PepsiCo și-a dublat capacitatea de producție de chipsuri din România și exportă în 17 țări, după o investiție de 100 de milioane de dolari în fabrica din Popești-Leordeni / Compania dezvoltă soiuri proprii de cartofi, care să reziste la schimbările climatice / „Va fi o provocare foarte mare să mai găsim fermieri”

Fabrica de snacks PepsiCo Romania (3)

Gigantul american PepsiCo a inaugurat investiția în trei linii automatizate de producție în fabrica Star Foods din Popești-Leordeni, unde produce chipsuri și gustări Lay’s, Lay’s Baked, Star și Doritos. Prin această investiție, compania și-a dublat capacitatea de producție de chipsuri și alte gustări sărate din țara noastră. Acum, fabrica de la marginea Capitalei a devenit un hub, de unde compania americană exportă către 17 țări din Europa. Investiția totală, care fusese anunțată anul trecut, s-a ridicat la 100 de milioane de dolari și include și un nou depozit automatizat, care încă este în curs de construcție și va fi inaugurat în 2024. Compania spune că obține 90% din cartofi și ulei din România, însă afirmă că schimbările climatice sunt o problemă majoră, astfel că este nevoită să dezvolte și să le ofere fermierilor cu care lucrează soiuri noi de cartofi rezistente la temperaturile mai mari. Totodată, o provocare va fi și găsirea de fermieri, ținând cont de nevoia de cartofi de calitate în cantități mari.

Compania americană PepsiCo activează în România prin două companii, unde lucrează în total peste 1.600 de angajați, respectiv compania de băuturi Dragon Beverage, cu o fabrică în Dragomirești, și compania Star Foods, cu o fabrică de chipsuri și gustări sărate localizată în Popești-Leordeni, care are 600 de angajați.

90% din produsele de pe rafturi sunt produse local

Investiția de 100 de milioane de euro anunțată anul trecut a implicat deschiderea unei hale noi, unde sunt trei noi linii automatizate, care produc Lay’s, Doritos și Lay’s Baked, dar și construcția unui depozit automatizat care va fi gata anul viitor.

Radu Berevoescu, general manager al PepsiCo, a explicat că cele trei noi linii au dublat capacitatea fabricii, care se ridică acum la circa 40.000 de tone anual.

Capacitatea zilnică de producție este de 140 tone, iar reprezentanții companiei afirmă că în general produc cât mai aproape de acest maxim pentru a fi eficienți. Chipsurile reprezintă 50-60 tone din total, iar restul îl reprezintă produse precum Doritos, popcorn și alte snacks-uri.

Fabrica din Popești-Leordeni a devenit un hub de producție local. Astfel, 90% din chipsurile și gustările sărate ale PepsiCo găsite pe rafturile din România sunt produse local. În plus, produsele de aici sunt exportate în 17 țări din Europa, respectiv: România, Bulgaria, Moldova, Grecia, Cipru, Albania, Muntenegru, Serbia, Croația, Slovenia, Bosnia și Herțegovina, Ungaria, Ucraina, Kosovo, Macedonia de Nord, Cehia și Slovacia. Circa 30% din producția locală merge la export.

 

Noul depozit, care va fi inaugurat anul viitor, reprezintă o investiție de 30 milioane de dolari, deci o treime din investiția totală. Acesta va fi automatizat, urmând să fie echipat un autopaletizator pentru baxuri, care va asigura automatizarea completă a legăturii dintre liniile de producție și depozit, optimizând astfel eficiența. Compania urmează să introducă și roboți în acest depozit și vor fi angajate circa 100 de persoane.

Întrebați dacă forța de muncă reprezintă o provocare, reprezentanții companiei spun că găsesc angajați în România, dar nu ușor. „Avem pachete avantajoase pentru angajați, dar am avut probleme în a găsi angajați. Aducem cu mașini oameni de la 120 de kilometri distanță. Astfel, asigurăm locuri de munca pe o rază destul de mare tocmai pentru că aici aproape nu găseam”, spune Radu Berevoescu.

„E important să investim în România și în viitor și să avem un plan de producție bine elaborat”, a declarat Radu Berevoescu.

Potrivit lui, compania americană nu are mulți angajați expați și nici o strategie de a aduce oameni din alte zone, ci se bazează pe forța de muncă locală.

Compania a creat deja un centru specializat, prin care ajută angajații să dobândească skill-uri în operarea de noi tehnologii în fabrică. Acesta este situat în Dragomirești, dar deservește toate operațiunile din România.

