Aproximativ 1,25 milioane de tone de cereale şi oleagionase se află în continuare la bordul unor nave blocate în porturile ucrainene din cauza invaziei ruseşti iar o parte din această încărcătură ar putea să se deterioreze în viitorul apropiat, a declarat vineri ministrul ucrainean al Agriculturii, Mykola Solskyi, transmite agenția Reuters, citată de Agerpres.
Înainte de invazia rusească, Ucraina îşi exporta aproape toate cerealele şi oleagionoasele via porturile de la Marea Neagră şi Marea Azov, însă acum este obligată să găsească noi rute de export deoarece porturile sunt blocate.
Într-un interviu pentru cotidianul ucrainean Ukrayinska Pravda, ministrul Agriculturii, Mykola Solskyi, a spus că în luna martie exporturile de cereale şi oleaginoase au scăzut până la 200.000 de tone, în condiţiile în care înainte de război Ucraina exporta până la şase milioane de tone de cereale şi oleaginoase într-o lună.
“Încărcătura nu este descărcată şi stă în continuare la bordul vaselor. În prezent sunt 57 de nave cu 1,25 milioane de tone de cereale şi oleagionase la bord”, a spus Mykola Solskyi. “În ceea ce priveşte timpul de păstrare, cred că în majoritatea cazurilor nici măcar căpitanii navelor nu ştiu dacă sunt probleme la acest aspect. Cu siguranţă că nu aveau în plan să păstreze cerealele la bordul navelor pentru o perioadă îndelungată”, a adăugat Solskyi.
Oficialul ucrainean a apreciat că totul depinde de situaţia în care se află magaziile navelor, însă dacă cerealele vor fi păstrate pentru o perioadă mai mare de trei luni, “ar putea apărea probleme şi o parte din încărcătură ar putea fi deteriorată”.
În mod tradiţional, Ucraina exportă cereale spre Nordul Africii şi Orientul Mijlociu iar Mykola Solskyi a spus că aceste regiuni vor fi forţate să cheltuie mai mulţi bani şi să se îndrepte spre grâul din alte ţări decât Ucraina. “Chiar dacă situaţia s-ar încheia, mâine, printr-un miracol, valul de preţuri mari ar mai dura încă trei până la cinci ani, până când sentimentul pe piaţă se va calma”, a adăugat Solskyi.
Guvernul de la Kiev analizează posibilitatea de a redirecţiona exporturile spre porturile controlate de Ucraina în apropiere de graniţa cu România, de unde cargourile ar putea merge mai departe pe Dunăre spre pieţele occidentale. Problema este că operatorii feroviari din Ucraina nu pot transporta decât câteva sute de tone de produse agricole pe lună în condiţiile actuale, mult mai puţin decât volumele care erau exportate prin porturile maritime, susţine firma de consultanţă UkrAgroConsult.