Piaţa auto din Uniunea Europeană a înregistrat un avans de 10,1% în luna februarie 2024, în condiţiile în care toate pieţele principale au avut creşteri solide, însă piaţa auto din România a înregistrat una din cele mai importante scăderi din rândul statelor membre UE, conform cifrelor publicate joi de Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) și citate de Agerpres. În România, în luna februarie 2024 au fost înmatriculate 11.339 de autoturisme, în scădere cu 8,9% comparativ cu cele 12.449 de autoturisme înmatriculate în luna februarie 2023.
Această asociaţie, care îi reprezintă pe cei 16 mari constructori auto din Europa, a informat că 883.608 de autoturisme au fost înmatriculate în luna februarie 2024 în Uniunea Europeană, în creştere cu 10,1% comparativ cu 802.435 de autoturisme în luna februarie 2023. În ceea ce priveşte marile pieţe auto din UE, creşteri de două cifre au fost înregistrate în Franţa (13%) şi Italia (12,8%), urmate de creşterile înregistrate de pieţele din Spania (9,9%) şi Germania (5,4%).
În total, pe primele două luni ale acestui an, înmatriculările de autoturisme în UE au crescut cu 11,2% în ritm anual până la 1,7 milioane unităţi. Marile pieţe din blocul comunitar au înregistrat creşteri solide, în frunte cu Germania (11,8%), urmată de Italia (11,7%), Franţa (11,2%) şi Spania (8,7%).
În schimb, în România, în luna februarie 2024 au fost înmatriculate 11.339 de autoturisme, în scădere cu 8,9% comparativ cu cele 12.449 de autoturisme înmatriculate în luna februarie 2023. Scăderi procentuale mai mari decât în România au fost înregistrate doar în Letonia (minus 17,8%), Finlanda (minus 12,2%) şi Estonia (minus 9,8%).
Pe primele două luni ale acestui an, înmatriculările de autoturisme în România au înregistrat o scădere de 2,6% în ritm anual până la 24.072 de unităţi.
Automobilele electrice pe baterie au reprezentat 12% din totalul înmatriculărilor din UE în luna februarie, o pondere stabilă comparativ cu luna februarie a anului trecut. Cota de piaţă combinată a automobilelor pe benzină şi motorină a fost de 48,4% în luna februarie 2024, în scădere faţă de cota de 51,9% raportată în luna februarie a anului trecut.
În rândul principalilor constructori auto generalişti, o creştere semnificativă de 12% a înmatriculărilor fost înregistrată de grupul Stellantis, urmat de grupul Volkswagen cu o creştere de 9,8% şi de grupul Renault, care a înmatriculat 91.722 de autoturisme, în creştere cu 5,8% în ritm anual. În ceea ce priveşte marca Dacia, înmatriculările au crescut cu 5,5% în ritm anual, până la 44.709 de unităţi în luna februarie. În primele două luni ale anului, au fost înmatriculate 93.780 de autoturisme Dacia, adică mai mult de jumătate din cele 177.769 de autoturisme înmatriculate de întregul grup Renault.
Conform datelor publicate anterior de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), înmatriculările de autoturisme noi au scăzut în România cu 9,5%, în februarie 2024, comparativ cu aceeaşi perioadă din anul anterior, însă autoturismele “electrificate” au raportat o creştere de 12,9% şi o cotă de piaţă de 43,3%. Potrivit sursei citate, după evoluţia importantă a lunilor anterioare, februarie 2024 vine cu o scădere de 6,4% a înmatriculărilor de autovehicule noi, faţă de luna similară din 2023, respectiv cu 9,6% comparativ cu ianuarie, anul curent.