Richard Takáč, ministrul slovac al agriculturii în guvernul populist al lui Robert Fico, a devenit imaginea unei noi campanii a blocului estic pentru a reduce puterea supermarketurilor și a giganților alimentari multinaționali în Uniunea Europeană, arată o analiză Politico.
Susținut de Bulgaria, Croația, Ungaria, Lituania, România și Slovenia, Takáč solicită Comisiei Europene să meargă dincolo de actualizările propuse în decembrie la normele UE privind practicile comerciale neloiale.
Într-o notă difuzată înaintea reuniunii miniștrilor agriculturii din UE care va avea loc luni la Bruxelles, coaliția susține că reformele nu abordează practici precum strategiile de stabilire selectivă a prețurilor și vânzarea de bunuri la prețuri mai mici decât costul de producție, care afectează în mod disproporționat agricultorii și consumatorii de pe piețele mici.
Lanțul de aprovizionare cu alimente din Europa de Est este modelat de lanțuri de supermarketuri străine precum Lidl, Tesco, Spar și Auchan, care s-au consolidat ca actori-cheie în peisajul comerțului cu amănuntul.
Deși nota nu menționează anumiți actori, puternica putere de negociere a comercianților cu amănuntul străini a declanșat tensiuni de lungă durată cu guvernele, care îi acuză că reduc prețurile și scot din afaceri magazinele tradiționale.
Propunerea Comisiei din decembrie a încercat să soluționeze plângerile fermierilor prin împuternicirea autorităților naționale să investigheze abuzurile transfrontaliere și prin impunerea unor contracte care să asigure transparența prețurilor.
Cumpărători mari, probleme mai mari
Takáč și aliații săi insistă însă că sunt necesare schimbări structurale mai profunde pentru a combate dominația cumpărătorilor puternici și pentru a asigura condiții mai echitabile pentru actorii mai slabi din lanțul de aprovizionare cu alimente.
„În primul rând, este necesar să se sporească protecția … agricultorilor, dar și a procesatorilor și producătorilor de alimente”, se arată în notă, adăugându-se că «este, de asemenea, important să se sporească protecția consumatorului final împotriva abuzului de poziție din partea entităților dominante».
Guvernele din Europa de Est au introdus măsuri în trecut pentru a reduce influența supermarketurilor – cum ar fi taxe, plafoane de preț și cerințe privind aprovizionarea cu produse locale – dar acestea au intrat adesea în conflict cu normele pieței unice a UE.
În Ungaria, prim-ministrul Viktor Orbán a luat măsuri deosebit de agresive, vizând supermarketurile străine prin taxe, plafonarea prețurilor și politici care favorizează proprietatea locală – măsuri despre care criticii spun că sunt menite să scoată jucătorii internaționali de pe piață.
Ultima campanie a lui Takáč la nivelul UE reflectă frustrări similare și reflectă agenda sa internă, notează Politico.
La nivel național, acesta a promovat măsuri de protejare a producătorilor slovaci, inclusiv un amendament constituțional propus la sfârșitul anului 2024, care impune comercianților cu amănuntul să stocheze o proporție minimă de alimente locale – chiar dacă Republica Cehă și România au renunțat la eforturi similare din cauza unor potențiale contestații juridice din partea UE. Ministerul său s-a angajat, de asemenea, să impună o taxă asupra lanțurilor de magazine și să impună ca cel puțin 50 % din produsele alimentare slovace să figureze în promoțiile magazinelor.
Slovacia, alături de Polonia și Ungaria, menține, de asemenea, un embargo ilegal asupra importurilor agricole ucrainene. Takáč consideră că aceasta este o măsură necesară pentru protejarea producătorilor autohtoni, semnalând dorința guvernului de a sfida normele UE atunci când vine vorba de protejarea intereselor naționale.