Polițiștii efectuează percheziții la firma FameUp prin care au fost făcute recrutări și plăți către influenceri pentru campania în favoarea lui Călin Georgescu la primul tur al alegerilor prezidențiale, au declarat pentru G4Media surse apropiate anchetei.
Potrivit surselor citate, este vorba de platforma FameUp pe care se postează anunțuri de promovare, locul unde microinfluencerii își aleg ce branduri, produse sau servicii promovează.
Sursele au precizat că la acest moment sunt audiați șase dintre acești influenceri de TikTok care au încasat bani pentru promovarea hashtagul-ui lui Călin Georgescu.
Candidatul Călin Georgescu a declarat nu doar venituri zero, ci și zero cheltuieli în campania electorală. Aceste declarații au ridicat semne de întrebare în spațiul public, mai ales că, pe rețeaua TiKTok, candidatul independent Călin Georgescu a beneficiat de o campanie puternică de promovare.
SRI a arătat într-un document desecretizat că finanțarea influencerilor TikTok a fost asigurată prin platforma FameUp (dedicată monetizării activităților de promovare în mediul online), la nivelul căreia a fost publicată oportunitatea de reclamă, alături de descrieri bine definite.
Documentele desecretizate arată că promovarea lui Georgescu a fost finanțată prin intermediul contului TikTok „bogpr”, deținut de cetățeanul român Bogdan Peșchir. Acesta a efectuat donații în valoare de peste un milion de euro pentru campania online, inclusiv plăți de 381.000 de dolari între 24 octombrie și 24 noiembrie 2024.
Sumele au fost direcționate către influenceri prin platforma FameUp, care a oferit colaboratorilor până la 1.000 de euro pentru distribuirea unor videoclipuri pro-Georgescu.
Ministerul de Interne de la București a identificat un tipar de acțiune similar cu cel utilizat de Federația Rusă în Ucraina, inclusiv campanii informaționale precum „Echilibru și verticalitate”, care imită strategia „Frate lângă Frate”, aplicată înainte ca Rusia să invadeze statul vecin.
Un influencer de pe rețeaua de socializare TikTok a dezvăluit cum a ajuns în campania #echilibrușiverticalitate a lui Călin Georgescu, pe rețeaua chinească: „Am fost folosiți ca niște câini (…) Nu dădeau de înțeles că vom ține partea politică a vreunuia din candidați”, a spus Alex Stremițeanu.
”Am fost un prost (…) Vreau să stați până la finalul clipului ca să înțelegeți cum s-a ajuns în punctul ăsta și să înțelegeți de ce am fost prost”, începe Alex Stremițeanu clipul în care explică modul în care influencerii au fost cooptați în campania lui Călin Georgescu de pe TikTok, promovată cu hashtagul #echilibrusiverticalitate.
Tânărul povestește cum a primit instrucțiuni despre ce să spună, dar și faptul că a fost lăsat să enumere ce calități vrea de la viitorul președinte, fiind indus în eroare că respectiva campanie este una de îndemn la vot și nu una care va fi folosită în sprijinul unui candidat.
O altă tiktokeriță, care îi greșește numele lui Călin Georgescu, numindu-l ”Călinescu”, recunoaște că toți care au participat în campanie au fost plătiți: ”Și nu cu 400 lei cum au spus unii din voi”, spune ea. Tânăra povestește că o astfel de campanie plătită de FameUp pornește de la cel puțin 2600 de lei și că tinerii implicați în campanie au primit sume mari de bani. FameUp este o aplicație în care utilizatorii se loghează cu contul de TikTok sau prin altă rețea de socializare, apoi primesc diferite oferte de colaborare contracost, în funcție de cât de virale sunt postările.
După ce Călin Georgescu a intrat în turul doi al alegerilor prezidențiale de pe prima poziție, provocând un șoc în mare parte a societății pentru care era complet necunoscut, mai mulți tiktokeri și influenceri care l-au susținut și-au retras sprijinul spunând că nu știau de orientarea pro-rusă și legionară a acestuia și de planurile de retragere a României din NATO și UE. Mai mult, cel mai căutat cuvânt în noaptea alegerilor a fost ”legionar”, urmat de ”antisemit” și ”filorus”, conform DEX online.
Unul dintre cei mai cunoscuți influenceri care l-au susținut este antreprenorul Ștefan Mandachi, care a fondat și ulterior a vândut lanțul de restaurante fast-food Spartan și a anunțat că își retrage sprijinul declarat anterior, spunând că nu rezonează cu viziunile acestuia despre NATO și UE, pentru că acestea au fost momente esențiale în istoria României, notează Economedia.