Peste 400 de kilometri noi de autostrada finanțați prin PNRR. Cum poate acoperi România deficitul de muncitori din infrastructură pentru a atinge ținta

Redacția nov. 2, 2021 0 comentarii
muncitor, constructii

PNRR-ul României a primit săptămâna trecută avizul Consiliului UE, iar prima tranșă din totalul de 29,2  milioane de euro ar putea ajunge în țara noastră în decembrie. Printre investițiile strategice asumate de România se numără peste 400 de kilometri noi de autostradă, iar unul dintre obstacolele pentru atingerea acestui obiectiv îl constituie deficitul de forță de muncă din domeniu.

Conform INS, volumul lucrărilor de construcții a crescut în aprilie 2021 cu 14,5%, în timp ce patronatele din sector susțin că sunt necesari peste 100.000 de muncitori pentru a acoperi această creștere. Iar odată cu finanțările aprobate în cadrul PNRR,  se creează premisele pentru o nevoie tot mai mare de forță de muncă în infrastructură.

Una dintre soluțiile la care apelează tot mai des companiile din construcții este recrutarea de muncitori din Asia, prin intermediul firmelor specializate. Preferații, când vine vorba de lucrările de infrastructură, sunt cei cu experiență în Orientul Mijlociu, acolo unde au existat de-a lungul timpului numeroase proiecte în domeniu.

Dacă în 2016, numărul de avize de muncă emis de autorități pentru muncitorii străini a fost de 5.500, deficitul de forță de muncă tot mai mare din România a determinat ca, în luna august 2021, numărul avizelor acordate muncitorilor străini să ajungă la 50.000, ca urmare a creșterii cererii de pe piață.

„Muncitorii asiatici sunt dornici să vină în România pentru că nivelul salariilor este de 3-4 ori mai mare decât cel din țara lor. În plus, ei constituie un avantaj financiar și pentru statul român: pe perioada derulării contractului, angajatorul plătește pentru aceștia contribuții la sistemul de pensii din România, unde bugetul a fost deficitar în ultimii ani”, a spus Romulus Badea, Partener la Soter & Partners.

În condițiile în care muncitorii români sunt atrași de salariile mult mai mari din Vestul Europei, proiectele de infrastructură sunt în situația de a fi blocate din lipsa forței de muncă, un exemplu recent fiind tronsonul de autostradă Sibiu-Pitești.

Cei 434 km de autostradă incluși în PNRR au ca termen limită de realizare 2026, bugetul total pe sectorul de transport fiind de 7,62 miliarde de euro.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.