Peste 90% din materia primă provine din România

Materia primă pe care o folosește compania, respectiv cartofi și ulei, provine peste 90% din România.

„Avem fermieri români în Bacău, Covasna, Brașov și alte câteva județe, pe care ii ajutăm să se dezvolte și să își crească capacitățile de producție. Lucrăm în total cu 25 fermieri, iar suprafața totală cultivată cu cartofi este aproximativ 1.500 de hectare”, a declarat Marius Munteanu, coordonator programe „agro” în cadrul PepsiCo.

Schimbările climatice înrăutățesc lucrurile

Însă schimbările climatice înrăutățesc lucrurile de la an la an, spun reprezentanții companiei. „Cartoful e o cultură tehnică, iar temperaturile mari afectează foarte mult producția și cantitatea produsă pe hectar. PepsiCo încearcă să vină cu soiuri proprii pe care le dezvoltă și de la an la an am găsit soiuri care să aibă rezistența mai mare la temperaturi extreme, cu producție la hectar mai bună. Ajutăm fermierii, pentru că marea majoritate spun că nu se mai poate face agricultură, mai ales fără irigații. PepsiCo îi ajută să își achiziționeze sisteme de irigații, utilaje și depozite. Doar puțini fermieri au mai rămas la un nivel scăzut în ce privește dotarea cu mașini și sisteme de irigații”, a declarat Marius Munteanu.

El mai spune că este complicat de asemenea pentru companie să găsească fermieri care să livreze cantitate și calitate. „Zonele în care cultivăm cartofi sunt cele tradiționale. Deja fermierii importanți din țară sunt în rețeaua noastră. Cu siguranță va fi o provocare foarte mare să mai găsim fermieri”, afirmă Munteanu.

Despre piața de snacks din România

În pandemie, business-ul de snacks din România a crescut, pentur că lumea a petrecut mai mult timp acasă, în fața televizorului. Creșterile s-au ridicat la două cifre, explică Radu Berevoescu. Însă în ultimii ani, au avut loc creșteri de costuri, inflație accelerată, iar puterea de cumpărare a cumpărătorului român a scăzut.

„Am încercat să abordăm asta prin strategia de prețuri. Dar nu ne bazăm doar pe strategia de preț, ci și pe competitivitate. Categoria de snacks-uri încă are penetrare scăzută în România, este loc destul de mare de a crește obiceiurile de consum de snacks-uri ale consumatorilor români”, spune el.

Conform lui, în România chipsurile și snacks-urile se vând încă în mare parte prin canale tradiționale, adică în magazine, produsele companiei găsindu-se pe rafturile a circa 40.000 de magazine. Acest canal s-a contractat în ultimii ani, dar ca pondere a rămas în continuare important (peste 40%) și crește prin partea de magazine de discount. Estimările sunt că acest canal de vânzări va continua să crească, dar nu la fel de accelerat ca până acum, deoarece extinderea magazinelor s-a temperat.

Compania nu plănuiește o nouă fabrică

În ce privește viitoare extinderi, reprezentanții companiei spun că nu sunt planuri pentru o nouă fabrică.

„Nu plănuim să ne extindem cu alte fabrici. Am extins fabricile existente, în fabrica din Dragomirești investim 40 milioane de dolari în extindere”, afirmă Daniel Drăguşin, East Balkans Director Supply Chain PepsiCo.

În plus, PepsiCo a instalat și mai instalează panouri solare pe fabrici, ținând cont că obiectivul companiei este ca până în 2040 să aibă emisii nete zero.

În ce privește resturile rămase din producție, firma susține că a încheiat un parteneriat cu o firmă de biogaz, unde trimite resturile care sunt transformate în acest combustibil. „Avem zero waste. Nu avem contract cu nicio firmă de deșeuri”, arată reprezentanții companiei.

În plus, compania și-a achiziționat o imprimantă 3D pentru a crea propriile piese, atunci când este nevoie de înlocuire, pentru a nu fi nevoiți să aștepte livrarea.

Comentarii

  1. Sănătate curata în chipsuri!
    Mai ales pentru copii.
    Articolului ii lipsește marcajul de reclama. Iar doamnei elena deacu ii uram sa își hrănească copii exclusiv cu chipsuri și alte gustări sărate.

  2. G4media se plangeau acum cateva saptamani de faptul ca primaria sectorului 3 plateste pentru propaganda in presa si ca articolele nu sunt insotite de semnul care marcheaza publicitatea. Observ ca au fost inspirati de aceste demersuri. De ce acest articol nu este publicitate?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *