Portul României la Marea Neagră devine hub pentru exportul ucrainean

Portul Constanța - imagine oficiala Foto: Portul Constanța - imagine oficiala

Asemenea unei uriașe trompe de elefant, un furtun imens se vede deasupra calei unei nave din portul românesc Constanța, la Marea Neagră, vărsând tone de porumb în navă, înainte de a porni. Blocarea de către Rusia a porturilor maritime ale Ucrainei i-a forțat pe exportatorii țării să caute alternative pentru a-și transporta mărfurile valoroase. Așa că acum cerealele țării sunt încărcate în trenuri, camioane sau șlepuri în micile porturi dunărene Reni și Izmail din sud-vest, pentru transport spre portul românesc. Invadarea Ucrainei de către Rusia a transformat Constanța într-un centru vital de export maritim pentru producția Ucrainei, scrie Business Recorder, citată de Rador.

Înainte de război, Ucraina exporta 4,5 milioane de tone de produse agricole pe lună prin porturile sale – 12% din grâul mondial, 15% din porumb și 50% din uleiul său de floarea-soarelui.

„Trebuie să ne asigurăm că cerealele ajung fără întârziere la consumatori, pentru a evita riscul foametei”, a declarat Viorel Panait, directorul executiv al Comvex, care se ocupă de materiile prime vrac din portul Constanța.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

„Sperăm să accelerăm ritmul… pentru că, având în vedere situația nefericită prin care trec vecinii noștri ucraineni, trebuie să-i ajutăm cât putem”, a spus el pentru AFP.

‘Oportunitate’

Bulgaria vecină a declarat, săptămâna aceasta, că este dispusă să ajute la exportul de cereale ucrainene din portul său Varna de la Marea Neagră – și se apucă să-și modernizeze infrastructura.

Între timp, Constanța mută încărcătura cât de repede poate.

Vasul Lady Dimine, încărcat cu porumb, este al doilea vas cu cereale, de săptămâna trecută, care acostează la Pier 80, cu destinația Portugalia, odată încărcat.

Primul vas, încărcat cu 70.000 de tone de porumb ucrainean, a părăsit Constanța vinerea trecută, iar un al treilea este programat peste șase zile.

Prima navă, care transporta o marfă de 70.000 de tone, a necesitat 49 de trenuri sau șlepuri pentru încărcătură, a spus Panait.

Încărcarea unor astfel de nave într-un port care nu a fost echipat corespunzător ar însemna că mii de camioane pot să blocheze drumurile, a adăugat el.

Chiar înainte de invadarea Ucrainei de către Rusia, Constanța a depășit, anul trecut, portul Le Havre din Franța, pentru a deveni centrul Europei pentru exporturile de cereale, a declarat directorul portului, Florin Goidea.

El a spus: „Obiectivul nostru este să expediem mărfurile cât mai repede posibil și să sprijinim astfel economia ucraineană”.

Biroul său are o perspectivă uluitoare asupra lucrărilor de pe docul plin de macarale și de încărcătoare de nave.

„Războiul din Ucraina este o provocare, dar și o oportunitate”, a spus Goidea.

Proiecte în derulare

Pentru a face față acestei provocări, guvernul României a venit cu două proiecte pentru a debloca traficul rutier și a facilita fluxul de mărfuri către port.

În primul rând, intenționează ca, până la sfârșitul anului, să aibă reparate 95 de linii de cale ferată care datează din epoca comunistă, blocate dee ani de zile de sute de vagoane ruginite.

Proiectul de 200 de milioane de lei (40 de milioane de euro) ar trebui să permită portului Constanța să egaleze sau chiar să bată recordul de 67,5 milioane de tone de mărfuri în tranzit, înregistrat în 2021, a spus Goidea.

Ministerul Transporturilor vrea licitații pentru lucrările de redeschidere a unei linii de cale ferată de cinci kilometri (trei mile), la peste 200 de kilometri nord de Constanța.

Linia respectivă ar face legătura dintre Giurgiulești din R. Moldova – situată între România și Ucraina – și Galați, pe Dunăre, în estul României.

Acest scurt tranzit este esențial, deoarece cele două localități au același ecartament de cale ferată folosit în fosta Uniune Sovietică, facilitând transportul mărfurilor.

Renovarea liniei este planificată pentru această vară.

Între timp, la Constanța, traficul pe sensul opus s-a blocat.

Zeci de piese de turbine eoliene care aveau ca destinație Ucraina zac abandonate de-a lungul unuia dintre drumurile aglomerate.

„Nu a mai rămas nimeni la care să ajungă”, a spus un angajat al portului.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: