Compania de Drumuri a amânat, din nou, pentru a șaptea oară, depunerea ofertelor la licitația pentru studiul de fezabilitate pentru al doilea pod peste Dunăre la Ruse – Giurgiu.
Termenul inițial pentru depunerea ofertelor era 22 octombrie 2024, dar au existat șapte amânări ale acestuia, astăzi, 6 februarie, fiind altul, care a fost din nou amânat pentru 26 februarie.
Durata maximă alocată elaborării Studiului de fezabilitate este de 23 de luni din momentul începerii contractului, care are o valoare de 60 de milioane de lei.
Printre principalele caracteristici solicitate proiectantului regăsim:
- soluție de conectivitate la nivel de autostradă;
- posibila soluție de conectivitate la nivel de cale ferată, analizând realizarea conexiunii feroviare cu stația CF Giurgiu Nord și implicit cu CF102 București – Giurgiu Nord și CF103 Videle – Giurgiu (parte componentă a Coridorului European de marfă nr. 7)”, a transmis secretarul de stat în Transporturi, Ionel Scrioșteanu.
„Proiectantul va trebui să găsească soluţia optimă pentru ca acest nou pod transfrontalier să asigure conexiunea atât între infrastructura rutieră, cât şi cea feroviară dintre cele două ţări. După ce va fi construit, acest nou pod dunărean (al treilea între România şi Bulgaria) va asigura ambelor state un potenţial mai mare de dezvoltare economică, atât la nivel regional, cât şi european, pe axa nord – sud”, a scris Cristian Pistol, şeful CNAIR, într-un mesaj publicat în august 2024 pe contul său de Facebook.
Finanțare asigurată, lucrările ar putea începe în 2026
Guvernatorul orașului Ruse, Dragomir Draganov, a declarat în decembrie că a fost asigurată finanțarea pentru construirea unui al doilea pod peste Dunăre la Ruse – Giurgiu, iar lucrările de construcție efective ar putea începe încă din 2026, când se preconizează că va fi finalizată proiectarea acestuia, scria agenția bulgară de presă BTA.
Potrivit acestuia, pentru construcția instalației a fost asigurată o finanțare UE de 2,5 miliarde de euro, iar proiectul va fi implementat de partea română. Între timp, studiul de fezabilitate a fost deja atribuit unei companii.
„Studiul a fost atribuit unei companii. Până la jumătatea anului 2026, se va face studiul cu privire la locul exact unde va fi amplasat Podul peste Dunăre. După ce se finalizează proiectarea, încă doi ani – doi ani și jumătate, și punerea în aplicare a acestei facilități. 2029, începutul lui 2030 vom avea un nou pod”, a spus Draganov. El a mai comentat că, pentru a face operațional feribotul dintre Ruse și Giurgiu, este necesară renovarea drumului ocolitor de aproximativ un kilometru și 200 de metri care îl leagă de punctul de trecere a frontierei de pe teritoriul României. Acțiunea de reparare a suprafeței acestui drum este așteptată din partea Ministerului român al Transporturilor și Dezvoltării Regionale.
Guvernatorul regional a vorbit și despre reparațiile de la secțiunea bulgară a podului peste Dunăre. „Reparațiile erau programate să înceapă la 1 octombrie, dar cu eforturi comune am reușit să începem aceste lucrări la 10 iulie și acum câteva zile am pus în trafic prima secțiune reparată de 413 metri”, a declarat Draganov. Acesta a mai precizat că administrația regională va continua să lucreze pentru fluidizarea traficului în zona Podului peste Dunăre și după aderarea României și Bulgariei la Schengen pe cale terestră, la 1 ianuarie. „Sunt convins că în câteva zile – de la 1 ianuarie 2025 – coloanele mari de mașini care așteaptă în zonă vor scădea și, în același timp, traficul de camioane va crește din cauza eliminării controalelor la frontieră”, a spus guvernatorul. El a menționat că, dacă în prezent aproximativ 1.400-1.500 de camioane trec pe pod într-o singură direcție în 24 de ore, numărul lor este posibil să ajungă la 2.000 după aderarea deplină la spațiul Schengen.
Noul pod peste Dunăre va avea și importanță strategică, fiind parte a unui coridor militar rapid din Grecia până în România.
Astfel, linia de feribot Ruse-Giurgiu și al treilea pod peste Dunăre vor face parte din infrastructura militară a coridorului militar Sud-Nord, a declarat recent ministrul bulgar interimar al Apărării, Atanas Zapryanov, potrivit radioului public bulgar.
Ministrul a reamintit că Bulgaria s-a angajat, prin intermediul formatelor internaționale, să construiască cu prioritate amplasamente de-a lungul traseului coridorului militar nord-sud și pentru includerea acestora în proiecte cu finanțare UE în următoarea perioadă de programe.
Mobilitatea militară este o inițiativă emblematică a cooperării UE-NATO. Scopul este de a deplasa rapid și eficient contingentele și echipamentele militare în timpul activităților de rutină, în timpul conflictelor și de a oferi asistență NATO și UE Bulgariei în cazul unui atac militar, a declarat ministrul.
Între România și Bulgaria sunt două poduri peste Dunăre: Giurgiu – Ruse și Calafat – Vidin.
Primul pod peste Dunăre între România şi Bulgaria a fost construit în doar doi ani şi inaugurat în urmă cu 70 de ani, la 20 iunie 1954. Era cel mai mare pod mixt (rutier şi feroviar) din Europa, proiectarea fiind realizată de ingineri sovietici, iar lucrările cu piese aduse din România, Bulgaria, Cehoslovacia, Polonia şi Ungaria (ţările aparţinând CAER- Consiliul de Ajutor Economic Reciproc, creat de URSS).
Podul Calafat – Vidin, al doilea pod peste Dunăre între România şi Bulgaria, a fost deschis circulaţiei rutiere în iunie 2013, după zece ani de la primele lucrări, fiind construit de Guvernul Bulgariei.
După ce va fi construit, acest nou pod dunărean va fi al treilea între România și Bulgaria.