Consiliul Județean Maramureș a primit cinci oferte la licitația pentru construirea unui nou pod peste Tisa, lângă Sighetu Marmației, la frontiera cu Ucraina. Proiectul finanțat din fonduri europene nerambursabile a fost transferat în 2020 de la Ministerul Transporturilor la CJ Maramureș. Noul pod peste Tisa va avea o lungime de 261 de metri, un cost estimat de 125 milioane de lei și o durată de realizare de 19 luni din care trei pentru proiectare și 16 pentru execuție. România are o frontieră terestră cu Ucraina de aproape 300 de kilometri lungime ( 273 km.), însă doar trei puncte rutiere de trecere a frontierei (vămi) : Halmeu, Sighetu Marmației și Siret-Porubne, cea din urmă fiind și cea mai aglomerată de la invadarea Ucrainei. (De la declanșarea crizei, până luni la ora 11 00 la nivel naţional, au intrat în România aproximativ 74.701 cetăţeni ucraineni şi au ieşit 40.340 cetăţeni ucraineni, a transmis Poliția de Frontieră). Din cele trei vămi rutiere România-Ucraina, doar două, Halmeu și Siret sunt operaționale și pentru transportatori, la vama Sighetu Marmației-Solotvino fiind un pod vechi peste Tisa care nu rezistă unui tonaj superior. Mii de refugiați au intrat în România tranzitând Republica Moldova, dar și trecând Dunărea pe la Isaccea dinspre Odessa și sudul Ucrainei.
Cele cinci oferte pentru proiectarea și execuția unui nou pod peste Tisa lângă Sighetu Marmației, proiect care include și amenajarea unui nou punct de trecere a frontierei la Teplița sunt de la firme din România și Italia :
1.SPIC și Rizzani de Eccher (Italia)
2.Conrep- Scandiuzzi (România)
3.Frasinul NV-Construct (România)
4.Retter Projectmanagement -PAB România (România)
5.Tehnodomus (România)
Varianta de traseu avizată (varianta roșie) va fi amplasată în zona Teplița din localitatea Sighetu Marmației, jud. Maramureș, în cadrul acesteia fiind cuprinse: – Un pod peste râul Tisa între România și Ucraina în lungime de 261,20 m – adică 2 poduri paralele cu tablier mixt otel-beton, grindă continuă cu înălțime variabilă (un pod pentru fiecare sens de circulație); – Structura rutiera suplă și structură rutieră semirigidă; – Sistemul de iluminat public – corpuri de iluminat tip LED cu sistem de telegestiune; – Varianta de traseu: varianta 1 (roșie), având lungimea de 1,200 ml. Varianta de traseu avizată este formată dintr-un drum de legătură care se desprinde din drumul național DN 18 în dreptul poziției kilometrice 69+260, traversează cartierul Camara și apoi râul Tisa. În varianta avizată, lungimea drumului de legătură desprins din drumul național DN 18 plus cea a podului (până pe teritoriul Ucrainei) este de 1,200 ml. ” se arată în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice. Podul nou peste Tisa va avea o lungime de 261 de metri, cu tablier mixt din oţel- beton şi trei deschideri. Lăţimea carosabilului va fi de 8 metri, cu două benzi de circulaţie şi trotuar pentru pietoni cu o lăţime de 2 metri, potrivit Caietului de Sarcini. Pe lângă noul pod va fi construită şi o şosea nouă, un drum de legătură de 1,2 kilometri lungime care se desprinde din DN 18, şosea cu patru benzi şi o lăţime de 15 metri 4 X 3,75 metri.
Proiectul are ca scop o cale de comunicaţie modernă cu implicaţii în dezvoltarea regională a zonei, fluidizarea circulaţiei, creşterea siguranţei, micţorarea timpului de parcurs, reducerea poluării şi de asemenea, scurtează legăturile cu Ungaria, Polonia, Slovacia, Ţările Baltice şi Rusia. ,,În ceea ce privește plățile, acestea vor fi realizate de către CNAIR, iar licitația și implementarea vor fi coordonate de către Consiliul Județean Maramureș. Legătura cu Ucraina, care va fi creată prin realizarea Podului peste Tisa, reprezintă o oportunitate extraordinară de dezvoltare pentru ambele comunități de pe malul Tisei, prin creșterea mobilității populației și a bunurilor, eficientizând schimburile comerciale, prin reducerea timpului de călătorie și, nu în ultimul rând, prin atragerea de investitori în Maramureșul istoric.” a anunţat CJ Maramureş.
Vamă nouă la Tepliţa- Sighetu Marmaţiei cu câte 5 benzi/sens
Noul punct de trecere a frontierei cu Ucraina de la Tepliţa – Sighetu Marmaţiei va avea o lungime de 540 de metri, parcare pentru autoturisme (13 locuri) respectiv 10 pentru TIR-uri şi cântare pentru camioane. Pentru fiecare sens vor fi prevăzute cinci benzi : un culoar pentru autocare, două benzi pentru autoturisme şi alte două pentru camioane. Ofertele pot fi depuse până la termenul limită- 21 ianuarie 2022 iar durata de evaluare este de 60 de zile.
Recent, Ministerul Transporturilor din Republica Moldova a iniţiat discuţii cu Ministerul Transporturilor din România pentru construirea a trei noi poduri peste Prut : la Fălciu şi Bumbăta ( în jud. Vaslui) şi la Stânca în judeţul Botoşani. De asemenea, podurile din vămile Oancea, Sculeni şi Albiţa (tot peste Prut) vor intra în Programul de reparaţii capitale, în prezent fiind în pregătire documentaţia tehnică necesară lucrărilor.