Companiile britanice sunt afectate de mai multe luni de probleme de aprovizionare iar penuria de produse se multiplică în supermarketuri, unde apar tot mai multe rafturi goale, cu potențiale efecte negative asupra relansării economice, scrie BFM TV.
Deși aceste probleme nu sunt specifice doar Regatului Unit, în condițiile în care pandemia a perturbat peste tot lanțurile de aprovizionare, acestea sunt exacerbate de efectele Brexitului, care a complicat accesul muncitorilor europeni.
Numeroși europeni s-au întors în țările de origine în timpul pandemiei și nu au mai revenit în Regat. Doar în sectorul transporturilor lipsesc spre exemplu 100.000 de șoferi de mașini de marfă. Consecința – salariile au crescut sensibil.
“Decisesem deja să ne reducem stocurile din cauza Covid, dar acum avem dificultăți în furnizarea cu anumite produse pentru că pur și simplu nu sunt disponibile”, spune Satyan Patel, care administrază un minimarket din centrul Londrei.
În spatele său, micul magazin afișează rafturi pe jumătate goale. “Săptămâna trecută am rămas fără Coca Cola. Nu mai am sticle mari cu apă Evian de trei săptămâni”, continuă acesta. “Fără mărfuri, nu mai există comerț. Cu rafturi goale, ca acestea, nimeni nu mai intră în magazin”.
Nu departe de magazinul lui Patel, un supermarket pare mai bine aprovizionat. Doar raionul cu băuturi este un pic mai gol. Dar aparențele sunt înșelătoare, deoarece înmtregul stoc este pe raion, povestește Toma, o vânzătoare de 22 de ani.
“Nu mai avem nicio rezervă”, spune ea. “Avem probleme” în toate raioanele, “uneori nu primim decât cantități limitate. Nu mai avem apă!”
Dacă aceste penurii au început cu pandemia, ele s-au agravat de la intrarea în vigoare a Brexitului, în 1 ianuarie.
La câțiva kilometri distanță, într-un hypermarket din sud-estul Londrei, aproape că nu mai există apă minerală iar raftul cu cutii de lapte pare devalizat.
Potrivit principalei organizații patronale britanice, Confederation of British industry (CBI), “este nevoie de cel puțin 18 luni pentru a forma suficienți șoferi de camioane grele” pentru a pune capăt problemelor de aprovizionare. Organizația cere guvernului, până atunci, să dea dovadă de flexibilitate în politica de migrație.
Între timp, companiile de transport propun prime sau creșteri de salarii pentru a atrage sau reține șoferii.
În ultimele săptămâni, penuriile au afectat companii emblematice precum McDonalds, puburile Wetherspoon și, foarte recent, Coca Cola și Ikea. În aceste condiții, guvernul este supus unei presiuni puternice pentru a evita situația în care sărbătorile de iarnă găsesc magazinele cu raioanele goale.