Avem o reconfigurare strategică a pieţei de carburanţi din România şi încă nu ştim ce se va întâmpla cu două treimi din capacitatea noastră de rafinare şi cu preţurile la pompă, pentru că Lukoil şi KayMunayGaz vor să-şi vândă activele locale.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Lukoil îşi vinde rafinăria Petrotel şi reţeaua de 300 de benzinării din pricina sancţiunilor la care sunt suspuşi de americani.

Iar kazahii ar vrea să vândă Petromidia şi circa 700 de benzinării, doar din România, pentru că vor atragerea unui partener strategic pentru toată afacerea lor din Europa(Bulgaria, România, Republica Moldova).

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

Ruşii au la dispoziţie până în 13 decembrie să găsească cumpărători pentru activele lor globale. Sunt firme mari care şi-au exprimat disponibilitatea, compania de stat petrolieră a Emiratelor Arabe Unite, fondul de investiţii american Carlyle, Chevron, MOL, SCOAR, Hellenic petroleum, însă nu este nimic concretizat. Pe de altă parte, statul român, prin vocea ministrului Energiei, susţinut şi de premierul Bolojan, a spus că este pregătit să preia administrarea temporară a afacerilor rusești, deşi a primit avertismente din partea experţilor să nu se grăbească, întrucât ar putea fi o soluţie devastatoare financiar. La noi, cel mai important activ este rafinăria Petrotel Ploieşti. Este cea mai mică din ţară (din cele trei, ale Petrom, Rompetrol şi Lukoil) şi procesează circa 2 – 2,5 milioane tone de ţiţei anual. Problema este că această unitate de la Ploieşti este optimizată pentru procesarea țițeiului rusesc Ural (bogat în sulf) și ar necesita investiții majore pentru a fi adaptată la țițeiuri mai ușoare (azere, kazahe), nefiind clar cine ar fi dispus să facă aceste investiţii şi dacă nu cumva această rafinărie este condamnată să rămână “captivă” aprovizionării cu ţiţei rusesc. Mai mult, Republica Moldova este dependentă de Petrotel pentru furnizarea de kerosen

În ceea ce priveşte vânzarea de active de către KMG, gigantul petrolier de stat din Kazahstan, aceasta nu este o vânzare forțată de sancțiuni, ci o reconfigurare strategică pe termen mediu. KMG intenționează să vândă până la 50% din activele sale europene, gestionate prin KMG International NV (KMGI), care include și grupul Rompetrol din România, cu scopul declarant de a atrage investiții private strategice pentru creșterea eficienței operaționale a operațiunilor europene (rafinare și retail).

Tranzacția este planificată să se desfășoare printr-o licitație deschisă, în două etape, în perioada 2026–2027.  Rompetrol Rafinare a avertizat recent asupra impactului negativ al taxelor din România, în special impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA), susținând că acesta duce la o impozitare în lanț care afectează de mai multe ori același litru de combustibil, rezultând o rată efectivă de impozitare extrem de mare.

Mai mult decât Petrotel Lukoil, o vânzare a Petromidia KMG ar schimba cu totul peisajul rafinării şi aprovizionării cu benzină şi motorină a pieţei locale. Este cea mai mare și mai complexă rafinărie din România și una dintre cele mai moderne din regiune, cu un randament ridicat de produse albe (benzină, motorină). Alături de rafinăria Vega Ploiești (singurul producător de bitum și hexan), deține aproape jumătate din capacitatea totală de rafinare a ţării(5 milioane tone anual). Cine preia această rafinărie va exercita o poziţie de control asupra pieţei româneşti.

În concluzie, România se confruntă cu o tranziție masivă pe piața sa de rafinare: una forțată (Lukoil) de factori geopolitici externi și una strategică (KMG), influențată de nevoia de capital și de cadrul fiscal intern. Rezultatul acestor tranzacții va modela securitatea energetică și prețurile la pompă. Până acum, noi nu ştim nimic despre planurile concrete ale statului roman despre cum va gestiona aceste potenţiale exit-uri din sectorul de prelucrare în domeniul ţiţeiului şi producţiei de carburanţi.