Lucrările pentru modernizarea Drumului Național 56 Craiova – Calafat s-au finalizat la 10 ani de la deschiderea șantierelor. Șoseaua dintre municipiul Craiova și Podul Calafat – Vidin are o lungime totală de 84 de kilometri, iar reabilitarea s-a făcut pe două tronsoane: Craiova – Galicea Mare (primii 46 de kilometri), respectiv Galicea Mare – Calafat (ultimii 34 kilometri).
Practic, la 10 ani de la semnarea contractelor de reabilitare cu fonduri europene, Compania de Drumuri reușește să finalizeze întreaga șosea dintre Craiova și Calafat prin recepția și celui de-al doilea segment, Galicea – Calafat. Modernizarea celor 80 de kilometri s-a făcut pe parcursul a două programe europene, POST 2007-2013 și POIM 2014-2020, menționează într-un comunicat de presă CNAIR.
„Compania Naționala de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A., în calitate de Beneficiar al finanțării nerambursabile alocate prin Programul Operațional Sectorial Transport 2007-2013 și prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020, a finalizat în data de 11.06.2021 contractul aferent investiției Reabilitare DN56, Contract 5R16-Galicea Mare-Calafat, km 47+000-km 84+020. Contractul 5R16-Galicea Mare-Calafat, km 47+000-km 84+020 este parte integrantă a proiectului fazat ” Reabilitare DN56, Craiova-Calafat, km 0+000-km 84+020”, precizează Compania de Drumuri.
CNAIR menționează în comunicatul de presă și economie de timp după reabilitarea DN 56
„Obiectivul general al proiectului îl reprezintă acordarea finanțării nerambursabile pentru reabilitare a 80,435 km, construirea a 2 poduri noi, 5 poduri reabilitate, 67 podețe și 17 intersecții. De asemenea, reabilitarea celor 12 spații de parcare existente și îmbunătățirea condițiilor generale de circulație, ca urmare a realizării rutei de ocolire, conduc la obținerea unor economii între 60% și 62% iar exprimate în minute, câștigul de timp se situează între 12,3 minute (pentru autoturisme) și 13,8 minute pentru vehicule grele”, arată CNAIR. (n.r. CNAIR NU explică la ce rută de ocolire se referă).
De ce au durat lucrările un deceniu
Pentru primul tronson, Craiova – Galicea Mare, primul contract a fost semnat cu Delta Antrepriza de Construcţii şi Montaj, iar lucrările au început în 2011 cu termen de finalizare 24 luni. Valoarea contractului era de 150 milioane lei. Patru acte adiţionale au prelungit termenul pentru 2016 cu 1.095 zile: „Prelungirea duratei de execuție a lucrărilor cu 365 zile de la 730 zile la 1.095 zile”.
După cinci ani cu lucrări, proiectul se apropia de finalizare, dar constructorul a intrat în insolvenţă, iar pe şantier au apărut blocajele: „Imposibilitatea extinderii contractului de Consultanţă şi Blocaj financiar al Antreprenorului datorită neemiterii/emiterii cu întarziere a Certificatelor Interimare de Plată de către Inginerul Fidic DRDP Craiova. Blocaj tehnic datorită emiterii cu întarziere a aprobărilor asupra proiectului de semnalizare şi aprobarilor de materiale de către DRDP Craiova”.
Pe al doilea tronson, Galicea Mare – Calafat, cu o lungime de 37 de kilometri, primul contract a fost semnat în 2012 cu firma Mochlos din Grecia, pentru 80 de milioane de lei. Mobilizarea insuficientă a antreprenorului cauzată şi de problemele financiare din Grecia au făcut ca şantierul să avanseze foarte greu. Şi CNAIR a gestionat prost proeictul din moment ce, în 2017, făcea peste 60 de exproprieri suplimentare în localităţile Moţăţei, Maglavit şi Calafat. Modernizarea celui de-al doilea lot se termină, astfel, cu 7 ani întârziere faţă de termenul iniţial.
Dincolo de problemele financiare ale antreprenorilor, capacitatea de lucru şi chiar calitatea execuţiei, este greu de înţeles de ce Compania de Drumuri a permis antreprenorilor prelungirea la nesfârşit a acestor termene şi nu a reziliat contractele pentru a le atribui unor constructori care să termine mai rapid lucrările. (n.r. o reziliere este urmată de expertiză tehnică, o nouă licitaţie, posibil contestaţii şi certificat negativ pentru antreprenorii neserioşi dar, în unele situaţii finalizarea lucrărilor – cu un antreprenor care lucrează foarte bine- se poate face mai repede decât cu cel iniţial).
Drum modernizat spre Podul Calafat Vidin, nu şi Calea Ferată
Dacă pe Drumul Naţional 56 Craiova – Calafat reabilitarea şoselei s-a terminat la opt ani de la inaugurarea Podului peste Dunăre (n.r. iunie 2013), modernizarea şi electrificarea liniei de tren Craiova – Golenţi nici măcar nu a început! Indicatorii tehnico – economici pentru investiţia de aproximativ 3 miliarde lei (615 milioane euro) au fost aprobaţi în ședinţa de Guvern din 27 aprilie, urmând să fie lansată şi licitaţia de execuţie.
Şi pe DN 76 Deva – Oradea se lucrează de peste 10 ani
Un alt Drum Naţional pe care se lucrează de un deceniu este DN 76 Deva – Oradea, şosea europeană cu o lungime de 180 km. Pe tronsonul dintre Vârfurile (judeţul Arad) şi Ştei (judeţul Bihor), cu o lungime de 33 km, lucrările sunt de-abia la 40% stadiu fizic, în timp ce în septembrie este estimată recepţia pentru tronsonul de 13 km dintre Ioneşti şi Vârfurile (judeţul Arad). Pe segmentul de aproximativ 50 km dintre Beiuş – Băile Felix şi Oradea, lucrările de modernizare se încheie luna viitoare.