Piața de eCommerce din România a continuat să crească în anul 2024, cu un avans de peste 8% al valorii comenzilor față de anul precedent, în timp ce numărul comenzilor a crescut cu 3%, iar coșul mediu a fost mai mare cu 5,15% în anul 2024, lucru care indică o tendință de creștere a valorii per achiziție. Categoria Auto & Moto a fost cea mai dinamică și a înregistrat o creștere de peste 50% a valorii comenzilor și un avans de 90% al numărului de tranzacții, potrivit unei analize realizată de MerchantPro, platformă locală SaaS de eCommerce.
„Piața eCommerce locală evoluează stabil, dar concurența internațională, mai ales din partea platformelor din China, pune presiune pe comercianți. Diferențierea nu mai ține doar de preț, ci de experiența oferită clienților”, declară Arthur Rădulescu, CEO MerchantPro.
Retrospectiva pieței de eCommerce 2024
Potrivit analizei, dinamica pieței eCommerce pe parcursul anului 2024 a variat semnificativ de la un trimestru la altul. În primul trimestru (ianuarie – martie), creșterea a fost moderată, cu un avans de 5% al valorii comenzilor și un număr de tranzacții mai mare cu 4%, în special datorită performanței solide din februarie (+9,5%).
Analiza arată că trimestrul al doilea (aprilie – iunie) a înregistrat cea mai bună dinamică, cu o creștere de peste 12% a valorii comenzilor, cu un vârf în luna aprilie, în care avansul față de aprilie 2023 a atins 28%. În trimestrul al treilea (iulie – septembrie), piața a continuat să crească și a avut un plus de 11%, influențat pozitiv de creșterea numărului de comenzi din septembrie (+8,5%).
De asemenea, din cauza incertitudinii politice din cauza alegerilor prezidențiale din luna noiembrie 2024, ultimul trimestru al anului (octombrie – decembrie) a fost marcat de o creștere de sub 5% a veniturilor și o stagnare (+0,1%) la numărul tranzacțiilor.
Cu toate că perioada sărbătorilor a făcut ca luna octombrie să înregistreze o creștere de 10% la valoare, lunile noiembrie și decembrie au înregistrat o creștere minimă de 4%, respectiv 1%, pe fondul incertitudinii politice și unei scăderi a apetitului de cumpărare, precum și a unei planificări mai atente a bugetelor de către consumatori și retaileri, arată datele analizei.
„Pe verticale, piața eCommerce a avut o dinamică neuniformă, cu industrii care au crescut semnificativ și altele care au stagnat sau s-au contractat, demonstrând că strategiile comercianților trebuie să fie adaptate specific fiecărui segment de piață. Automatizarea și AI vor continua să redefinească piața eCommerce, optimizând operațiunile și reducând erorile. Comercianții din eCommerce vor trebui să adopte strategii flexibile, axate pe personalizare, tehnologii emergente, extindere omnichannel și dezvoltare cross-border, pe piețele din regiune. În 2025, succesul va aparține celor care își păstrează agilitatea, inovează constant și creează experiențe personalizate pentru clienți, în timp ce adaptabilitatea va fi o condiție sine qua non pe o piață într-o continuă transformare. Investiția în tehnologie și optimizarea proceselor vor deveni factori critici pentru creșterea sustenabilă”, a declarat Arthur Rădulescu, CEO MerchantPro.
Tendințele anului 2024
Potrivit analizei, pe lângă categoria Auto & Moto, sectorul de Beauty a continuat să crească și a înregistrat un avans de 12,87% în vânzări, deși numărul comenzilor a avut o creștere mai lentă. Sectorul de fashion a înregistrat o contracție de 6,7%, iar Home & Deco a avut o scădere de 9,39% în valoarea comenzilor. Articolele sportive au înregistrat un avans de 16%.
Segmentul electronicelor a înregistrat o creștere modestă a valorii comenzilor de 2,58%, dar și o scădere a numărului de tranzacții de -4,66%, ceea ce sugerează o tendință de achiziții mai puține, dar cu o valoare mai mare per comandă.
Produsele alimentare (Groceries) s-au menținut pe un trend pozitiv, cu o creștere de 25% a valorii vânzărilor. Acest lucru subliniază o adopție constantă a cumpărăturilor online de acest tip.