China și-a menținut poziția de cel mai mare producător de automobile din lume, cu o cotă de piață de aproape 33%.

În Japonia și Coreea de Sud, în 2021, producția de mașini s-a confruntat cu scăderi, cu 4,9% și 1,3%, respectiv. Era de așteptat ca activitatea de producție să accelereze redresarea. Cu toate acestea, problemele lanțului de aprovizionare au lovit producție, în special în a doua jumătate a anului.

Producția mondială a crescut în general cu 2,7%, până la 63,2 milioane de mașini construite anul trecut. Cu toate acestea, aceasta este încă cu aproape 11 milioane de unități sub volumele din 2019 înainte de pandemie.

Sursa foto: Inquam Photos/ Sabin_Cirstoveanu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.